توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری خودتنظیمی 37صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
امروزه یادگیری خودتنظیمی به عنوان یک سازه مهم در آموزش و پرورش مطرح بوده و مورد توجه سیاست گذاران، معلمان، مربیان و والدین قرار گرفته است (احمدپور، 1387). در واقع توجه اصلی پژوهشگران به این مسئله معطوف است که چه باید کرد تا دانشآموزان در آموختن مستقل بوده و بتوانند یادگیری خود را شخصا اداره و رهبری کنند؛ یعنی مسئولیت یادگیری خود را به عهده گرفته و رفتار خود را کنترل نمایند تا متکی به معلم بار نیایند (شعاری نژاد، 1380). بنابراین، یادگیری خودتنظیمی به عنوان یک نظریهی یادگیری جدید مار را قادر می سازد که دانش و آگاهی خود را به زندگی واقعی انتقال داده و دانشآموزان را به نحوی پرورش دهیم که به صورتی مستقل و بدون وابستگی به دیگران بتوانند دانش اساسی خودشان را شکل دهند (رفیعیان، 1379). خودتنظیمی یعنی تعیین اهداف، تکمیل برنامهای در جهت دستیابی به آن اهداف، تعهد نسبت به انجام آن برنامه، اجرای فعال برنامه و اقدامات دیگری که در جهت بازخورد و اصلاح یا تعیین جهت انجام می گیرد (آسچ[1]، 2004، به نقل از جعفری، 1390).
1-3-2- نظریهی خودتنظیمی بندورا
یکی از نظریههای خودتنظیمی که سازهی خودتنظیمی را مورد توجه قرار میدهد، نظریهی شناختی- اجتماعی بندورا میباشد. به نظر بندورا، تعامل عوامل بیرونی و درونی میتواند در خودتنظیمی تاثیر داشته باشد. عوامل بیرونی با فراهم کردن معیارهایی برای ارزیابی رفتار خود فرد و ایجاد تقویت برای آن رفتار بر خودتنظیمی تاثیر میگذارند. عوامل درونی نیز ناشی از درون خود فرد میباشند. بنابراین، افراد معیارهای درونی را در خود شکل میدهند و بر اساس آنها به خودشان پاداش داده و یا خود را تنبیه میکنند (امیدوار، 1385).
نظریهی بندورا عملکرد انسانی را بر حسب تعاملات رفتاری، متغیرهای محیطی، شناخت و سایر عوامل شخصی بررسی میکند. این سه دسته متغیر میتوانند بر یکدیگر تاثیرات متقابل داشته باشند (شانگ، 2002).
شخص
[1]Asch
فهرست برخی از مطالب:
1-3-2- نظریهی خودتنظیمی بندورا 1
2-3-2- ابعاد راهبردهای یادگیری خودتنظیمی.. 3
2-2-3-2- راهبردهای انگیزشی.. 4
1-3-2-3-2- راهبردهای تکرار یا مرور ذهنی.. 5
2-3-2-3-2- راهبردهای بسط دهی.. 6
3-3-2-3-2- راهبردهای سازماندهی.. 7
4-2-3-2- راهبردهای فراشناختی.. 8
1-4-2-3-2- راهبرد تعیین هدف و برنامه ریزی.. 8
2-4-2-3-2- راهبرد نظارت و کنترل. 11
3-4-2-3-2- راهبرد نظم دهی.. 13
3-3-2- ویژگیهای یادگیرندگان خودتنظیم. 13
پیشینه و مبانی نظری خودتنظیمی_1623908394_49526_8524_1850.zip0.07 MB |