پیشینه و مبانی نظری رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق
پیشینه و مبانی نظری رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق57صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

اخلاق حرفه ای

رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق

در اینجا می­توان به بیان انواع رویکردهای مطرح در فلسفه­ی اخلاق که عبارت­اند­از: رویکرد وظیفه­گرایی، رویکرد نتیجه­گرایی، سودگرایی( لذت­گرا)، رویکرد فضیلت­گرا، اشاره کرد.


رویکرد وظیفه­گرایی

واژه وظیفه­گرایی[1] را نخستین بار، جرمی بنتام[2] در کتاب وظیفه­گرایی یا علم اخلاق، مطرح کرد. واژه انگلیسی Deontologismترکیبی است از Deontoبه معنی «تکلیف» و «وظیفه» و Logos به معنای «شناخت» (موحدی، 1389: 165). نظریات مربوط به وظیفه­گرایی نظریاتی­اند که بدون توجه به نتایج افعال، آن­ها را ذاتاً خوب یا بد می­دانند. موضوعی که در این دسته از نظریه­های اخلاقی تأکید می­شود این است که همه ما وظایفی را بر عهده‌داریم که شامل اعمالی است که باید انجام دهیم و یا نباید انجام دهیم. این اعمال صرف‌نظر از پیامدی که دارند، بر عهده ما هستند. (فرانکنا، 1385 : 47-46 ). وظیفه­گرایی، مانند نتیجه گرایی، به دوشاخه وظیفه­گرایی عمل نگر و وظیفه­گرایی­ قاعده نگر تقسیم می­شود. در اکثر متون و مباحث اگر از وظیفه­گرایی به‌طور عام سخنی گفته می­شود، عمدتاً وظیفه­گرایی قاعده نگر مراد است و حاکی از این می­باشد که اگر وظیفه را همواره قاعده­اي مشخص و تعیین کند، ارجح است از اینکه افراد بدون هیچ قواعد و مقرراتی به وظایفی که تشخیص می­دهند، عمل کنند و باعث به وجود آمدن تعارض میان وظایف شوند. ازجملۀ وظیفه­گرایان عمل­نگر می­توان به ریچارد پرایس [3]و ایچ. اي. پریچارد[4] و ازجمله نظریات وظیفه­گرایانۀ قاعده­نگر می­توان به نظریه امر الهی، نظریه اخلاقی کانت و نظریات اخلاقی دبلیو. ديوید. رأس[5] اشاره کرد. دراخلاق هنجاري، نظریات وظیفه­گرایانه در مقابل نظریات نتیجه­گرایانه قرار می­گیرند. درحالی­که نتیجه­گرایی، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر مشخّص و معین می­کند، وظیفه­گرایی مدعی است که اگرچه نمی­توان از نتایج و پیامدهاي اعمال صرف‌نظر، اما ویژگی­هاي مهم دیگري نیز وجود دارند که تعیین‌کننده درستی و نادرستی اعمال می­باشند. در وظیفه­گرایی، ملاك سنجش افعال اخلاقی، وظیفه است.






[1]. Task-oriented

[2]. Geremy Bentam

[3] . Richard Price

[4] . HD. Them. Pritchard

[5] . W. David Ross

فهرست برخی از مطالب:


رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق.. 1

2-1-3- دیدگاه صاحبنظران. 6

نگاهي به اين همه آراء و نظرات گوناگون، این دیدگاه را منطقی و موجه میسازد که اخلاق موضوعی است که با همه وقت و کوششی که در مطالعه آن بهکار رفته، درباره آن اختلاف عقیده بسیار بوده و هنوز هم هست. چنین تشتت در آرائی را میتوان به زمینههای اجتماعی و فرهنگی که خاستگاه چنین نظریاتی بودهاند، نسبت داد. شكّي نيست كه اخلاق، مفهومي وابسته به فرهنگ است و هر يك از اين نظریهپردازان و صاحبان مكاتب اخلاقي آگاهانه يا ناآگاهانه تحت تأثير زمينههاي فرهنگي زمانه، به نظرگاههاي خاصي از مفهوم اخلاق دست‌یافته‌اند. از آنجایی که مفهوم اخلاق توسط اندیشمندان دورههای زمانی مختلف و از زوایای مختلف مورد بحث قرارگرفته است، محقق برای تبیین نظرات اندیشمندان در حوزه‌ی اخلاق این نظرات را با توجه به حیطههای عمدهی فعالیت اندیشمندان (فیلسوفان، روانشناسان، جامعهشناسان و..) دستهبندی کرده است. در ادامه به بخشی از این نظریات از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، فیلسوفان، روانشناسان و جامعهشناسان پرداخته خواهد شد. 6

2-1-4- تاريخچه حرفهايگري.. 24

2-1-5- تاریخچه اخلاق حرفهای.. 27

2-1-6- عوامل پايهاي اخلاق حرفهاي.. 28

2-1-7- اخلاق حرفهای از دیدگاه آموزههای اسلامی.. 30

2-1-8- ملاک نهایی اخلاق حرفهای از دیدگاه اسلام. 31

2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفه‌ای مشاوران. 33

2-1-10- اصول اخلاق حرفهای مشاوران و روانشناسان. 34

پژوهشهای پیشین.. 38

2-2-1- پژوهشهای داخلی.. 38

2-2-2- پژوهشهای خارجی.. 42

منابع و مأخذ. 45

منابع فارسی.. 45



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق_1623936808_49656_8524_1587.zip0.13 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت