پیشینه و مبانی نظری تحقیق نقش آژانس ‌هاي خدمات مسافرتي در توسعه توريسم
پیشینه و مبانی نظری تحقیق نقش آژانس ‌هاي خدمات مسافرتي در توسعه توريسم

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری تحقیق نقش آژانس ‌هاي خدمات مسافرتي در توسعه توريسم37 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


-1- پيشينه تحقيق

با وجود تحقيقاتي كه در ارتباط با گردشگري صورت گرفته است، در زمينه تحقيق حاضر، كتابي مدون موجود نمي‌باشد ولي مي‌توان به چند كتاب و مقاله در ارتباط با گردشگري و توريسم، به شرح ذيل اشاره نمود:

«فوتیس کیلیپیریسو استلا زارداوا» در سال2012 در مقاله‌ای با عنوان «توسعه گردشگری پایدار در یک محیط رو به تغییر» موضوعات مربوط به سازمان‌های گردشگری(آژانس‌های مسافرتی و سازمان‌های میهمان‌نوازی) را مورد بررسی قرار داد. آگاهی نسبت به مسأله گردشگری انبوه، محققان را به سمت گردشگری و محیط و نیز استفاده از روش‌ها و سیاست‌های قبلی توسعه توریسم سوق می‌دهد. مدیران، محققان، اساتید دانشگاهی، برنامه‌ریزان، متصدیان تور و مجامع بین‌المللی همانند UNEP و سازمان گردشگری جهانی به واسطه تضاد میان گردشگری انبوه و محیط به دنبال توسعه اشکال جدید گردشگری؛ بویژه برنامه‌های منتهی شده به حذف اثر گردشگری بر محیط، حفظ مزایای ملی و محلی توریسم هستند. لذا به دلیل وجود مسایل آلایندگی سازمان‌های ذیربط(یعنی آژانس‌های مسافرتی، متصدیان تور، هتل‌ها و سایر سازمان‌های میهمان‌نوازی و ...)، این روش‌ها نقش چندانی در حل معضلات نداشته و به عنوان یک راه‌حل جامع محسوب نمی‌شوند.

«کرنل نیکول جوکان»، «میهالا سابینا جاکان» در سال2013 در مقاله‌ای با عنوان «گردشگری و مسافرت در راستای توسعه اقتصادی» نوشته است: امروزه اکثر کشورها به دنبال غلبه بر تأثیرات مغایر بحران‌هایی هستند که در شناسایی موقعیت‌شان به دلیل رکود شدید و وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی با شکست مواجه هستند. گردشگری یکی از ارکانی است که باید از سوی دولت‌ها در سرتاسر جهان(به عنوان یک راه‌حل در تقویت رشد اقتصادی) مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد.

«رنجبريان»(1379)، در كتابی با عنوان «برنامه‌ريزي توريسم در سطح ملي و منطقه‌اي»، به بررسي اهميت و شيوه‌هاي برنامه‌ريزي گردشگری پرداخته و فرايند برنامه‌ريزي گردشگر را ترسيم نموده، و چنين نتيجه گرفته كه اتخاذ روشي منسجم و حفظ توازن ميان عوامل اقتصادي، زيست محیطی، فرهنگی و اجتماعی برای برنامه‌ریزی در امر گردشگری گامی مهم و اساسی است.

«خاكساري»(1382)، در مجموعه مقالات بررسي سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه گردشگری در جمهوري اسلامي ايران، پیرامون برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، معتقد است که امروز همه‌ی كشورها، اعم از توسعه‌يافته و در حال توسعه و حتي كشورهاي عقب‌مانده پذيرفته‌اند كه هر توسعه‌اي تنها با برنامه‌ريزي امكان‌پذير است. اين موضوع بخصوص در ارتباط با توسعه پايدار بيشتر اهميت مي‌يابد. توسعه گردشگري پايدار، به دليل اهميت آن و تأثيرات بالقوه مثبت و منفي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و زيست‌محيطي كه مي‌تواند داشته باشد، بدون برنامه‌ريزي امكانپذير و دست‌يافتني نخواهد بود.

«نظري‌نژاد» و دیگران(1383)، در کتاب «نقش ميراث فرهنگي و صنعت گردشگري در توسعه كشور و معرفي اولويت‌ها»، ايران را يكي از متمدن‌ترين كشورهاي دنيا می‌داند که ابنيه تاريخي، بناهاي فرهنگي و جاذبه‌هاي توريستي آن در همه كشورهاي دنيا از شهرت بسيار بالايي برخوردار است و بسياري از توريست‌هاي جهاني را براي مسافرت به این کشور ترغيب و تشويق مي‌كند.

