پیشینه و مبانی نظری تصمیم گیری در سازمانها و اتوماسیون اداری
پیشینه و مبانی نظری تصمیم گیری در سازمانها و اتوماسیون اداری

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری تصمیم گیری در سازمانها و اتوماسیون اداری69صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


مقدمه :

موسس فقه جعفری ، حضرت امام صادق ( ع ) می فرمایند : اگر امروزتان مانند دیروز است مغبون هستید و اگر بد تر از دیروز باشد ملعون هستید .

خطر کردن و به کار های بزرگ دست زدن ، کسب پیروزیهای شکوهمند و حتی چشیدن طعم تلخ شکست ، از هم قطار شدن با ادمهای میان مایه که نه طعم پیروزی رامي چشند و نه تلخی شکست را بهتر است زیرا این آدمها به قدری دست به عصا راه می روند که نه شکست را می شناسد و نه پیروزی را ( ئتودور روزولت )

( کالینز و پوراس ، ص 131 : 1380 )

شکل مهمی از سرمایه اجتماعی توان دستیابی به اطلاعات است که با روابط اجتماعی پیوند ذاتی و لازم و ملزوم دارد . اهمیت اطلاعات از این نظر است که مبنایی برای عمل فراهم می آورد . ما اخذ اطلاعات هزینه بر است . در یک مقیاس » حداقلی » دستیابی به اطلاعات مستلزم دقت است که بسیار کمیاب است ( پاتنام و دیگران ، ص 61 : 1384 )

ابزار دوران صنعتی به کمک ماهیچه آمدند وابزار دوران فراصنعتی مغز ها را یاری می رسانند آن دسته از سازمانها که ابزار دوران فرا صنعتی دیجیتالی را به خوبی در سازمانهای خود بکار گرفته اند از سرمایه های هوش خود حداکثر بهره را می گیرند و همینان پیشتازان و رهبران بازار در سالهای آینده اند ( گیتس ، ص 1 : 1382 )

1-2 تصمیم گیری در سازمانها

اگر چه ارتباطات کار امد و موثر در هر سازمانی حیاتی هستند ، اما کلید موفقیت ، عمل است و عمل باید با تصمیم گیری هدایت شود تصمیم گیری عبارت است از فرایند انتخاب یک عمل در ارتباط با یک مساله یا فرصت . تصمیم گیری منظم پنج مرحله اساسی دارد که با شناخت مساله یا فرصت آغاز می شود . این مراحل پنج گانه به طور خلاصه عبارتند از :

  1. تشخیص و تبیین مساله یا فرصت .
  2. معلوم کردن و تجزیه
  3. انتخاب اقدام یا راه حل مطلوب
  4. اجری راه حل انتخاب شده .
  5. ارزیابی نتایج و پی گیری تا حد لازم .

تصمیم گیری در سازمانها در شرایط گوناگون و وضعیتهای مختلفی صورت می گیرد که فرایند آن را چالش انگیز می کند .

1-1-2 شرایط تصمیم مدیران

تصمیمات مشکل گشایی در سازمانها نوعاً تحت سه شرایط مختلف اتخاذ می شوند :

اطمینان ، ریسک و عدم اطمینان .

2-1-2 تئوری های تصمیم گیری

نظریه پردازان رفتار سازمانی دو تئوری برای تصمیم گیری در نظر گرفته اند : تئوری کلاسیک و تئوری رفتاری

3-1-2 تئوری کلاسیک تصمیم گیری

تئوری کلاسیک تصمیم گیری ، مدیر را به عنوان کسی می بیند که در دنیای کاملاً مطمئن عمل می کند . مدیر با مساله کاملاً تعریف شده و روشن مواجه است ، همه شقوق ممکن برای اقدام و نتایج هر یک را می داند و سپس راه حلی انتخاب می کند که بهترین نتیجه بهینه ی در حل مساله به دست می دهد واضح است که یان یک راه ایده آل برای تصمیم گیری است . تئوری کلاسیک برنامه ریزی شده کاربرد دارد .

