توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تحقیق هموارسازی سود 30صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
همانگونه كه هيات تدوين استانداردهاي حسابداري1 بيان مي كند انتخاب هاي حسابداري حداقل در دو سطح انجام ميگيرد. در يك سطح بوسيله كميته ها و موسساتي كه اين قدرت را دارند كه شركت ها را وادار به گزارشگري به شيوه خاص نمايند و يا بر عكس، بكار گيري روشي را كه توسط اين موسسات نامناسب تشخيص داده شده را منع كنند، و در يك سطح ديگر در هر شركت به صورت فردي انتخاب صورت مي گيرد. هنگامي كه استانداردهاي حسابداري بيشتري منتشر مي شود، انتخاب هاي فردي محدود تر ميشود، اما هنوز هم تصميمات حسابداري زيادي وجود دارند و در آينده وجود خواهد داشت كه به وسيله موسسات گزارشگري اتخاذ خواهد شد. زيرا انتخاب يك راهكار از بين راهكارهاي مختلف كه هيچ استانداردي آن را به طور دقيق مشخص ننموده و يا انتخاب بين راههاي اجراي يك استاندارد بوسيله هر موسسه به طور فردي صورت مي گيرد. از سوي ديگر توان تجزيه و تحليل و قدرت پيش بيني، مهمترين عامل در تصميمات سرمايه گذاري سهامداران مي باشد كه خود به عوامل متعددي از قبيل سود آتي، قيمت سهام، جريان نقدي آتي سرمايه گذاري و... بستگي دارد. تحقيقات متعدد نشان مي دهد كه مديران با استفاده از انتخاب هاي حسابداري و در قالب هموارسازي سود بر ذهنيت گرايي سرمايه گذاران تاثير مي گذارند.
به عبارت بهتر مديران آنگونه سيستم هاي اطلاعاتی را انتخاب مي كنند كه نوسان سودهاي گزارش شده را در طول زمان كاهش دهد. شواهد تجربي نيز حكايت از اين دارد كه مديران واحدهاي اقتصادي در درجات مختلف و به طور مستمر درگير هموارسازي سود هستند تا بدين وسيله قضاوت استفاده كنندگان از صورت هاي مالي را متاثر سازند.
در این فصل، ابتدا تعاریف هموارسازی سود از دیدگاه محققین مختلف بیان می گردد. سپس به انواع هموارسازی و انگیزه ها وابزارهای مختلف هموارسازی اشاره می گردد.
فهرست برخی از مطالب:
مقدمه
20
2-1 سطح افشا
20
2-1-1 خصوصيت های كيفی مرتبط با ارائه اطلاعات
20
2-1-2 افشای مالی
21
2-1-3 اهداف افشا در گزارشگری مالی
22
2-1-4 ميزان اطلاعاتی که باید افشا شود
23
2-1-5 تاثير اطلاعات و تغييرها بر خط مشی افشا بر استفاده كنندگان
25
2-1-6 مفاهيم افشای مالی
26
2-2 هموار سازی سود
27
2-3 انواع هموارسازي سود
27
2-3-1 سود هموار طبيعي
28
2-3-2 هموارسازي واقعي
29
2-3-3 هموارسازي مصنوعي
29
2-4 مفاهيم سود ويژه
30
2-5 ابزار هاي هموارسازي مصنوعي سود
32
2-5-1 زمان بندي رويداد ها
32
2-5-2 هموارسازي از طريق انتخاب روش هاي تخصيص
33
2-5-3 هموارسازي از طريق طبقه بندي
33
2-6 تكنيك ها ي هموارسازي سود
33
2-6-1 دستكاري در درآمد ناويژه
34
2-7 انگيزه هاي هموارسازي سود
35
2-7-1 افزايش رفاه سهامداران
35
2-7-2 تسهيل قابليت پيش بيني سود
36
2-7-3 افزايش رفاه مديريت
36
2-8 روش هاي مطالعه هموارسازي سود
37
2-8-1 مدل سنتي
38
2-8-2 مدل ايمهاف
39
2-8-3 مدل ايكل
39
2-9 فرضيه بازاركارا
42
2-10 پیشینه تحقیق
42
2-11 خلاصه فصل
47
پیشینه و مبانی نظری تحقیق هموارسازی سود_1623767519_49344_8524_1956.zip0.09 MB |