توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي 60صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تعريف رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي
1- رضايت Gratification
احساس شادي يا ارضايي كه يك فرد، هنگاميكه از ديگران پاداش ميگيرد يا توسط آنها تأييد ميشود، تجربه ميكند، بر اساس نظريه يادگيري، رضايت مثبت درتقويت رفتاري كه پاداش گرفته موثر بوده و درنتيجه احتمال اينكه فرد در آينده تحت شرايط مشابه همان رفتار را تكرار كند، افزايش مييابد. (خضر نجات ، حميد 69:1369)
2- رضايت satisfaction
بيشتر جنبه اجتماعي و رواني دارد ودر برابر آن Gratification خوشايندي جنبه عاطفي و روانشناختي قويتري دارد. رضايت بيشتر از يك عين ياامر خاصي موردنظر است و نهايتاً تمايل شخص را به يك موضوع ميسنجد بنابراين ميتوان گفت رضايت نوعي گرايش است ولي هرگرايش رضايت نيست در واقع رضايت نوعي گرايش خاص است و محدودتر از گرايش است. (چلبي 1375)
3- رضايت
هر چه فاصله بين ايدهآل وواقعيت كمترشود فرد راضيتر خواهد بود و هرچه فاصله بين ايدهآل و واقعيت بيشتر شود فرد ناراضي تر خواهد بود.
(رفيع پور، فرامرز 15:1372)
4- رضايت
هروشكا دسترسي به هدف و ارضاي نياز با احساس رضايت و تجربيات مطبوع را همراه ميداند وعدم ارضا نياز را با نارضايتي و ارزشهاي احساس منفي.
(رفيع پور، فرامرز، 17:1372)
تعريف رضايت در پژوهش حاضر
حالت خوشايندي است كه به خاطر دستيابي به هدف د رموقعيتهاي مختلف به فرد دست ميدهد.
به عبارت ديگر حالت خوشايندي است كه به خاطر فاصله كم بين انتظارات با واقعيت به وجود ميآيد دراين صورت ارضاي نياز راحت تر و دستيابي به هدف در موقعيتهاي مختلف براي فردحاصل ميشود.
2/2- پيشينه تحقيق
هر پديده داراي سابقه يا پيشينهاي است كه مطالعه سابقه آن محقق را در شناسايي و درك ماهيت آن پديده ياري ميكند. پديدههاي اجتماعي وابسته به گذشتهاند و در زنجيرهاي از تداوم جاي ميگيرند و هويت آنان بدون در نظر گرفتن گذشته اي كه در آن تكوين يافتهاند به دست نخواهد آمد وقتي محقق در خصوص موضوع مورد تحقيق به منابع مختلف مراجعه ميكند
اولاً: از محتواي منابع در رابطه با موضوع آگاه ميشود و بر اساس آن ميتواند حدو مرز شناخت علميرا در رابطه با موضوع مشخص كند و آماده شود تا يك گام به جلو بردارد.
ثانياً: با آگاهي از نكات قوت وضعف منابع در برخورد با موضوع ميتواند چارچوب نظري جامعتر و واقعبينانهتري را شكل دهد واز ارتكاب خطاهاي گذشتگان بپرهيزد.
ثالثاً: در قالب اين چارچوب نظري عمدهترين مفاهيم يا متغيرها را انتخاب كندو با پيشبيني روابط احتمالي در بين آنها فرضيههايش را رشد دهد.
(عبدالهي ،13:1374)
درتحقيق حاضر از طرح خانم مژگان عظيميهاشميكه شامل 12 پيشينه داخلي و خارجي بوده است كه از اين تعداد 7 مقاله داخلي و 5 مقاله خارجي بوده است.
همچنين از طرح آقاي غلامرضا صديق اورعي كه شامل 3 مقاله داخلي بوده نيز استفاده شده است.
فهرست برخی از مطالب:
مبانی نظری وپیشینه تحقیق رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي.. 1
تعريف رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي.. 1
1/ 2/2 -بيشينه پژوهش هاي داخلي.. 5
بررسي عوامل موثر بر رضايت مشتري و افزايش فروش فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه استان تهران 5
بررسي ميزان رضايت بيمه شدگان تأمين اجتماعي تهران از خدمات درماني سازمان تأمين اجتماعي 7
سنجش ميزان احساس خوشبختي سرپرستان خانوارهاي تهراني، پاياننامه كارشناسي ارشد جامعه شناسي، 1373. 10
وضعيت و نگرش جوانان ايران ، گزارش نهايي نتايج پژوهش مشاوره ملي جوانان، 1380. 12
رضايت مشتري ، ترجمه و تدوين احمد فرشيدفرهت ، استاندارد، شماره 109 مهر 1379. 22
صمدعالي، رضايت مشتري ، تدبير، شماره 130 بهمن 1381. 24
2/ 2/2- نقد و بررسي پيشينه هاي داخلي.. 24
3/2/2- پيشينيه پژوهش هاي خارجي: 25
مقاله پژوهشي دينداري و رضايت از زندگي (جيمز پي كاك و مارگارت . م . پالو ما، سال 1998 ، آمريكا) 29
4/ 2/2 نقد وبررسي پيشينههاي خارجي.. 40
1/ 3/2 نظريه تسري(spill over theory) 43
2/ 3/2 نظريه هدف گذاري «ادوين لاك» E.A.lock. 43
پیشینه و مبانی نظری رضايت از ديدگاه صاحبنظران جامعه شناسي_1623926179_49587_8524_1080.zip0.16 MB |