توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری راهبردهاي حل مسأله و نگرش 50صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
پيشينه و زمينههاي نظري پژوهش
مقدمه
در تمام طول تاريخ آموزش و پرورش حل مسأله يكي از هدفهاي مهم آموزشي معلمان به شمار ميآمده از بركت پيشرفتهاي روانشناسي علمي معاصر بر اهميت موضوع افزوده شده است. جان ديوئي، جروم برونر، ژان بياژه و لئو ويگوتسكي از جمله كساني هستند كه بر نقش فعاليت يادگيرنده در جريان حل مسأله بر دانشاندوزي تأكيد داشتهاند و نظريه سازندگي يا ساختنگرايي يادگيري از ثمرات اين انديشمندان است (سيف، 1380)
الف- مباني نظري در زمينه موضوع تحقيق
تعريف و ويژگيهاي مسئله و حل مسأله
بنا به تعريف، وقتي يادگيرنده با موقعيتي روبرو ميشود كه نميتواند با استفاده از اطلاعات و مهارتهايي كه در آن لحظه در اختيار دارد به آن موقعيت سريعا پاسخ دهد يا وقتي كه يادگيرنده هدفي دارد و هنوز راه رسيدن به آن را نياموخته است، ميگوئيم با يك مسئله[1] روبرو است. با توجه به تعريف مسئله، ميتوان حل مسأله[2] را به صورت تشخيص و كاربرد دانش و مهارتهايي كه منجر به پاسخ درست يادگيرنده به موقعيت يا رسيدن او به هدف مورد نظرش ميشود تعريف كرد.
بنابراين، عنصر اساسي حل مسأله كاربست دانشها و مهارتهاي قبلا آموخته شده در موقعيتهاي تازه است. به همين سبب در طبقهبندي انواع يادگيري (بلوم و همكاران، 1956) حل مسأله در طبقه كاربستن آمده است. در نظريه گانيه[3] (1985) حل مسأله يادگيري قاعده سطح بالاتر نام گرفته است. طبق اين نظريه، يادگيرنده از تركيب قاعدههاي مسئله قاعدههاي سطح بالاتري درست ميكند كه اين خود منجر به حل مسأله ميشود. بنابراين، در حل مسأله، يادگيريهاي قبلي فرد، به ويژه قواعد يا اصولي كه قبلا آموختهاند، بايد به طريقي تازه با هم تركيب شوند. به عنوان مثال، فرض كنيد يادگيرنده در درس جبر براي بار اول با مسئله زير روبرو ميشود:
11- Problem
12- Problem Solving
13- Gagne
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم: پيشينه و زمينههاي نظري پژوهش
مقدمه.........................................................................................................................
الف) مباني نظري در زمينه موضوع تحقيق.....................................................................
تعريف و ويژگيهاي مسئله و حل مسئله........................................................................
حل مسئله و انتقال يادگيري.........................................................................................
رابطه بين تفكر انتقادي و حل مسئله.............................................................................
راهبردهاي حل مسئله و فراشناخت...............................................................................
عنوان صفحه
نظريههاي پيرامون حل مسئله........................................................................................
حل مسئله از ديدگاه رفتارگرايان ..................................................................................
حل مسئله از ديدگاه گشتالت.......................................................................................
رويكرد خبرپردازي به حل مسئله..................................................................................
مراحل آموزش حل مسئله (الگوي دي چكووكرافورد)....................................................
طرح جورج پوليا پيرامون حل مسئله.............................................................................
مباني نظري در زمينه نگرش.........................................................................................
تعريف نگرش............................................................................................................
ويژگيها و ابعاد نگرش.................................................................................................
تغيير نگرش................................................................................................................
الگوهاي يادگيري تغيير نگرش......................................................................................
الف) نظريه محرك – پاسخ..........................................................................................
نظريه هاولند...............................................................................................................
ب) نظريه مشوقها و تعارضها.......................................................................................
الگوهاي شناختي تغيير نگرش......................................................................................
الف) نظريه تعادل.......................................................................................................
ب) نظريه توافق..........................................................................................................
ج) نظريه همسازي شناختي..........................................................................................
د) نظريه قضاوت اجتماعي..........................................................................................
الگوهاي كاركردي.......................................................................................................
نگرشها و آموزش و پرورش........................................................................................
ب) يافتههاي پژوهش در زمينه موضوع تحقيق...............................................................
پیشینه و مبانی نظری راهبردهاي حل مسأله و نگرش_1623925230_49577_8524_1250.zip0.05 MB |