توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری دانشگاه و صنعت137صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
امروزه کسب و کار فناوري پیشرفته به عنوان ضرورتی ملی از سوي کشورها به ویژه کشورهاي متکی به صادرات پذیرفته شده و کشورها نیز که از گذشتههاي دور تاکنون متکی به صادرات نفت بوده اند براي توفیق و رهایی از درآمدهاي نفتی چارهاي جز اتکاء به صادرات محصولات صنعتی یا کشاورزي نخواهد داشت وناگریزند تا فناوري پیشرفته را در اختیار بگیرند.
با توجه باینکه دانشگاهها مرکز پردازش و توسعه آگاهیهاي علمی هستند. تبدیل دانستههاي علمی و دانش فنی به سیستمهاي تولیدي در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکدهها مستقر بوده و به کارگیري این سیستم ، در خدمت به افراد جامعه در مراکز صنعتی به منصه ظهور میرسد. به این ترتیب، نه تنها علم دیدج بر فناوري استوار است، بلکه افزون بر آن علم جدید ذاتاً میل و گرایش به فناوري شدن دارد.
به عبارت دیگر تحول علم در قرون اخیر نتیجه کاربردي شدن آن است. امروزه در دنیاي پیشرفته، فناوري را هم به دیدة منبع ثروت و بهتر زیستن و هم به عنوان ابزار قدرت در چیرگی بر طبیعت و جامعه مینگرند، به همین دلیل ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش دولت براي سرعت بخشیدن این ارتباط در توسعه ملی به نیازهاي متقابل تبدیل شده است. دولت در کنار دانشگاه و صنعت قرار دارد و نقش دولت نقش یک تسهیل کننده1 و حمایتکننده2 استقطعاً. بسیاري از نقشهاي صنایع و دانشگاهها در دنیاي رقابتی امروزي بدون حمایت و برنامههاي دولت دشوار است.
دانشگاهها و صنایع کشور، بهتر است به اثبات رسانند که توانا و هوشمندند و قادرند که بسازند و خلق ایدههاي نو نمایند. دولتها، اغلب نقش خود را از طریق طراحی ساختارهاي کلان، ایجاد زیرساختها، توسعه تحقیقات و هدایت عمومی جامعه ایفا میکنند و با استفاده از سازوکارهاي مختلف مانند سرمایهگذاريها، اعمال سیاستهاي پولی و مالی، مالیاتی، وضع قوانین ترغیبکننده و محدودکننده و ... هدفهاي خود را محقق می سازند. امروزه دولتهاي کشورهاي در حال توسعه نیز در جهان نقش مهم مراکز آموزش عالی در توسعهملّی منطقهاي را دریافتهاند. این دولتها می-توانند با ایجاد یک رابطه سودآور پایدار و دوطرفه با مؤسسات، تجاري نقش خود را به طور قابل ملاحظهاي بهبود بخشند.
