توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تربیت معنوی،ابعاد و انواع آن39صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
معنای لغوی تربیت:
در فرهنگ فارسی معین واژه تربیت را این گونه تعریف شده است:
(تَ یَ) [ ع . تربیة ] (مص م .) 1 - پروردن . 2 - ادب و اخلاق را به کسی آموختن . ؛ ~بدنی سازمانی که برنامه ریزی و اجرای امور ورزشی را بر عهده دارد. ؛ ~معلم مرکزی که دانشجویان را برای تدریس در مدارس یا دانشگاه ها آموزش می دهد، (معین ،1363)
و همچنین در فرهنگ فارسی دهخدا تربیت چنین تعریف شده است:[ تربیت . [ ت َ ] (ع مص ) پروردن . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) (از المنجد): چون بقدرت بیچون ترتیب تربیَت و تربیت و تزتیت عالم امکان بدرجه رابع رسند. (دره نادره چ شهیدی ص 12). || دست نرم بر انزلی بچه زدن تا بخواب رود. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (اقرب الموارد).]
2-2-2ریشه یابی معنای لغوی تربیت
واژه «تربیت» از ریشه «ربو» و از باب تفعیل است؛ چرا که کلمه ناقص، هنگامی که به باب تفعیل برده می شود ، مصدر آنها بر وزن تفعله می شود . مانند : تربیه ، تزکیه ، تحلیه و …(طباطبایی،1379،ص171)بنا براین، در این ریشه به نوعی می توان معنای زیادت و رشد را یافت و در موارد مختلف استعمال خود نیز این معنا را دارد .
عرب زبانان به تپه « رَبوَه» می گویند ، چرا که نسبت به سطح زمین برآمده تر است ، نفس زدن را «ربو» می گویند چرا که به هنگام نفس کشیدن سینه برآمده می شود و نیز « ربا » را بدین نام نهاده اند از آن روی که بر مال، افزوده می شود . (فارس ، ص483)جدای از ریشه یابی واژه تربیت، لازم است مطلبی کوتاه در مورد واژگان «تربیت» نیز گفته شود . تربیت از باب تفعیل بوده است و تفعیل در علم صرف دارای معانی : تعدیه ، تکثیر ، سلب ،تدریج ، ضد معنای باب افعال و نیز معنای ثلاثی مجرد گفته شده است . (طباطبایی،1379،ص171)
به نظر می آید در مورد تربیت ومعنای این باب که وقتی به این واژه، هنگامی که در باب تفعیل به کار برده می شود همان معنای تعدیه و یا به احتمال بیشتر، در معنای تکثیر باشد .دلیل بر معنای تعدیه آن است که اولاً معنای غالبی این باب است و نیز «ربو» خود معنای لازمی را درخود جای داده است و از آن رو که تربیت یک امری است که مقابلی به عنوان متربی دارد و در مورد غیر صورت می گیرد، این معنا از تمامی معناهای مقابل متناسب تر است. (باقری ،1390 ، ص52)
فهرست برخی از مطالب:
معنای لغوی تربیت:
2-2-2ریشه یابی معنای لغوی تربیت
2-2-3- معنای اصطلاحی تربیت
2-2-4- دیدگاههای اندیشمندان در باب تربیت
2-2-5- اهداف تربیت
2-3-1- معنای لغوی معنویت
2-3-2-معنای اصطلاحی معنویت
2-3- 4-ابعاد معنویت
2-3-5- انواع معنویت
2-3-6-معنای اصطلاحی معنویت
2-3-7- دیدگاه های اندیشمندان در مورد معنویت
2-3-8- ارتباط و نسبت معنویت ودین و اخلاق
جدول بررسی معنویت و دین
2-3-9- ویژگی های معنویت از نظر اندیشمندان
2-4-1- تفاوت دین و معنویت :
2-5-1- معنای لغوی و اصطلاحی تربیت معنوی
2-5-2- ویژگی تربیت معنوی
2-5-3- تربیت معنوی و رابطه ی آن با تربیت دینی و تربیت اخلاقی
2-6-پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور
2-6-1-پیشینه ی پژوهش های داخلی
2-6-2-پیشینه ی پژوهش های خارجی
فهرست منابع و ماخذ
پیشینه و مبانی نظری تربیت معنوی،ابعاد و انواع آن_1623820254_49380_8524_1841.zip0.13 MB |