پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی
پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی 63صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


-1-گردشگری

واژه ((توریسم ))از دوبخش ترکیب یافته است :((تور)) به معنای سفر ،گشت،مسافرت، سیاحت، و((ایسم)) ،پسوندی که اشاره به مکتب یا اندیشه ای فلسفی ،مذهبی ، سیاسی ،ادبی وغیره دارد. بنابراین توریسم یعنی مکتبی که پایه فکری آن سیاحت وگردشگری است.

ریشه یونانی این واژه ((توریست)) است که از یونان به اسپانیا ، سپس به فرانسه واز آنجا به انگلیس واردشده است. در قرن 14میلادی ، tour به معنای ((نوبت)) یا ((دوره خدمت)) در قرن 15به معنای ((حرکت دورانی)) ودرقرن17 به معنای ((مسافرت کردن به اطراف )) به کارمی رفت ودرقرن 18و19 کلمات ((توریسم))و((توریست)) از آن گرفته شد. توریسم نه تنها درزبان های فرانسوی وانگلیسی ،بلکه در اکثر زبان های زنده دنیا بااندکی اختلاف درتلفظ ،مفهومی مشترک دارد. در زبان فرانسه تور علاوه بر ((نوبت)) ،به مفهوم ((حرکت)) ،((مسافرت)) و((گردش))نیزمی باشد، خواه این گردش به دور دنیاویاحرکت به دور محوری باشد. (شاهد ،‌1388،ص 9)

درفرهنگ لغات فارسی ، گردشگری راچنین تعریف کرده اند: در اقطارعالم سفرکردن وشناخت،مسافرت برای تفریح وسرگرمی،سفری که در آن مسافربه مقصدی می رودوسپس به محل سکونت خود بازمی گردد.

بورکات ومرلیک در سال 1981 گردشگری راسفری موقتی وکوتاه معرفی می کنند که درآن گردشگر برای سیروسیاحت به منطقه ای خارج از محل سکونت وکار خود می رود.

سازمان جهانی گردشگری تعریف جامعی را از گردشگری ارائه داده است که بسیاری از محققان وصاحب نظران آن را به رسمیت شناخته اند. سازمان مذکور گردشگری رااینگونه تعریف کرده است: ((تمام مسافرت هایی که منجر به اقامت حداقل یک شبه درمقصد شود، امامدت زمان دوربودن از منزل نباید بیش از یک سال باشد)) . ( رضوانی ، 1374، ص 97)

فهرست برخی از مطالب:


2-1-گردشگری.. 7

2-2- تاريخچه گردشگري.. 7

2-2-1- عهد باستان.. 7

2-2-2- قرون وسطی.. 8

2-2-3- رنسانس.... 9

2-2-4- انقلاب صنعتی.. 9

2-2-5- جهانگردی نوین.. 10

2-3- انواع گردشگري.. 10

1- گردشگري تندرستی (گردشگري سلامت) 10

2- گردشگري درمانی (گردشگري سلامت) 10

3- گردشگري پزشکی (گردشگري سلامت) 10

4- گردشگري ورزشى.. 11

5- گردشگري ماجراجویی.. 11

6- گردشگري کشاورزی.. 11

7- گردشگري مجازی.. 11

8- گردشگري زیست محیطی.. 11

9- گردشگري فروشگاه کتاب.. 11

10- گردشگري آموزشی.. 12

11- گردشگري آثار باستانی.. 12

12- گردشگري تفننی.. 12

13- گردشگري فراگیر. 12

14- گردشگري دائمی.. 12

15- گردشگري سفری.. 12

2-4- توسعه پايدار گردشگري.. 15

2-5- تعریف اوقات فراغت ،تفریح وجهانگردی.. 22

2-6-ارتباط بین گردشگری واوقات فراغت... 23

2-7- گردشگري و اهميت آن.. 23

2-8-گردشگری و آثار آن.. 24

2-8-1- آثار اقتصادي جهانگردي.. 24

2-8-2- آثار اجتماعي و فرهنگي.. 25

2-8-3- آثار محيطي.. 26

2-9- اجزاء و عناصر صنعت گردشگري.. 28

2-10- گردشگر. 35

2-11- برنامه ریزی.. 36

2-12- ويژگي‌هاي برنامه ریزی.. 37

2-13- انواع برنامه ريزي.. 37

2-14- رویکرد های برنامه ریزی گردشگری.. 39

2-15- برنامه ریزی گردشگري.. 41

2-16- برنامه ریزی استراتژیک... 42

2-17- مدل مفهومي برنامه ريزي استراتژيک گردشگري منطقه. 43

2-18- مراحل برنامه ريزي استراتژيک... 45

2-19- ماتريس برنامه ريزي استراتژيك کمي (QSPM) 57

2-20- روستا 62

2-21- انواع روستا از نظر سكونت گاهي.. 63


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری توسعه گردشگری با دیدگاه راهبردی_1623828980_49431_8524_1032.zip0.63 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت