توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری روانشناسی بلوغ و بلوغ عاطفی31صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
-1- پيشينة تاريخ ما به دو دستة نظري و عملي تقسيم مي شود.
2-2- «پيشينه نظري»
تعريف بلوغ عاطفي: زماني مي توانيم فردي را از لحاظ عاطفي بالغ بدانيم که فرد کليه عواطف و احساسات خود را به درستي بشناسد و نحوه ابراز صحيح و کنترل آنها را بداند. افسردگي از جايي آغاز مي شود که فرد عواطف خويش را به درستي نمي شناسد و بالطبع نحوه کنترل و ابراز آنها را نمي داند پس يا آنها را به شکل نادرست ابراز مي کند و يا آنها را انکار و سرکوب مي کند.
جهت پيشگيري و کاهش اين دسته از افسردگي ها چنانچه ايجاد عدالت مطالعه در خانواده و جامعه بسيار مهم است که اين کار يکي از وظايف اساسي آموزش و پرورش و رسانه هايي چون مطبوعات، صدا و سيما است که متأسفانه اين ارگانها نه تنها کاري در اين زمينه انجام نمي دهند. بلکه در بسياري موارد خوراکهاي اطلاعات بسيار مسمومي را نيز در اختيار مخاطبين قرار مي دهند و اين به دليل اهمال کاران متخصصان و نداشتن قدرت مانور آنها در اين سازمانها در اين رسانه ها مي باشد.
تاريخچة روانشناسي بلوغ
در مطالعات تغييرات مربوط به بلوغ «ارسطو» تغييرات خاص از بلوغ جنسي را شرح داده و همچنين به تغييرات رواني همزمان با اين تغييرات اشاره کرده است.«ژان ژاک روسو» در قطعه اي از خطابه مديحه سن برنارد، بوسوئه و همچنين در کتاب چهارم اميل از اسرار دوران بلوغ که آن را تولد ثانوي ناميده است، بحث مي نمايد. اولين مقاله معتبر و علمي در رابطه با بلوغ توسط برنمايم در سال 1891 منتشر شد و بالاخره با پژوهشهاي گسترده استانلي هال به عنوان پدر روان شناسي بلوغ نوجواني اين مطالعات وارد حيطة روان شناسي شد.
مفهوم بلوغ و تفاوت آن با نوجواني
بررسي و تعيين مفهوم بلوغ از طرف روانشناسان بلوغ و صاحب نظران ساير حوزه هاي مورد بررسي قرار گرفته است. اکثريت قريب به اتفاق صاحب نظران در مورد واژه هاي بلوغ و نوجواني توافق ندارند و معمولاً پيدا کردن نظريه اي مشترک بين آنها کار دشواري است. عمدتآً توجه به تغييرات جنسي در اکثريت تعاريف مورد تأکيد بوده است و بلوغ را مرحلة شروع تغييرات جسمي و جنسي دانسته اند که در آغاز نوجواني اتفاق مي افتد.
عوامل مؤثر در بلوغ
در اين مقولة روان شناسي بلوغ تأثير عوامل چون عوامل اجتماعي، اقتصادي، زمان،عوامل عصبي و هورموني را مورد بررسي قرار مي دهد. از آن جائي که بلوغ به عنوان يک مفهوم کلي و گسترده جنبه هاي مختلفي از رشد را غافل مي شود مثل بلوغ جنسي و جسمي، بلوغ عاطفي، بلوغ اجتماعي، بلوغ اقتصادي و ...روان شناسي بلوغ علاوه بر ارتباط تنگاتنگ و عميق خود با ساير حوزه هاي روان شناختي همچون روان شناسي رشد، روان شناسي شخصيت، روان شناسي باليني و مشاوره با ديگر شاخه هاي علمي نيز ارتباط گسترده اي دارد.
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم: پيشينة تحقيق
2-1- پيشينة تحقيق
2-2 پيشينة نظري 12
تاريخچه روانشناسي بلوغ 13
مفهوم بلوغ و تفاوت آن با نوجواني 13
عوامل مؤثر در بلوغ 14
بلوغ از ديدگاه روانشناسان 14
عاطفه چيست 17
جايگاه عاطفه در مغز از نظر زيستي 18
مراحل تشكيل هويت در جوانان دانشگاهي 19
الگوي تحور رواني- اجتماعي 19
تكاليف تحولي هويهورست براي نوجوانان 21
رشد و تكامل هيجاني- عاطفي 22
رشد هيجاني و عاطفي در نوجوانان 23
نيازهاي عاطفي فرد و اهميت آنها 24
رشد و تكامل اجتماعي 25
ترك خانه پدري 26
تأثير رواني وارد شدن به دانشگاه 26
تعادل عاطفي رواني نوجوان 27
خودمحوري نوجوانان 28
خود پنداره و انواع خود 29
الگوي اريك اريكسون درباره هويت 31
آسيب پذيري و انعطاف پذيري در فرد 32
عوامل حفاظتي انعطاف پذيري 33
انواع هويت 34
بحرانهاي دوره نوجواني 38
2-3- پيشينه عملي 39
پیشینه و مبانی نظری روانشناسی بلوغ و بلوغ عاطفی_1623934396_49638_8524_1381.zip0.04 MB |