4-1-2 تئوری رفتاری تصمیم گیری

تئوری رفتاری تصمیم گیری می گوید که انسان فقط بر حسب آنچه در موقعیت معینی درک می کند ، دست به اقدم می زند . علاوه بر این ، چنین ادراکی اغلب کامل نیستند . تصمیم گیرنده رفتاری به جای اینکه با دنیای کاملاً مطمئن مواجه باشد . با محدودیت اطلاعاتی روبه رو است و به نظر می رسد که در شرایط عدم اطمینان عمل می کند . مدیران در مورد مسائلی که اغلب مبهم هستند تصمیم می گیرند . آنها فقط قسمتی از اگاهی لازم برای راه حلها و نتایج را در اختیار دارند و نخستین راه حلی را انتخاب می کنند که به نظر می رسد راه حل رضایت بخشی است . هربرت سایمون این مدل را سبک قناعت ورزی می نامد . تفاوت اساسی بین توانایی مدیر برای تصمیم گیری رضایتبخش « سبک رفتاری » وجود محدودیتهای شناختی و تاثیرشان بر ادراکات است و محدودیتهای شناختی ، تواناییهای ما را در تعریف مسائل ، تعیین شقوق عمل و انتخاب راه حلی که نتایج ایده آل قابل پیش بینی داشته باشد ، تضعیف می کند . این محدودیتهای شناختی به قدری در دنیای روزمره مدیران مهمند که ارزش والای بصیرت و قضاوت را معلوم می کنند .

5-1-2 بصیرت ، قضاوت و پایبندی به عمل گذشته

عنصر کلیدی در تصمیمات برنامه ریزی نشده موفقیت آمیز در شرایط نا مطمئن، بصیرت است . بصیرت ، توانایی شناختن یا تشخیص دادن سریع امکانات در یک موقعیت مشخص است . بصیرت ، عنصر خود انگیختگی بی سابقه را به تصمیم گیری مدیریت اضافه می کند و در نتیجه ظرفیت بالقوه ی را برای خلاقیت و نو آوری بیشتر ، ارائه می دهد . بویژه در شرایط ریسکی و عدم اطمینان مدیران موفق ، احتمالاً تا حدود زیادی از بصیرت در تصمیم گیری استفاده می کنند . این یک راه بر خورد با موقعیتهایی است که در آن سابقه امر روشن نیست ، وقعیتها محدودند و زمان ، عامل اصلی تصمیم گیری است .

مدیران با وجود محدودیتهایی که دارند سعی می کنند به صورت قدم به قدم و به طور منظم برنامه ریزی کنند . مدیران زبر دست و دقیق همچنین به ویژگیهای شغلی که میتنز برگ و دیگران مورد بحث قرار داده اند واقفند و مهارتهای بصیرت خودشان را به اقتضای آنها به کار می برند مدیران کار امد قادرند نگرشهای تحلیلی و بصیرتی را برای خلق راه حلهای تزه و جدید ترکیب کنند .

6-1-2 یابندگی قضاوتی

قضاوت یا به کار بردن توانایی ذهن ، در تمام جنبه های تصمیم گیری حائز اهمیت است یابندگی یا ساده کردن استراتژی ها یا قواعد سر انگشتی که در تصمیم گیری به کار می روند . می توانند کار مدیران را ساده تر سازند تا با شرایط عدم اطمینان و محدودیت اطلاعات بتوانند تصمیم گیری کنند . اما اینها ممکن است به اشتباهات سیستماتیک منجر شوند که بر کیفیت تصمیمات اثر می گذارند . تحقیقات نشان می دهد که مدیران و سایرین در معرض اشتباهات سیستماتیک و جهت گیری هایی قرار درند که در کیفیت تصمیم های اتخاذ شده می توانند موثر باشند .

هر تصمیم گیرنده ی باید از مسائل یابندگی قضاوتی ، شامل در دسترس بودن ، مشابهت و تکیه بر سابقه تعدیل آگاه باشد

7-1-2 قاطعیت در تصمیم گیری

با توجه به مدیریت فرایند تصمیم گیری ، می توان گفت که مدیر کار امد کسی است که قادر به گزینش دقیق مسائل و مشکلاتی باشد که پذیرای تصمیم گیری مدیرتی هستند . قاطعیت در تصمیم گیری دو جنبه مهم دارد : نحست انتخاب مسائل و فرصتهایی که سزاوار رسیدگی و توجه مدیریتی باشند و دوم اتخاذ یک استراتزی برای بر خورد با مسائل .