«نظری»(1388)، در پایان‌نامه خود تحت عنوان «برنامه‌ریزی توسعه توریسم در شهرستان مشکین شهر» با استفاده از مدل تحلیلی SWOT، افزایش درآمد و توسعه منطقه‌ی مورد مطالعه خود را مستلزم برنامه‌ریزی توسعه گردشگری دانسته و به این نتیجه رسید که برای تحقق توسعه گردشگری، نیازهای توسعه باید همزمان تعریف و برطرف شوند.

فهرست برخی از مطالب:


-1- پيشينه تحقيق-------------------------------------------------------------------- 7

2-2- گردشگری-------------------------------------------------------------------- 9

2-2-1- گردشگری از نظر لغوی--------------------------------------------------------- 9

2-2-2- واژه توریسم----------------------------------------------------------------- 9

2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری--------------------------------------------------------- 10

2-3-1- گردشگری------------------------------------------------------------------ 10

2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی)------------------------------------------------------ 11

2-3-3- گردشگری خارجی(یا بین‌المللی)--------------------------------------------------- 11

2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی------------------------------------------------------ 11

2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی------------------------------------------------------- 11

2-4- فواید گردشگری---------------------------------------------------------------- 11

2-4-1- فرهنگی و اجتماعی------------------------------------------------------------ 11

2-4-2- اقتصادی-------------------------------------------------------------------- 12

2-5- گردشگری در جهان-------------------------------------------------------------- 12

2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان--------------------------------------------------- 12

2-6- گردشگری در جهان-------------------------------------------------------------- 13

2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان--------------------------------------------------- 13

2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی-------------------------------------------------- 14

2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس----------------------------------------------------- 15

2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن---------------------------------------- 15

2-6-5- گردشگری در ایران------------------------------------------------------------ 16

2-6-6- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب------------------------------------- 16

2-7- روند شکل‌گیری گردشگری در گیلان-------------------------------------------------- 18

2-8- رابطه‌ی جغرافیا و فعالیت‌های گردشگری----------------------------------------------- 18

2-9- اشکال عمده توریسم------------------------------------------------------------- 19

2-10- انواع توریسم------------------------------------------------------------------ 19

2-11- مفهوم توسعه------------------------------------------------------------------ 20

2-12- تئوری قطب رشد--------------------------------------------------------------- 20

2-13- توسعه پایدار------------------------------------------------------------------ 21

2-14-تاريخچه سيستم توزيع محصولات و خدمات گردشگرى------------------------------------ 22

2-15- تاريخچه شركت‌هاى خدمات مسافرتى در ايران------------------------------------------ 23

2-16- فدارسيون بين‌المللى اتحاديه آژانس‌هاى مسافرتى(UFTAA)-------------------------------- 24

2-17- سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى ميراث فرهنگى و گردشگرى------------------ 25

2-18- انواع فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى--------------------------------------------- 25

2-18-1- فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز--------------------------------- 25

2-18-2- فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى------------------------------- 26

2-18-3- فعاليت شركت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعاليت------------------------------- 28

2-18-4- كارگزاران مسافرتى(آژانس‌ها يا سفرگذارى‌ها)----------------------------------------- 29

2-19- ساختار شركت‌هاى خدمات مسافرتى------------------------------------------------- 29

2-19-1- واحد فروش و بازاريابى-------------------------------------------------------- 29

2-19-2- واحد عمليات--------------------------------------------------------------- 30

2-19-3- واحد ذخيره‌ی جا------------------------------------------------------------ 30

2-19-4- واحد ادارى و اجرايى---------------------------------------------------------- 30

2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى----------------------------------------------------- 30

2-19- كاركنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى------------------------------------------- 31

2-19-1- مديرعامل------------------------------------------------------------------ 31

2-19-2- مدير فنى------------------------------------------------------------------ 31

2-19-3- مدير تور------------------------------------------------------------------- 32

2-20- تور و اجزاى آن---------------------------------------------------------------- 32

2-21- راهنماي تور34

2-22- اهميت راهنمايان در تورهاى گردشگرى----------------------------------------------- 34

2-23- مسئوليت‌ها و وظايف راهنما------------------------------------------------------- 34

2-24- فرايند اجراى تور--------------------------------------------------------------- 35

2-25- انواع سفرهاى گروهى كه در داخل كشور برگزار مى‌شود------------------------------------ 36

2-25-1- سفرهاى طبيعت‌گرا----------------------------------------------------------- 36

2-25-2- طبيعت‌گردى و راهنماى كوير---------------------------------------------------- 37

2-26- دستورالعمل‌هاى ويژه برگزاركنندگان تور طبيعت----------------------------------------- 38



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری تحقیق نقش آژانس ‌هاي خدمات مسافرتي در توسعه توريسم_1623764887_49324_8524_1312.zip0.09 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت