توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری حسابرسی و دستگا ههای حسابرسی و کیفیت حسابرسی 45صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
ساختار جدید مالکیت و مدیریت شرکت ها ،دامنه مسئولیت و وظایف حسابداری را گسترش داد وارایه گزارش های مناسب تر بر اساس نیاز استفاده کنندگان را ضروری ساخت. سرمایه گذاران ،بانکها وموسسات اعتباری برای اعطای وام ، مقاصد سیاسی ،اخذ مالیات و...نیازمند گزارش های جدید ومعتبر حسابداری بودند
اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری های اقتصادی سود مند است وتایید کیفیت اطلاعات ارایه شده برای تصمیم گیری استفاده کنندگان ،به عنوان یک ویژگی ضروری به حساب می آید . وظیفه حسابرسی اعتباربخشی به این اطلاعات وبه طور کلی صورت های مالی ارائه شده از سوی واحد اقتصادی است .
از منظردیگر حسابرسی به عنوان یک خدمت اقتصادی کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط سیستم های مالی را افزایش می دهد زیرا :
اولا :حسابرسی عاملی برای افزایش قابلیت اعتماد و اعتبار گزارشهای مالی وکاهنده ریسک های مربوط به تصمیم گیری های اقتصادی می باشد
ثانیا :عاملی است برای پیشگیری از حساب سازی وسوء استفاده ، پیروی از دستورالعمل ها ،سیستم های کنترلی وکمک به ارزشیابی عملکرد مدیریت .
بنابراین وجود حسابرسی نه نتها کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده را تعیین می کند بلکه این کیفیت را ارتقاء می بخشد و برای ذینفعانی که به دلیل وجود محدودیت هایی نمی توانند به شکل مستقیم از صحت اطلاعات تهیه شده اطمینان حاصل نمایند مزایای اقتصادی فراهم می نماید
درحال حاضر در کشور ما با توجه به الزامات قانونی وتقاضای داوطلبانه صاحبان سهامطیف وسیعی از شرکت ها مورد حسابرسی قرار می گیرند .
شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نیز ملزم هستند از میان حسابرسان معتمد بورس (که شامل سازمان حسابرسی وبرخی موسسات عضو جامعه حسابدارن رسمی می باشند ) یکی را به عنوان حسابرس مستقل برگزینند تا درمورد اطلاعاتی که طبق قوانین بایستی به عموم عرضه گردد اظهار نظر نمایند .
باتوجه به آنچه بیان شد حسابرسان نقش با اهمیتی در شفافیت اطلاعات مالی وتصمیم گیری استنفاده کنندگان صورتهای مالیوبه تبع آن تخصیص منابع در بازارهای سرمایه دارند .بنابراین توجه به کیفیت حسابرسی امری ضروری است هدف از پژوهش حاضر نیز سنجش کیفیت حسابرسی با استفاده از مدیریت سود می باشد .
در این فصل سعی می شود مبانی نظری تحقیق در 4 بخش زیر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
بخش اول: حسابرسی و سازمان حسابرسی
بخش دوم:کیفیت حسابرسی و شاخص های مربوط به کیفیت حسابرسی
بخش سوم: بررسی تطبیقی کیفیت حسابرسی بین موسسات حسابرسی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی
بخش چهارم:تحقیقات انجام شده(داخلی و خارجی)
1-2- بخش اول :حسابرسی ودستگاههای حسابرسی
1-1-2- تعریف حسابرسی
کمیته مفاهیم حسابرسی، حسابرسی را به صورت زیر تعریف می کند:
"حسابرسی عبارت است از فرآیند منظم و با قاعده (سیستماتیک) جمع آوری اطلاعات و ارزیابی بی طرفانه شواهد درباره ادعا های مربوط به فعالیت ها و وقایع اقتصادی، به منظور تعیین میزان انطباق این ادعا ها با معیار های از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذینفع."
