توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تحقیق کمرویی نوجوانان 67صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مساله را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهیم.
2-1-خانواده و تعاملات آن:
خانواده اولین و مهمترین منبع جامعه پذیری کودک است. در سالهای اولیه تنها روابط در دسترس کودک، والدین او هستند. تعامل و رابطه هیجانی بین کودک و والدین انتظارات و پاسخهای آتی کودک در روابط اجتماعی را شکل می دهد. باورها، ارزشها و بازخوردهای یک فرهنگ از طریق فیلترهای خاص خانواده به کودک منتقل می شود (هترینگتون و پارک، 2005).برخی محققان بر این باورند که رفتار والدین تعیین کننده رفتار کودکان است. کودک در سنین اولیه با قرار گرفتن در شبکه روابط پیچیده خانواده، به شناخت خود ودنیای اطراف خود نایل می شود.تمامی متغیرهای مربوط به کودک مثل خودپنداره، عزت نفس، خویشتنداری و قابلیتهای ارتباطی ماحصل نظامهای آموزشی و تربیتی خانواده است(استافورد بیر 1993؛گولدنبرگ، 2007).
خانواده به عنوان مهم ترين واحد جامعه بيشترين تاثير را بر شكل گيري شخصيت فرزندان دارد.كودك به هنگام تولد هيچ درك و فهمي از موجوديت خود ندارد اما به تدريج گونه اي از آگاهي و دانش ابتدايي را در مورد خود به واسطه تعامل با محيط و به خصوص خانواده شكل مي دهد. رفتارها و تعاملات والدين باعث مي شود كه فرزندان انگاره و تصور خاصي را در مورد موجوديت خود شكل دهند.هر خانواده به شيوه مخصوص خود بر فرزند خود تاثير مي گذارد، از جمله عوامل مهمي كه بر شكل گيري شخصيت نوجوانان موثر است عبارتند ازعوامل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و...(گولدنبرگ، 2001).
خانواده چيزي بيش از مجموعه افرادي است كه در يك فضاي مادي و رواني خاص به سر مي برند. خانواده يك نظام اجتماعي و طبيعي است كه ويژگي هاي خاص خود را دارد. نظام اجتماعي مجموعه اي از قواعد و اصول را ابداع و براي اعضاي خود نقش هاي متنوعي تعيين مي كند. رابطه اعضاي خانواده رابطه اي عميق و چند لايه است كه عمدتا بر اساس تاريخچه مشترك، ادراك ها و فرض هاي مشترك و دروني شده راجع به جهان، و اهداف مشترك بنا نهاده شده است. در چنين نظامي افراد توسط علايق و دلبستگي هاي عاطفي نيرومند، ديرپا و متقابل به يكديگر متصل شده اند. ارزش اصلي خانواده حاصل شبكه روابطي است كه توسط اعضاي آن به وجود آمده است (گلدنبرگ، 2000؛ ترجمه حسين شاهي، 1386).
فهرست برخی از مطالب:
2-1-خانواده و تعاملات آن.............................22
2-2- موقعيت هاي ايجاد كننده آسيب نوجوانان............26
2-2-1-دوره نوجواني..................................31
2-3-كمرويي..........................................34
2-3-1--تعريف كمرويي.................................34
2-3-2-شيوع كمرويي...................................46
2-3-3-پيامدهاي كمرويي...............................48
2-3-4-پيوستار كمرويي................................50
2-3-5-علل كمرويي...................................53
2-3-6-نظريه هاي كمرويي.............................60
2-3-6-1-نظريه روان تحليل گري........................60
2-3-6-2-نظريه اريكسون..............................60
2-3-6-3-نظريه اسنادي زيمباردو.......................61
2-3-6-4-نظريه شناختي آرنولد باس.....................61
2-3-7-كمرويي و ويژگي هاي روانشناختي.................62
2-3-8-ارتباط خانواده با ويژگي هاي روانشناختي........64
پیشینه و مبانی نظری تحقیق کمرویی نوجوانان_1623750777_49307_8524_1158.zip0.11 MB |