توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تسهیم دانش29صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تعریف دانش
قبل از توضیح مفهوم دانش، لازم است که بین «داده» و «اطلاعات» که کم و بیش القا کنندهی مفهوم دانش هستند، تفاوت قائل شویم.
داده ها: «دادهها» رشته واقعیت های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. از دیدگاه سازمانی، دادهها - به درستی یک سلسله معاملات ثبت شدهی منظم تلقی شدهاند. دادهها تنها بخشی از واقعیت ها را نشان می دهند و از هر نوع قضاوت، تفسیر ومبنای قابل اتکا برای اقدام مناسب تهی هستند. دادهها را میتوان مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیمگیری به شمار آورد، چراکه نمیتوانند عمل لازم را تجویز کنند. دادهها نشانگر ربط، بیربطی و اهمیت خود نیستند، امّا به هر حال برای سازمان های بزرگ اهمیت زیادی دارند، چراکه مواد اولیهی ضروری برای خلق دانش به شمار میروند( کشاورزی، 1386).
اطلاعات: «اطلاعات» را نوعی پیام به شمار میآورند. پیام مورد نظر ما معمولاً به شکل مدرکی مکتوب یا به صورت ارتباطی شنیداری یا دیداری نمود مییابد. اطلاعات باید متضمن آگاهی و حاوی دادههایی تغییر دهنده باشد. واژهی اطلاعاتدر انگلیسی به معنای «شکل دادن» نیز به معنی «شکل دادن» بینش و دید دریافت کنندهی اطلاعات است. اگر بخواهیم معنی واژهی مورد بحث را دقیق تر و سختگیرانهتر روشن کنیم، باید بگوییم: «تنها گیرنده میتواند مشخص کند که دریافتیهای او واقعاً اطلاعات بوده و او را تحت تأثیر قرار داده است».
اطلاعات برخلاف دادهها، معنیدار هستند. به قول پیتر دراکر: «داشتن ارتباط و هدف، ویژگی اطلاعات است». اطلاعات، نه تنها دارای قابلیت تأثیرگذاری بر گیرنده هستند، بلکه خود نیز شکل خاصی دارند و برای هدف خاصی سازمان مییابند. دادهها زمانی به اطلاعات تبدیل میشوند که ارائه دهندهی آنها، معنی و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. با افزودن ارزش به دادهها، در واقع آنها را به اطلاعات تبدیل میکنیم(نصر اصفهانی و همکاران، 1387).
فهرست برخی از مطالب:
تعریف دانش
2ـ2ـ 2ـ ماهیت دانش سازمانی
2ـ2ـ 3ـ چرخه مدیریت دانش
2ـ2ـ 3ـ 1ـ ذخیره دانش
2ـ2ـ 3ـ 2ـ تسهیم دانش
2ـ2ـ 3ـ 3ـ کاربرد دانش
2ـ2ـ 3ـ 4ـ تعاریف و مفهوم تسهیم دانش
2ـ2ـ 3ـ 5ـ تئوري هاي مربوط به تسهيم دانش
2ـ2ـ 3ـ 6ـ زيرساخت هاي تسهیم دانش
2ـ2ـ 3ـ 7ـ برنامههاي تسهیم دانش
2ـ2ـ 3ـ 8ـ شيوههاي به اشتراكگذاري دانش
2ـ2ـ 3ـ 9ـ روش هاي غير رسمي اشتراك دانش
2ـ2ـ 3ـ 10ـ بسترها و مجراهاي تسهیم دانش
2ـ2ـ 4ـ مدل های تسهیم دانش
پیشینه تجربی
2-4-1- تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در داخل کشور
تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در خارج از کشور
منابع
الف. منابع فارسی:
منابع انگلیسی:
پیشینه و مبانی نظری تسهیم دانش_1623820384_49381_8524_1595.zip0.05 MB |