8-1-2 استراتژی در گیر کردن دیگران در تصمیم گیری

یکی از اشتباهات مدیران جدید این است که می پندارند خودشان باید برای حل مساله تصمیم گیری کنند . مدیران عملاً تصمیم گیری را به یکی یا همه شیوه های ذیل انجام می دهند :

9-1-2 تصمیمات فردی ، تصمیمات مشورتی و تصمیمات گروهی



فهرست برخی از مطالب:



فصل دوم : ادبیات ، مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه ........................................................................................................................................14

  1. تصمیم گیری در سازمانها...................................................................................................14
  2. مدیریت در قرن 21............................................................................................................16

3-2 نقش استراتژیک اطلاعات...................................................................................................19

4-2 روش سیستمها و دیدگاه سیستمی.........................................................................................20

5-2 چرخه حیات سيستم.................................................................................... ........................22

6-2 اطلاعات ......................................................................................................... .................. 22

7-2 اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی .. ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .. ... ... ... ... ... .......24

8-2 سیستم های اطلاعاتي...........................................................................................................24

9-2 طرح ریزی سیستم های اطلاعاتی..........................................................................................25

10-2 سیستم های اطلاعاتی عمودی...............................................................................................26

11-2 تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی ............................................................................................. 25

12-2 کاربردتکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی ....................................................................................27

13-2 طرح ریزی سازمان............................................................................................................28

14-2 سیستم های اطلاعاتی و رایانه ها ........................................................................................29

15-2 کاربرد سیستم های اطلاعاتی رایانه محور.......................................................................... 33

16-2 مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی......................................................................................36

17- 2سیستم های اطلاعاتی مدیریت ...........................................................................................37

18- 2سیستم اطلاعات مدیریت ...................................................................................................37

19-2 سیستم های اطلاعاتی سازمانی............................................................................................37

20-2 سیستم های میان سازمانی ...................................................................................................38

21-2 سیستم های پشتیبانی تصمیم ...............................................................................................38

22-2 سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری......................................................................................38

23-2 سیستم های پشتیبانی تصمیمات گروهی.............................................................................39

24-2 سیستم پردازش معاملات ...................................................................................................40

25-2 هوش مصنوعی .................................................................................................................40

26-2 سیستمهای اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی ........................................................................43

27-2 سیستم کارکنان دانشی.......................................................................................................44

28-2 سیستم های پشتیبانی مدیران ارشد .....................................................................................45

29-2 سیستم های پشتیبانی عملیاتي.............................................................................................45

30-2 سیستم گزارشات مدیریت ................................................................................................46

31-2 ویژگیهای سیستم گزارشات مدیریت ................................................................................47

32-2 نقش فناوری اطلاعات در سازمان .................................................................................... 47

33-2 طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی ..................................................................................... 48

34-2اتوماسیون اداری...............................................................................................................49

35-2 مزایا و معایب اتوماسیون اداری............................................................................. ...........49

36-2ارگونومی در مکانیزاسیون اداری ......................................................................................50

37-2 بار گیری تکنولوژی در اتوماسیون اداری..........................................................................51

38-2 مجموعه نرم افزار های اتوماسیون ....................................................................................52

39-2 دستیابی به تعریفی بنیادین ...............................................................................................52

40-2 سیستم های اطلاعاتی اتوماسیون اداری ............................................................................54

41-2 نمونه کربرد های سیستم اتوماسیون اداری .......................................................................55

42-2 سیستم های طلاعاتی اتوماسیون اداری ............................................................................56


43-2 نکات برجسته درباره اتوماسیون و بهسازی روشهای کار ..................................................59

44-2 خود کار سازی ..............................................................................................................60

45-2 ضرورت تفکر برای آینده ...............................................................................................61

46-2 بهبود کار و اتوماسیون ....................................................................................................61

47-2 تحقق دولت الکترونیک در ایران ....................................................................................63

48-2 اتوماسیون فعالیتهای اختصاصی........................................................................................64

49-2 اتوماسیون فعالیتهای عمومی .............................................................................................64

50-2 مزایای دولت الکترونیکی ................................................................................................65

51-2 نقد و بررسی تحقیقات انجام شده ....................................................................................65

خلاصه فصل ........................................................................................... ..................................71

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری تصمیم گیری در سازمانها و اتوماسیون اداری_1623820590_49383_8524_1295.zip0.10 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت