توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری رشد اجتماعی و فرزند پروری 38صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه :
در عصر حاضر كه همه چيز با شتاب در تغيير و تحول است دامنهي دگرگوني به كانون خانواده نيز نفوذ كرده است و روابط انساني را در شبكهي ارتباطي خانوادگي به شدت تحت تاثير قرار داده است ، به گونهاي كه گاهي پدران و مادران پاسخ روشني براي مسائل اخلاقي و تربيتي خود و فرزندانشان نمي يابند و مضطربانه از خود مي پرسند اكنون چه بايد كرد ؟
در خانواده است كه كودك نخستين چشم انداز پيرامون خود را به دست مي آورد و احساس وجود ميكند رو در واقع روابط صميمانه اعضاي خانواده است كه در تكوين رشد و شخصيت كودك و نوجوان تاثير ميكند .( پارسا ، 1376)
روان پزشكان معتقدند جبر و زورگويي تار و پود حيات كودك و استعدادهاي فطري او را به هم ميريزد ، و برعكس عشق و محبت والدين و آموزگاران باعث تعادل رشد دستگاههاي عصبي مركزي و در نتيجه در حالتهاي رواني او ميشود (ميلاد فر ، 1370)
والدين خشك و غير منطقي و بيش از حد سختگير كه از قبول هرگونه دليل براي رعايت مقررات سرباز ميزنند و ميتوانند سبب اختلالهاي شخصيت در كودكان گردند .
از طرفي تسليم شدن والدين نسبت به خواستههاي كودك نيز مي تواند موجب اختلال در شخصيت كودك شود ، نگرش گرم يا سرد والدين ميتواند باعث سازگاري يا ناسازگاري فرزندان در آينده باشد .( پارسا ، 1376 )
الف )رشد اجتماعي [1]
رشد اجتماعي به معني تكامل روابط اجتماعي فرد است . رشد اجتماعي مستلزم هماهنگي با گروه اجتماعي و پيروي از هنجارها و سنتهاي آن است .
براي رسيدن به اين مرحله از رشد اجتماعي كودك ميبايست علايق خود را دگرگون كرده و شيوههاي جديد رفتار او فراگيرد و دوستان جديدي را برگزيند( رشد كودك ، احمدي و بني جمال 1371) اهميت رشد اجتماعي و اجتماعي شدن در آن است كه هر كس در جامعه به دنيا مي آيد ، در آن نشو و نمو ميكند و جواني و بزرگسالي و در واقع زندگي خود را در جامعه مي گذراند .
به اين ترتيب فرايند اجتماعي شدن كودك شبيه به خود را دارا مي شود ، كودك علامتي به محيط ميفرستد در جهت هدف خاص و هنگامي كه همسالان يا همبازيهاي اين علائم را دريافت كردند پاسخ آنها را ارسال ميدارند و فرد متوجه ميشود تا چه حد مقبوليت دارد .
به بيان ديگر واكنش ديگران به او ميگويد كه چگونه است ، البته ناگفته نماند كه تفاوتهاي فردي در روابط گروهي اثرات قابل ملاحظهاي دارد .
[1] . Socialization
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم ..................................................................................................................
مقدمه ........................................................................................................................
الف ) رشد اجتماعي ..................................................................................................
رشد اجتماعي در دوران هاي مختلف .......................................................................
رشد اجتماعي در دورهي پيش دبستاني ...................................................................
رشد اجتماعي در دبستان .........................................................................................
رشد اجتماعي در نوجواني ........................................................................................
اهداف رشد اجتماعي .................................................................................................
نظريه يادگيري اجتماعي بندورا ................................................................................
مطالعات عروسك بلوبد .............................................................................................
تاريخچهي فرزند پروري ..........................................................................................
شيوهي فرزند پروري ازنظر باوم مريند .................................................................
شيوه مقتدرانه ...........................................................................................................
شيوه سهل انگاري ...................................................................................................
شيوه خودكامه ..........................................................................................................
الگوي جديد فرزند پروري بام مريند ........................................................................
نظريههاي مربوط به شيوهي فرزند پروري .............................................................
پژوهشهاي انجام شده در خارج و داخل كشور
منابع
پیشینه و مبانی نظری رشد اجتماعی و فرزند پروری_1623925821_49584_8524_1754.zip0.04 MB |