توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری راهبردهاي يادگيري 48صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
امروزه برخلاف گذشته، ديدگاههاي حاكم بر روانشناسي تربيتي بسياري از عوامل و ابعاد يادگيري را قابل تغيير و اكتساب ميدانند. يكي از نكات مهم كه همواره مورد تأكيد شناخت گرايان است آموزشپذيري بسياري از عوامل دخيل در يادگيري است. شناخت گرايان در آثارشان بر قابل يادگيري بودن خلاقيت، حل مسأله، راهبردهاي شناختي و فراشناختي تأكيد نمودهاند (بايلز[1] وهمكاران 2001 به نقل از مصرآبادي 1380).
افراد اغلب تصور ميكنند كه تنها ارائه مواد آموزشي به فراگيران پاسخگوي مسئوليت آنان است. در حالي كه اين تصور صحيحي نيست و مدرس، معلم، يا مسئولين آموزش بايد راه و روش آموختن و يادگيري مواد ارائه شده را نيز به شاگردان بياموزند (فردانش 1372، ص165).
در فعاليتهاي آموزشي علاوه بر برنامهريزي و سازماندهي منطقي محتواي آموزشي، بايد توجه فراگيران را به اطلاعات جلب كرد و به آنها ياد داد كه اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگرداني كنند و زماني كه اين اطلاعات را نياز داشته باشند به درستي آنها را بازيابي كنند. البته جلب توجه فراگيران، به رمزگرداني اطلاعات و فرايند بازيابي آنها هميشه كار آساني نيست. واقعيت اسفبار اين است كه اغلب كودكان و بزرگسالان يادگيرندگان ناكارآمدي هستند (بايلر[2] و اسنومن[3]، 1993)
واقعيت اين است هنگامي كه ماهيت تكليف يادگيري تغيير پيدا ميكند فقط اندكي از فراگيران به اين فكر ميافتند كه متناسب با اين تغيير، روشهاي رمزگرداني خويش را تغيير دهند (همان منبع).
يكي از بحثهاي مهم مربوط به اين است كه آيا انجام يا اجراي راهبرد به خواست و نيت خود آگاه نياز دارد يا نه؟ قائل نبودن به خواست و نيت خودآگاه به عنوان يكي از ويژگيهاي رفتار راهبردي منجر به رفتارهاي زيادي خواهد شد كه از زمانهاي گذشته به عنوان راهبردي محسوب ميشدند و حالا به عنوان غير راهبردي طبقهبندي ميشوند. مثل پردازش خودكار و سطح بالاي متن به وسيله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقريباً هميشه بالقوه خودآگاه ميباشند. مثلاً خوانندگان ماهر ميتوانند خواندن را متوقف كرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فكر كنند.
همچنين راهبردها به طور بالقوه قابل كنترل ميباشد: بعنوان مثال مطالعه كنندگان خبره ميتوانند قسمتهايي از متن را كه قادر به درك آن نيستند را به اختيار خود دوباره مطالعه كنند. (پريسلي[4] و همكاران، 1980)
در سه دهه گذشته بسياري از محققان شناختي تحقيقات گستردهاي در مورد راهبردهاي شناختي انجام دادهاند. قسمت عمدهاي از اين تحقيقات مربوط به يكي از فرايندهاي (تمرين، طبقهبندي و تصويرسازي ذهني) در حيطه محدودة يادگيري (مثلاً يادگيري فهرستي و يادآوري متن) بود. تحقيقات اخير توجهي به فراشناخت و دانش طرحوارهاي نداشت. تا اواسط دهه 70 ميلادي مشخص شد كه انجام انواع مختلف فرايندهاي شناختي نميتواند براي ارائه يك راهبرد خوب كافي باشد و اينكه متغيرهاي راهبردي، فراشناختي و دانش به طرقي پيچيده با هم در ارتباط هستند (براون[5]و همكاران 1983؛ پريسلي و همكاران 1985، به نقل از پريسلي و همكاران 1987).
راهبردهاي شناختي براي كمك به فرد در دستيابي به هدفي خاص (براي مثال درك يك متن) مورد استفاده قرار ميگيرند. تجارب فراشناختي معمولاً قبل و بعد از فعاليت شناختي ميآيند. آنها اغلب هنگامي كه فعاليتهاي شناختي موفق نيستند اتفاق ميافتند مانند اين شناخت كه فرد آنچه را كه خوانده متوجه نشده است. اين بنبست فرايندهاي فراشناختي را فعال مينمايد و يادگيرنده تلاش ميكند تا اين موقعيت را تصحيح كند (رابتس[6] و اردوس[7]، 1993، به نقل از لوينگستون[8]، 1997).
[1] Baills
[2] Bieler
[3] Snowman
[4] Pressley
[5] Brown
[6] Rabts
[7] Orodus
[8] Livingston
فهرست برخی از مطالب:
2ـ2ـ تعريف راهبردهاي يادگيري.. 4
روشها و راهكارهاي راهبردهاي تكرار. 8
2ـ3ـ2ـ راهبرد بسط و گسترش معنايي.. 12
2ـ7ـ تفاوتهاي جنسي در استفاده از راهبرد. 31
پیشینه و مبانی نظری راهبردهاي يادگيري_1623925520_49580_8524_1562.zip0.17 MB |