پیشینه و مبانی نظری روان شناسی نوجوانی
پیشینه و مبانی نظری روان شناسی نوجوانی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری روان شناسی نوجوانی 67صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :



  • تاريخچه نظري ( تعاريف ومعاني ، سابقه تاريخي ، انواع نظريات ، عوامل موثر ، نتايج و پيامدها راههاي كنترل و درمان و ….)
  • پيشينه عملي تحقيق ( خلاصه گزارش تحقيق هاي انجام شده در اين زمينه در ايران و در خارج از ايران و نقد و بررسي نتايج اين تحقيق ها )





تاريخچه مختصري از روان شناسي نوجواني :

منظور از روان شناسي نوجواني مطالعه علمي متحولات رواني انسان بين سالهاي 12 تا 20 سالگي است . افلاطون شايد اولين فردي باشد كه به ارزش نوجوانان آن طور كه بايد وشايد پي برده است و به اين مسائل تربيتي و مشكلات آنان توجه نموده است .

او در اغلب كتاب هايي كه به مكالمات سقراط با نوجوانان اختصاص داده است دوران بلوغ به يك نوع “ شراب زدگي روان “ تشبيه كرده است كه در آن احساسات و عواطف به رفتار و انديشه چيره مي گردند .

ارسطو بر عكس افلاطون تغييرات جسمي و جنسي دوران بلوغ را مورد توجه قرار مي دهد . (بهرامی، 1371،ص2)

بعد از ارسطو از ژان ژاك روسو مي توان نام برد . كتاب اميل او اولين رساله اي است به طور جدي به بررسي رفتار دوران نوجواني پرداخته است و راههاي تربيتي متناسب به رشد را نشان داده است . روسو براي دوران بلوغ اهميت بسياري قائل است و آن را بر خلاف گذشتگان كه جزئي از روان شناسي كودك مي دانستند “ تولد ثانوي” مي نامد.

در سالهاي بين 1800 و 1850 كه موضوع تحولات جسمي و جنسي دوران بلوغ مورد توجه خاص پزشكان قرار گرفت روش مطالعه به طور محسوسي تغيير يافت . در اين زمان روش باليني جانشين روش درونگري و عيني گرديد .(بهرامی، 1371،ص13)

در سال 1891 برنهايم نتايج تحقيقات خود را در مقاله يي تحت عنوان “ مطالعه در باره نوجوانان ” اهميت و دقت سرآغاز روان شناسي بلوغ دانست .

در سال 1940 استانلي هال كتاب خود را در مورد نوجواناني كه نتيجه 22 سال تحقيق و مطالعه او بر روي هزاران نوجوان آمريكايي بود منتشر ساخت . بعد از استانلي هال روانشناسان ديگري از قبيل لانكاستر ، استرن ، اسپرانژه ، ماندوس ، تحقيقات او را در كشورهاي ديگر دنبال كردند . با اين وصف بايد اعتراف كرد كه هنوز مسائل و مخاطب ناشناخته بي شماري در اين علم باقي است .

موريس دبس ، در كتاب “ چگونه نوجوانان را مطالعه كنيم ” مي نويسد:

در هيچ يك از علوم انساني ، انسان به اندازه روان شناسي نوجواني كاغذ سياه نكرده است و با اين وصف در هيچ يك از آنها معلومات انسان تا اين حد ناقص نيست .

بايد افزود كه علت اين امر البته غلط بودن روش مطالعه نيست بلكه متنوع بودن موضوع مطالعه يعني روحيه نوجوانان است كه طبقه بندي آنها را مشكل و شايد محال مي سازد .( بهرامي ،1371 ، ص 13 )

ارسطو ، تغييرات مربوط به بلوغ جنسي ، تاريخ تقريبي آن را در دختران و پسران يوناني ، حدود چهارده سالگي تعيين كرده است . او اين تغييرات جسماني پسران را معلول فعاليت غده هاي جنسي مي دانست و در خصوص تغييرات رواني همزمان باتغييرات جسماني ، ارسطو معتقد بود مي بايست از دختران به علت فعاليت شديد جنسي ، حفاظت و حراست بيشتري شود .

ارسطو معتقد بود صفات و خصوصياتي كه نوجوانان را از بزرگسالان متمايز مي سازد اگر چه همزمان با بلوغ هستند ولي ارتباط مستقيمي به آن ندارد و ناشي از كمبود تجربه در نوجوانان اند تا ساختمان بدين و فيزيولوژيك آنها . تقريبا تا قرن نوزدهم تعريفي بهتر از تعريف ارسطو در مورد نوجواني ديده نمي شود.

براي اولين بار استانلي هال نوجواني را به حيطه روان شناسي جديد وارد كرد و نظريه وي يك نظريه تكويني است . بررسي هاي انگيزه اي رشد براي شاگردان او به خصوص شاگردان وي از روش هاي جالبي براي پژوهش استفاده مي كردند مانند : پرسشنامه و استفاده از شرح تجربيات شخص.

مكتب فكري ديگر ديدگاهي است كه بلوغ را امري اجتماعي مي داند و تمام نمودها و ويژگي اي نوجواني را مولود شرايط اجتماعي دانسته ، از همين رو بلوغ را واقعيتي اجتماعي بشمار مي آورد .(احدي ، محسني ، 1369 ، ص 12)

به طور خلاصه از مطالب بالا چنين نتيجه گرفته مي شود كه در ابتدا تغييرات فيزيولوژيك و جسماني مورد توجه بوده است و بلوغ را پديده اي منحصراً فيزيولوژيكي و جسماني دانستند ، اما به تدريج مسائل رواني و اجتماعي نيز مد نظر قرار گرفته اند .