تعریف ارائه شده از حسابرسی جامع و بسیط است و ضمن بیان اینکه حسابرسی فرآیندی آزمونی است به آن اندازه نیز جامعیت دارد که در بر گیرنده انواع مختلف حسابرسی برای موضوعات متنوع باشد. اغلب واژه حسابرسی با عبارات توصیفی و یا عبارات دیگری همراه است که نوع حسابرسی، موضوع حسابرسی و یا هر دو را مشخص می کند. برای نمونه، اغلب با واژه حسابرسی مالی، حسابرسی سیستم های اطلاعاتی، حسابرسی مدیریت، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی عملکرد و حسابرسی رعایت مواجه می شویم. این واژه ها نماینده انواع مختلف حسابرسی می باشند.(کمیته مسئول تدوین بیانیه های مفاهیم بنیادی حسابرسی،بیانیه مفاهیم بنیادی حسابرسی، ترجمه دکتر علی نیکخواه آزاد،سازمان حسابرسی،1377،ص 12)
عبارت فرآیند منظم و با قاعده دلالت بر آن دارد که فعالیت حسابرسی بر اساس برنامه ریزی مناسب انجام می شود که بر مبنای آن مجموعه ای از شواهد مربوط جمع آوری و ارزیابی می گردد و از این طریق هدف های حسابرسی تحقق می یابد. فرآیند منظم و با قاعده همچنین بدین معنی است که حسابرسی حد اقل در قسمت هایی از فرآیند خود، بر مبنای روش های علمی انجام می شود. جمع آوری و ارزیابی بی طرفانه شواهد شالوده حسابرسی است. اگر چه نوع و ماهیت شواهد و معیار های ارزیابی می تواند بین پروژه های مختلف حسابرسی متفاوت باشد ولی تمام حسابرسی ها بر محور جمع آوری و ارزیابی شواهد متمرکز می باشد. موضوع مورد رسیدگی از یک سری ادعا های مربوط به فعالیت ها و وقایع اقتصادی تشکیل شده است.
2-1-2- نظریات اساسی دلایل تقاضا برای خدمات حسابرسی:
واندا ای. والاس در کتاب خود با عنوان نقش اقتصادی حسابرسی در بازار های آزاد و بازار های تحت نظارت ترجمه حامی امیر اصلانی این گونه عنوان می دارد که "عده ای بر این باورند که تدوین نظریه حسابرسی اگر امری غیر ممکن نباشد، به طور حتم بعید به نظر می رسد؛ عده ای دیگر نیز چنین تلاشی را بیهوده می انگارند. بسیاری حسابرسی را موضوعی کاملا عملی و غیر نظری می پندارند. به باور این گروه، حسابرسی تنها مجموعه ای از رویه ها، روش ها و فنون است؛ شیوه ای عمل گرا است که نیازی به توجیه، توصیف، هماهنگی و یکنواختی و طرح استدلال های منطقی در چارچوب نظریه ای جامع ندارد. اما از نظر ما، نظریه حسابرسی دست یافتنی است، مفروضات بنیادی و آرای یکپارچه ای وجود دارد که درک و شناخت آن به طور حتم به تکامل حرفه حسابرسی کمک شایانی می کند. به باور ما، درک و شناخت نظریه حسابرسی می تواند منجر به حصول راه کارهای معقول و منطقی برای حل و فصل برخی از دشواری هایی شود که حسابرسان هم اینک با آن روبرویند."
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم:ادبیات تحقیق
بخش اول:حسابرسی و دستگاههای حسابرسی......................................................................19
تعریف حساب.....................................................................................................................19
نظریات اساسی دلایل تقاضا برای خدمات حسابرسی...........................................................20
نظریه نمایندگی...................................................................................................................21
نظریه اطلاعات ...................................................................................................................22
نظریه بیمه ...........................................................................................................................24
تاریخچه حسابرسی در جهان...............................................................................................25
پیدایش حسابرسی و تحولات آن در ایران قبل از انقلاب اسلامی .......................................28
حسابرسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی ...........................................................................31
سازمان حسابرسی ..............................................................................................................32
تشکیل جامعه حسابداران رسمی .........................................................................................33
خدمات تخصصی و حرفه ای جامعه حسابداران رسمی ایران و استفاده کنندگان آن ............34
موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ............................................................36
نظارت دولت بر جامعه حسابداران رسمی ...........................................................................36
استقلال حسابرس ................................................................................................................37
بخش دوم :کیفیت حسابرسی ...............................................................................................38
تعریف کیفیت حسابرسی .....................................................................................................38
شاخص های اندازه گیری کیفیت حسابرسی ........................................................................40
شاخص مدیریت سود ..........................................................................................................40
شاخص کیفیت اقلام تعهدی ................................................................................................41
مدیریت سود ........................................................................................................................42
انگیزه های مدیریت سود ......................................................................................................41
دیدگاه موافقان .....................................................................................................................45
دیدگاه مخالفان ....................................................................................................................46
ابزار های مدیریت سود ........................................................................................................46
اشکال مدیریت سود ............................................................................................................47
بخش سوم :بررسی تطبیقی کیفیت حسابرسی میان سازمان حسابرسی
و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی.........................................................49
بخش چهارم:تحقیقات انجام شده (داخلی وخارجی )
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ................................................................................51
تحقیقات انجام شده در داخل از کشور .................................................................................54
پیشینه و مبانی نظری حسابرسی و دستگا ههای حسابرسی و کیفیت حسابرسی_1623844121_49484_8524_1011.zip0.06 MB |