فهرست برخی از مطالب:
2 قسمت اول : پیشینه تحقیق در جهان 13
1-1-2 تاریخچه ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاري سازي نتایج تحقیقات صنایع در خارج از ایران
(پیشینه موضوعی) . 13
2-1-2 پیشینه مطالعاتی تحقیق در جهان 16
2-2 قسمت دوم : پیشینه تحقیق در ایران 30
1-2-2 تاریخچه ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاري سازي تحقیقات در صنایع در ایران
(پیشینه موضوعی) . 30
2-2-2 پیشینه مطالعاتی تحقیق در ایران 33
3-2 قسمت سوم : مبانی نظري تحقیق 40
1-3-2 همکاري دانشگاه و صنعت 40
2-3-2 همکاري دانشگاه و صنعت بر اساس مطالعات در غرب 41
3-3-2 ارتباط دانشگاه و صنعت بر اساس مطالعات در ایران 42
4-3-2 دستاورد تعامل دانشگاه و صنعت در امریکا و انگلستان 42
5-3-2 ارتباط صنایع کوچک و متوسط با دانشگاه و نقش آن در توسعه ملی 45
6-3-2 ارتباط دانشگاهها با صنایع کوچک و متوسط 46
7-3-2 جهانی شدن اقتصاد و هدف گذاري آموزش عالی به سمت تولید دانش کاربردي 47
8-3-2 ظهور دانشگاههاي جدید به منزله مغز جامعه هوشمند و پاسخگو به نیازهاي علمی بازار 49
9-3-2 تأثیر ارتباطات بین المللی و توسعه علمی در تقویت تعامل دانشگاهها و صنایع 50
10-3-2 آموزش از راه دور و نقش آن در ارائه خدمات به صنایع 50
11-3-2 ظهور صنایع دانش و اقتصاد دانش 50
12-3-2 تفاوت در انتقال تکنولوژي از دانشگاه به صنایع دانش محور و صنایع توسعه محور در
دانشگاههاي هلند 51
13 -3-2 مشکلات موجود در مدل صنایع توسعه محور و مدل صنایع دانش محور 51
14-3-2 همکاریهاي علمی بینالمللی آموزش عالی و کمک به کاهش فاصله میان دانش
و فناوري صنعتی 52
15-3-2 اهداف آموزش عالی و ارتباط آن با اقتصاد بازار 52
16-3-2 اهمیت کارآیی بیرونی آموزش عالی در پیشبرد اهداف اجتماعی و اقتصادي 52
17-3-2 روشهاي تشویقی دولت براي برقراري ارتباط دانشگاه و صنعت 53
18-3-2 انواع مدل هاي حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط 56
19-3-2 پشتیبانی و توسعه بنگاههاي اقتصادي 57
20-3-2 تفاوتهاي فرهنگی میان دانشگاه و صنعت 58
21-3-2 قوانین و مجموعه مبانی اخلاقی همکاري با صنعت 59
22-3-2 مالکیت فکري چیست؟ 60
23-3-2اهمیت مالکیت فکري در اقتصاد بازار 60
24-3-2 کنترل مالکیت فکري و خلق دانش دردانشگاههاي انگلستان 61
25-3-2 وضعیت مالکیت فکري در ایران 61
26-3-2 اهداف سازمان جهانی مالکیت معنوي 62
27-3-2 اهداف تنظیم آییننامه مالکیت فکري در دانشگاه ها 62
28-3-2 مدیریت مالکیت فکري در ارتباط دانشگاه و صنعت 63
29-3-2 خطر و سرمایه در معرض خطر در پروژه هاي تحقیقاتی دانشگاه و صنعت 63
30-3-2 رازداري یا انتشار نتایج تحقیقات از دیدگاه صنایع و دانشگاه ها 64
31-3-2 نقش واسطهها در ارتباط دانشگاه و صنعت 65
32-3-2 الگوي توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت 66
1-32-3-2 وظایف و ساختارهاي سازمانی واسطه داخلی 66
2-32-3-2 وظایف و ساختار سازمانی واسطه خارجی 67
33-3-2 نقش واسطههاي خارجی غیرمتمرکز در ارتباط میان دانشگاه و صنعت . 67
34-3-2 مدیریت و استقلال واسطه ها و کنترل آنها در تعامل دانشگاه و صنعت 67