تعاريف نوجواني :

نوجواني واژه وسيعي است كه دوران مهمي از زندگي انسان را شامل مي شود و به دو مرحله پيش از بلوغ و بعد از بلوغ جنسي تقسيم مي شود . در بين روان شناسان چنين معمول است كه سنين پيش از بلوغ جنسي را مرحله نگراني هاي بلوغ و سال هاي بعد از بلوغ جنسي را مرحله وجد و شور شباب بنامند .(بهرامی، 1371،ص 6)

مدت زمان نگراني هاي بلوغ از 12-13 تا 14-16 سالگي (به ترتيب در دختران و پسران ) است و مدت زمان مرحله وجد و شور و شباب از 14-16 سالگي تا 18-20 سالگي مي باشد .( بهرامي ، 1371 ، ص 6)

به نظر استانلي هال ، مرحله نوجواني دوره اي است كه در آن فرد ، داراي جنبه هاي افراطي و اغراق آميز در سلوك و رفتار خود مي باشد و از مشخصات آن طوفان و فشارهاي هيجاني است . ( احمدي ، 1370 ، مقدمه )

پسران و دختراني كه بين كودكي و بزرگسالي قرار گرفته اند دوره نوجواني را مي گذرانند . در زندگي هر فرد زماني فرا مي رسد كه بدنش از حالت كودكي به بزرگسالي تغيير شكل مي يابد . اختلاف آشكار اين دگرگوني ها با دوران كودكي از لحاظ وضع ظاهر ، رفتار و حالت هاي رواني كاملاً محسوس است . با توجه به تفاوت هاي فردي ممكن نيست براي آغاز و پايان نوجواني زماني مشخص را بيان كرد . نوجواني با رشد بدني و رشد اجتماعي ارتباط دارد ، زيرا الگوهاي رفتاري براي افراد آدمي در خانواده ها و جامعه هاي مختلف تفاوت دارند .

گروهي از روان شناسان معتقدند كه نوجواني از هنگام ظهور بلوغ جنسي آغاز مي شود و با خاتمه نگراني ها و ناراحتي هاي آن به پايان مي رسد . گروهي ديگر ، نوجواني را برزخي ميان نياز و وابستگي به بزرگسالان و بي نيازي و وابستگي به خويشتن تعريف كرده اند . بعضي از روان شناسان ، نوجواني را از ديدگاه عقلي و هوشي بررسي كرده اند و آن را دروه پيدايش ادراك مفاهيم و افكار انتزاعي دانسته اند . در ايران و بيشتر كشورهاي اروپائي و آمريكائي معمولاً نوجواني از 12-13 سالگي آغاز مي گردد و در 18-19 سالگي پايان مي پذيرد .(پارسا،1368 ، ص 214)

نوجواني كه حدود فاصله سني 12 تا 17 و 18 سالگي است دوره حساسي است و انسان به شكنندگي هاي متعددي روبروست و دوره اي است كه در آن روابط پدر و مادر با نوجوان آسيب مي بيند . تعداد قابل توجهي از افراد هر جامعه در آن دوره پرورشي به سر مي برند كه ما آن را دوره نوجواني مي ناميم . البته نسبت مشخص اين افراد در جامعه هاي مختلف با فرهنگ هاي مختلف فرق مي كند . نوجواني دوره اي است در زندگي هر فرد كه بين خاتمه دوران كودكي و شروع دوران نوجواني قرار گرفته است . اين دوران ممكن است هم طولاني باشد و هم كوتاه طول اين دوره بستگي به مناسبات اجتماعي ـ اقتصادي و عوامل فرهنگي در هر جامعه بستگي دارد (كلن مايرز ، استيوارت جونز ، 1984 ، ص 5)

فهرست برخی از مطالب:


فصل دوم : ادبیات (پیشینه تحقیق)

تاریخچه ای از روان شناسی نوجوانی.................................................................. 10

تعاریف نوجوانی.................................................................................................... 12

دنیای تازه افکار نوجوانی .................................................................................... 15

بزهکاری ............................................................................................................... 22

تعریف بزهکاری ................................................................................................... 25

طبقه بندی بزه ...................................................................................................... 26

دیدگاه کلاسیک ..................................................................................................... 27

نظریه یادگیری اجتماعی ....................................................................................... 28

نظریه ناکامی یا فرصتهای نابرابر......................................................................... 28

تفاوت بزهکاری و مجرم ...................................................................................... 30

عوامل خانوادگی ................................................................................................... 32

عوامل موجود در مدرسه .................................................................................... 39

عدالت برای نوجوانان ........................................................................................... 43

نظریه آنزیک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری ............................................ 45

جمع بندی و نتیجه گیری ...................................................................................... 47

پیشینه تحقیق ........................................................................................................ 49

پژوهشهای معاصر................................................................................................ 51

راه های پیشگیری.................................................................................................. 53

نظریه فلاسفه یونان............................................................................................... 56

عزت نفس ............................................................................................................. 62

ابعاد عزت نفس .................................................................................................... 64

مفهوم خود ........................................................................................................... 65

ابعاد خویشتن........................................................................................................ 66

عوامل موثر بر سطح خودپنداری.......................................................................... 66



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری روان شناسی نوجوانی_1623933879_49633_8524_1439.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت