توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری خانواده،شیوه های فرزند پروری و منبع کنترل 58صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
گفتار اول
خانواده
يكي از عوامل مهم و مؤثري كه در رشد و تكامل انسان نقش اساسي دارد خانواده است ، محيط خانواده اولين و بادوام ترين عاملي است كه در رشد شخصيت افراد تاثير مي گذارد ( شريعتمداري ، 1367 ) زيرا تنها در خانواده است كه كودك نخستين چشم انداز را از جهان پيرامون خود بدست مي آورد و احساس وجود مي كند يعني مي آموزد چگونه غذا بخورد ، لباس بپوشد ، حرف بزند ، معاشرت كند ، همكاري كند . محبت و احترام روا دارد و همچنين در خانواده است كه به آداب و رسوم ملي ، مراسم ديني ، وظايف فردي و حدود اختيارات و مسئوليت ها پي مي برد ( پارسا ، 1372 ) .
در واقع خانواده اولين نهاد و كانوني است كه محيط امن و مناسب براي رشد كودك فراهم مي كند ، خانواده نه تنها در رشد تك تك انسانها مي تواند مؤثر باشد بلكه مي تواند جامعه اي سالم بسازد ، زيرا خانواده كوچكترين جزء اجتماع است و اجتماعي كه از خانواده سالم تشكيل شده باشد مسلماً اجتماعي سالم خواهد بود لذا براي رسيدن به رشد و تكامل و بهبود وضع اجتماعي ، تلاش براي بهبود خانواده و افراد آن مهمترين مساله است ( شافر[1] ، 1966 ) .
در قرن بيستم توصيه هايي ، درباره اهميت محيط درون خانواده براي اجتماعي شدن كودكان به عنوان بخشي از نظريه هاي روان شناختي مطرح شد . تقريباً از دهه 1920 تا 1960 نظريه هاي يادگيري رفتار گرا حاكم بودند كه كودكان را به منزله لوح سفيدي مي دانستند و قدرت والدين براي آموزش آنها به طور خوب يا بد بعنوان عامل اصلي قلمداد مي شد . نظريه هاي روان كاوانه بر اهميت تجربه اوليه خانواده در تعيين پيامد اضطراب هاي دروني ، ساز و كارهاي دفاعي و اجتماعي شدن ارزشها تاكيد مي كرد . در دهة اخير هنگاميكه انقلاب شناختي بوجود آمد و نظريههاي يادگيري به عنوان نظريه يادگيري اجتماعي ـ شناختي بازنگري شد ، به نقش فعال كودكان به عنوان يك عامل مهم در اجتماعي شدن خودشان ، تاكيد فزاينده اي شد . در حال حاضر ، بر نقش ادراك ها و مفاهيم دو سويه كودك و والد در زمينة خواست ها و تصميمات همديگر به عنوان تعيين كننده تاكيد روزافزوني مي شود ، اما هيچكدام از اين تغييرات نظري به طور عمده ، اين فرض اساسي را كه والدين تاثير قدرتمندي بر رشد و ويژگيهاي كودكان و سرپرستي زندگي كودكانشان دارند ، تحت تاثير قرار نداده است ( مك كوبي[2] ، 2000 ) .
[1] - Shaffer
[2] - Maccoby
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم (پيشينه تحقيق)
گفتار اول: خانواده........................................................................................... 11
مقدمه
ابعاد شيوه هاي فرزندپروري........................................................................ 13
بعد «گرم» بودن والدين.................................................................................. 13
بعد «كنترل» والدين........................................................................................ 14
جنبه هاي مثبت كنترل والدين........................................................................ 15
جنبه هاي منفي كنترل والدين......................................................................... 17
بعد «تعهد» (دخيل شدن) والدين..................................................................... 18
الگوهاي با وم ريند در مورد شيوه هاي فرزندپروري................................. 19
والدين داراي اقتدار منطقي............................................................................. 20
والدين استبدادي............................................................................................. 21
والدين آزاد گذار.............................................................................................. 22
والدين افراطي (زياده رو) و والدين و مسالحه كار (سهل انگار)................... 23
الگوهاي جديد فرزندپروري باوم ريند.......................................................... 25
تأثير متقابل كودك و والد بر يكديگر............................................................. 26
نگرش هاي فرزندپروري – عمل فرزندپروري.............................................. 28
گفتار دوم: مكان كنترل
مقدمه................................................................................................................ 30
مفاهيم و اصول در نظريه يادگيري اجتماعي راتر........................................ 30
درك سازه مكان كنترل.................................................................................... 33
تحول شخصيت از ديدگاه راتر....................................................................... 35
جنبه هاي منفي احاطه و كنترل....................................................................... 37
پيامدهاي شخصي منفي.................................................................................. 38
پيامدهاي منفي بين فردي و اجتماعي............................................................. 39
بررسي مقياس هاي مكان كنترل..................................................................... 39
گفتار سوم: سوابق پژوهشي
الف – تحقيقات انجام شده درباره شيوه هاي فرزندپروري درداخل و خارج از كشور 42
ب – تحقيقات انجام شده درباره مكان كنترل در داخل و خارج كشور....... 45
ج – بررسي ارتباط شيوه هاي فرزندپروري و مكان كنترل در گسترة تحقيقات 49
پیشینه و مبانی نظری خانواده،شیوه های فرزند پروری و منبع کنترل_1623852768_49494_8524_1268.zip0.06 MB |