35-3-2 مدیریت مالی ارتباط دانشگاه و صنعت و نقش آن در بهبود این تعامل . 68
36-3-2 رویکردهاي تعیین هزینه و قیمت گذاري خدمات دانشگاه به صنعت 70
37-3-2 توزیع درآمد حاصل از فعالیتهاي ارتباط با صنعت 70
38-3-2 توزیع درآمد بدست آمده از تجاري کردن حق اختراعها و حق امتیازها 71
39-3-2 توزیع درآمد بدست آمده از هزینههاي بالاسري(سربار) یا مازاد درآمد ایجاد شده 71
40-3-2 مدیریت کارکنان در ارتباط دانشگاه و صنعت 72
41-3-2 استخدام کارکنان و مدیریت منابع انسانی 73
42-3-2 مدل ها و انواع پاداشها 74
1-42-3-2 پاداشهاي مالی 75
2-42-3-2 ارتقاء .. 75
3-42-3-2 پاداشهاي غیرمالی 76
43-3-2 کارآفرینی دانشگاهی: بررسی ظهور سرمایه گذاري در شرکتهاي انشعابی دانشگاهی 76
44-3-2 مقیاسی براي ارزیابی جهتگیري کارآفرینی در دانشگاهها 77
45-3-2 مدل ساختاري کارآفرینی دانشگاهی 78
46-3-2 کارآفرینی 79
47-3-2 اجزاي نظام ملی نوآوري 80
48-3-2 بنیانهاي اجتماعی نوآوري در کانادا و نقش برنامههاي تحقیقاتی دانشگاهی بر نوآوري 81
49-3-2 پاركهاي علمی، حلقه ضروري زنجیرة نوآوري در صنعت و بازار 82
50-3-2 نقش پاركهاي علمی و فناوري در تبدیل پژوهش به دانایی و کاربرد آن در اقتصاد 83
51-3-2 پاركهاي تحقیقاتی و پژوهشی در تعامل دانشگاهها و صنایع 85
52-3-2 وضعیت پارکهاي علمی و فناوري در ایران 86
53-3-2 بررسی اثر مجاورت جغرافیایی و کیفیت دانشگاه در همکاري دانشگاه و صنعت
در انگلستان 87
54-3-2 پیشنیازهاي توسعه علمی در ایران 88
55-3-2 دانستنیهاي ضروري قبل از انجام پروژه هاي پژوهشی دانشگاه و صنعت 88
56-3-2 جایگاه تجاري سازي تحقیقات در فرآیند نوآوري 91
57-3-2تجاري سازي تحقیقات و اهمیت آن 92
58-3-2 روشهاي تجاري سازي 92
59-3-2 مراحل تجاري سازي تحقیق . 93
60-3-2 چالشها و مشکلات تجاري سازي تحقیقات 94
61-3-2 تعیین میزان و قابلیت تجاري شدن پژوهشها 96
62-3-2 بررسیهاي مختلف در تجاري کردن تحقیقات دانشگاهی و صنعت 98
63-3-2 تجاري سازي و انتخاب دقیق پروژهها در تعامل میان دانشگاه و صنعت 100
64-3-2 انتخاب پروژه تحقیقاتی مناسب، تسریع در تجاري شدن یافتههاي پژوهش 101
65-3-2 ارزیابی پتانسیل تجاري- چک لیست امتیازبندي پروژه ها در اولویت بندي تجاري شدن
تحقیقات دانشگاهی 101
66-3-2 اصول پیش نیاز تجاري سازي تحقیقات در آمریکاي شمالی 101
67-3-2 عوامل عمده کلیدي قابل توجه در تجاري شدن یافته هاي پژوهشی در صنعت 103
68-3-2 روشهاي پیشبینی فروش در تجاري شدن یافته هاي پژوهش 105
1-68-3-2 روش هاي کیفی پیش بینی فروش 105
2-68-3-2 روشهاي کمی پیشبینی فروش 105
69-3-2 نقش دانشگاه در انتقال موثر و کارآمد اطلاعات علمی 110
70-3-2 دسته بندي دانشگاهها براساس انجام پروژههاي مشترك با صنایع 111
71-3-2 چه چیزهایی دانشمندان دانشگاهی را به اشتغال در تجاريسازي تحقیق ترغیب میکند؟ .. 113
72-3-2 آیا نشر مشترك صنعت و دانشگاه به ارتقاء فعالیت تجاري سازي فناوري دانشگاه منتج
73-3-2 مطالعه تطبیقی انتقال تکنولوژي دانشگاهی به صنعت در آلمان و چین 117
4-2 ابعاد و مؤلفهاي مستخرجه از مبانی نظري و پیشینه تحقیق 118
منابع
پیشینه و مبانی نظری دانشگاه و صنعت_1623909280_49536_8524_1622.zip0.61 MB |