توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تعريف و تبيين مفهوم فلسفه42صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
بررسي سير تاريخي فلسفه
از سند ها و مدرک هايي که در دسترس است بر مي آيد که نخستين مردمي که به فلسفيدن پرداختند مردم هند بودند و قديم ترين اثر فلسفي انسان، در ودا يعني سرودهاي مذهبي فلسفي هندي ها آمده است. پس از هندي ها مردم چين و پس از آن يوناني ها به فلسفيدن پرداخته اند، که البته ايرانيان بيشتر به علم و اخلاق توجه داشته اند و به همين خاطر اثري فلسفي از آن به جاي نمانده است(هومن، 1382: 33-35). نوعي شور، شوق و کوشش را در دوره اول فلسفه با زبان تمثيل و بياني رمز آلود در سرود ها و سخنان کوتاه در هند، چين و ايران مي بينيم. در دوره دوم وقتي به يونان مي رسيم با تفاوت هايي روبرو مي شويم. اگر نگاه شرقي بيشتر نگاهي است به درون، و آن چه درباره جهان و هستي گفته مي شود بر بنياد نگرش و آزمون دروني و همچنين نام ها و مفهوم هايي است که از اين چگونگي هاي دروني سرچشمه مي گيرد؛ نگاه يوناني به بيرون است. او چه بسا آنچه را از نگرش بيروني به دست آورده است، به سراسر پهنه هستي مي گستراند.(نقيب زاده، 1391: 7 - 8). در مجموع، مي توان تاريخ فلسفه را در چهار دوره مورد بررسي قرار داد:
1) دوران اول، که تقريبا از 1500 پيش از ميلاد شروع مي شود و تا ظهور سقراط ادامه دارد. تدوين اوپانيشادهاي کهن در هند، ظهور زردتشت در ايران، لائوتسه در چين، و بودا در هند و فيلسوفان پيش از سقراط در يونان در اين دوران بوده اند.
2) دوران دوم، که دوران کلاسيک فلسفه است تقريبا از زمان ظهور سقراط آغاز شده و اوج آن در فلسفه افلاطون است.
3) دوران سوم که دوره ي ((بهم بر نهادن)) انديشه هاي فيلسوفان شرق و غرب است. خود داراي 5 دوره است. دوره اول از نخستين آکادمي تاپلوتينوس که اوج آن در فلسفه ارسطوست و در هند با دوران ((سوتر))ها مطابقت دارد، دوره دوم از پلوتينوس تا پايان سده پنجم ميلادي که در هند با شکوفايي فلسفه ي ناگار جونه همراه است. دوره ي سوم از پايان سده پنجم ميلادي تا سال هاي آغازين سه نهم که دوره ي فرود تاريخ فلسفه به شمار مي آيد. دوره چهارم، دوره سکولاستيک يا اهل مدرسه که تا پايان سده ي پانزدهم ادامه داشت و دوره پنجم از سده ي شانزدهم تا ظهور دکارت.
فهرست برخی از مطالب:
بررسي سير تاريخي فلسفه
تعريف فلسفه
بازشناسي مفهوم فلسفه
مفهوم فلسفه و آموزش فلسفه از ديدگاه فيلسوفان
ضرورت، تعريف و ماهيت تفکر
مراحل تفکر
شکل2 1: فرايند پيچيده تفکر از باربارا کالدول(1999)
تفکر انتقادي روش هاي آموزش تفکر مستقيم
اهميت فلسفيدن و فلسفه ورزي
فلسفه سيري مولد براي مقابله با دگماتيسم
فلسفه در جايگاه فعاليت
آموزش فلسفه
ماهيت و مفهوم آموزش فلسفه
مشکلات، مزايا و فوايد پيش رو براي آموزش فلسفه
روش آموزش فلسفه
نقد و بررسي فرايند ياددهي يادگيري آموزش فلسفه
نقد و بررسي ارزشيابي و ارزيابي کلاس آموزش فلسفه
پيشينه تحقيق
1-1-1 تحقيقات داخلي:
1-1-2 تحقيقات خارجي:
منابع
پیشینه و مبانی نظری تعريف و تبيين مفهوم فلسفه_1623823783_49402_8524_1308.zip0.10 MB |