توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری خط تولید و تئوری صف67صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
2-1-1- برنامه ريزي توليد
در برنامه ريزي توليد، هدف استفاده مؤثر از منابع توليدي است. فعاليتي كه ما را در جهت رسيدن به اين هدف ياري داده، با توجه به نيازهاي توليدي و استفاده مؤثر از پتانسيل بالقوه بازار مصرف، برنامه ريزي ميناميم. معمولاً برنامه ريزي توليد براي دوره مشخص صورت مي گيرد. اين دوره را دوره برنامه ريزي توليد ميناميم. فرض مي شود كه نرخ تقاضا در هر دوره معلوم باشد، بنابراين از يك دوره به دوره ديگر ثابت نمي باشد، همانند كارخانه توليد پوشاك كه ميزان و نوع توليدات اين كارخانه در هر فصل بسته به نياز آن فصل در سال تغيير مي كند.
بنا به تعريف، برنامه ريزي توليد به معناي فرآيند تصميم گيري در خصوص منابعي است كه سازمان براي عمليات توليد آينده اش به آنها نياز دارد و نيز تخصيص اين منابع جهت توليد محصول مورد نظر در تعداد مورد نياز با كمترين هزينه است. ( ماكويي ، 1379، 15-13)
2-1-2- تعادل خط توليد
تعادل خط توليد كه در برخي مراجع، تعادل خط مونتاژ نيز ناميده مي شود، تكنيكي است كه مديريت با تكيه بر آن مي تواند توازني بين ظرفيت ماشين آلات، تسهيلات و ... به وجود آورد. اگر چه طرح ريزي استقرار تجهيزات و تسهيلات كارخانه، حجم بزرگي از كار مديريت كارخانه را در بر مي گيرد ولي به محض اينكه خط توليد به راه افتاد، مشكلات اصلي توليد شروع مي شود. اين مسأله، هيچگاه از ابتدا در خود استقرار و طرح آنها به چشم نمي خورد و احساس نمي شود، اما به مجرد آنكه اولين محصول روي خط ظاهر مي شود، اين عوامل بسان نشانه هاي بيماري ظاهر ميشوند. تعادل خط در حقيقت به دو صورت ظاهر مي شود:
الف) تعادل خط مونتاژ محصول
ب) تعادل خط ساخت محصول
به درستي مي توان پنداشت كه زمانهاي نامساوي در عمليات مونتاژ و ساخت محصول، لزوم استفاده از تكنيكهايي براي تعادل را ضروري مي سازد، زيرا اگر براي هر عمليات، زمانهاي مساوي و ظرفيتهاي مساوي داشتيم، احتمالاً مسأله اي به نام تعادل خط توليد وجود نداشت.
هدف اصلي در تعادل خطوط مونتاژ و ساخت را مي توان به حداقل كردن زمانهاي بيكاري محصولات و خطوط مختلف توليد دانست. براي نيل به اين هدف، پيش از هر چيز ديگر بايد حجم محصول را در ايستگاههاي مختلف تخمين زد. اين امر با توجه به الگوها امكان پذير است. با داشتن حجم محصول، ميزان سرعت عمل عمليات در هر خط را مي توان مشخص كرد. اگر مقدار تقاضا براي محصولي تغيير يابد، اين بدان معناست كه تعادل خط توليد نيز بايد تغيير يابد. همچنين عوامل ديگري چون كمبود مواد اوليه، طراحي تغيير محصول، كمبود نيروي انساني يا تغيير در روشهاي ساخت يك محصول، تعادل خط توليد را ميتوانند تحت تأثير قرار دهد.
هنگاميكه يك خط توليد يا مونتاژ، براي محصولات مختلفي به كار گرفته ميشود، لزوم داشتن تعداد ثابتي از ايستگاههاي كاري در مرحله اوليه بايد مدنظر باشد. بنابراين در اين حالت، تعادل خط توليد و هدف آن منجر به حداقل كردن مجموع زمانهاي بيكاري است كه با حداقل كردن اين زمان، دورة كاري در هر ايستگاه با بيشترين ظرفيت انجام پذير است. خط توليد يا ساخت به مجموعه فعاليتهايي اطلاق مي شود كه باعث تغييرات فيزيكي در شكل محصول مي شوند، در حاليكه خطوط مونتاژ بيشتر در صنايع خودكار تعريف مي شود كه منظور از آن، عمليات مونتاژ و سوار و پياده كردن قطعات ساخته شده محصول است. ( سيد حسيني ، 1383، 366-365)
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم : مطالعات نظري ................................................................................. 10
2-1-1 برنامه ريزي توليد .................................................................................... 11
2-1-2 تعادل خط توليد ........................................................................................ 11
2-1-3 اطلاعاتي كه براي تعادل خط توليد نياز است .......................................... 12
2-1-4 ذخيره موجوديهاي ميان فرآيند ............................................................... 13
2-1-5 تعادل خط توليد (مونتاژ) .......................................................................... 14
2-1-6 تعيين تعداد بهينه ايستگاههاي كاري ........................................................ 14
2-1-7 تقدم و تأخر عمليات ................................................................................. 15
2-2-1 تئوري صف ............................................................................................. 16
2-2- 2 تاریخچه .................................................................................................. 17
2-2-3 برخي از كابردهاي گوناگون تئوري صف ............................................... 17
2-2-4 مشخصههاي فرآيند صف بندي................................................................ 18
2-2-4- 1 الگوي ورود متقاضيان ....................................................................... 19
2-2-4-2 الگوي خدمت دهي ............................................................................... 20
2-2-4-3 تعداد خدمت دهندگان (كانالهاي خدمت ) ............................................. 20
2-2-4-4 ظرفيت صف ( گنجايش سيستم ) ......................................................... 21
2-2-4-5 جمعيت مشتريان بالقوه ........................................................................ 21
2-2-4-6 نظم سيستم .......................................................................................... 21
2-2-4-7 مراحل خدمت ....................................................................................... 22
2-2-5 نحوه نمايش يك سيستم صف .................................................................. 22
2-2-6 معيارهاي ارزيابي يك سيستم صف ........................................................ 23
2-2-7 فرايند تولد و مرگ..................................................................................... 24
2-2-7-1 مدل M/M/1......................................................................................... 26
2-2-7-2 مدل M/M/C........................................................................................ 26
2-2-7-3 مدل M/M/C/K................................................................................... 27
2-2-7-4 مدل M/M/C/C................................................................................... 27
2-2-7-5 مدل ..................................................................................... 27
2-2-7-6 مدل M/M/C/K/M............................................................................. 27
2-2-8 مدلهاي ماركوفي صف ............................................................................. 28
2-2-8-1 مدل باورود گروهي M(x)/M/1............................................................ 29
2-2-8-2 مدل با خدمت دهي گروهي .................................................................. 29
2-2-8-3 مدلهاي ارلنگ ....................................................................................... 30
2-2-8-3-1 مدلهاي M/EK/1.............................................................................. 30
2-2-8-3-2 مدل EK/M1..................................................................................... 30
2-2-8-4 مدل M/HE2/1..................................................................................... 31
2-2-8-5 نظام اولويت ......................................................................................... 31
2-2-9-1 شبكههاي صف .................................................................................... 32
2-2-9-2 شبكههاي جكسون ............................................................................... 33
2-2-9-2-1 شبكه صفهاي سيكلي ...................................................................... 33
2-2-9-2-2 سيستمهاي سري صف ................................................................... 34
2-2-9-2-3 شبكههاي باز جكسون .................................................................... 35
2-3 مدلهاي آماري سودمند ................................................................................ 35
2-3-1 توزيع برنولي ............................................................................................ 36
2-3-2 توزيع دو جملهاي ..................................................................................... 36
2-3-3 توزيع دو جملهاي منفي ............................................................................ 36
2-3-4 توزيع هندسي ........................................................................................... 37
2-3-5 توزيع چند جملهاي ................................................................................... 37
2-3-6 توزيع پواسون .......................................................................................... 37
2-3-7 توزيع يكنواخت ......................................................................................... 38
2-3-8 توزيع نمايي .............................................................................................. 38
2-3-9 توزيع نرمال ............................................................................................. 38
2-3-10 توزيع گاما .............................................................................................. 39
2-3-11 توزيع بتا ................................................................................................ 40
2-3-12 توزيع لاجستيك ...................................................................................... 40
2-3-13 توزيع مثلثي ............................................................................................ 41
2-3-14 توزيع ارلنگ ........................................................................................... 41
2-3-15 توزيع ویبل ......................................... .........................................................42
2-4 آزمونهاي برازندگي ...................................................................................... 43
2-4-1 آزمون مربع كاي ..................................................................................... 43
2-4-2 آزمون برازندگي كولموگروف – اسميرنف ............................................. 44
2-5 تصميم گيريهاي چند معياره ......................................................................... 45
2-5-1 روش تاپسيس .......................................................................................... 46
2-6-1 تاريخچه شبيه سازي ............................................................................... 48
2-6-2 مقدمهاي بر شبيه سازي .......................................................................... 48
2-6-3 مزايا و معايب شبيه سازي ...................................................................... 49
2-6-4 زمينه كاربرد ............................................................................................ 50
2-6-5 سيستمها و پيرامون سيستم ..................................................................... 51
2-6-6 اجزاي سيستم .......................................................................................... 51
2-6-7 سيستمهاي گسسته و پيوسته .................................................................. 52
2-6-8 مدل سيستم .............................................................................................. 53
2-6-9 هنر مدلسازي ........................................................................................... 53
2-6-10 انواع مدلها .............................................................................................. 54
2-6-11 شبيه سازي سيستمهاي گسسته – پيشامد............................................. 55
2-6-12 جاذبههاي شبيه سازي به عنوان ابزار تجزيه و تحليل مسئله ............... 55
2-6-13 گامهاي اساسي در بررسي مبتني بر شبيه سازي ................................. 57
2-6-14 نقل قولهاي مشهور شبيه سازي ............................................................ 61
2-7 تاريخچه شركت شرق جامه.......................................................................... 62
2-8 پيشينه تحقيق ................................................................................................ 64
2-8-1 تخمين ماكزيمم طول صف با استفاده از شبيه سازي ............................. 64
2-8-2 مدلسازي و شبيه سازي فرآيند توليد كارخانه روغن نباني گلناز كرمان 64
2-8-3 مديريت صف در درمانگاه با استفاده از شبيه سازي ............................. 65
2-8-4 استفاده از شبيه سازي در رستوران ...................................................... 65
2-8-5 استفاده از الگوريتم ژنتيك براي حل مشكلات چيدمان تجهيزات
پیشینه و مبانی نظری خط تولید و تئوری صف_1623905798_49504_8524_1335.zip0.23 MB |