توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی68صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
2-1 مقدمه
فناوري اطلاعات و ارتباطات كاربردهاي فراواني در صنعت دارد كه از آن جمله ميتوان به خودكارسازي بسياري از فرآيندهاي خدماتي و توليدي اشاره كرد. اين مسأله مستقيماً در تعداد و مشاغل مورد نياز صنعت تاثير گذاشته و به نوعي اشتعالزدايي را به همراه داشته است. ذات صنعت ماشيني كردن توليد است اما فناوري اطلاعات ضمن ايجاد فرصتهاي بيشتر براي ماشيني كردن توليد، ماشينيكردن خدمات را نیز به همراه آورده است.
صنعت در بخش خصوصي به دنبال سود حداكثر است و اگر اين مسأله روزي از طريق استخدام كاركنان بيشتر ممكن بود و به اين روش پايبند، امروزه با كاهش تعداد كارمندان و خريد يا ايجاد تجهيزات جديد امكانپذير باشد، اين روش را برميگزيند. بنابراين بخش خصوصي در حوزه توليد و خدمات به ابزارها تكيه ميكند و نيروي انساني مورد نياز با شرايطي خاص را استخدام مينمايد؛ چراكه امروزه تعريف نيروي انساني مورد نياز عوض شده است و اين به معني اشتغالزدايي است.
از سوي ديگر دولتها و ازآن جمله دولت جمهوري اسلامي براي خود سياستهاي اشتغالزايي داشته و ميخواهند درصد بيكاري كشور را تا حد مشخصي پايين بياورند. براي مثال سياستكشور ما در سالهاي اخير پرداخت وام به واحدهاي توليدي به ازاي استخدام نيروي كار جديد بوده است. برخي از واحدهاي توليدي و خدماتي از يك سو به تبعيت از اين سياستها براي جذب نيروي انساني جديد و از سوي ديگر به تبعيت از تاثير فناوري اطلاعات براي اخراج نيروهاي موجود خود با چالشي بزرگ روبرو هستند. اين چالش در آينده اثر خود را بيشتر نشان خواهد داد.
واقعيت اين است كه اگر كشور به خود بيايد، فناوري اطلاعات و ارتباطات درمجموع نه تنها اشتغالزدا نيست كه اشغالزايي فراوان به همراه دارد. منتهي عصر جديد و جامعه دانايي محور مشاغل متناسب به خود را ميطلبد و دولت بايد سياستگذاري درستي در اين زمينه داشته باشد. فناوري اطلاعات هم اشتغال زا و هم اشتغالزداست (رجب بيگي، بهمن 1380،صص3-4).
فهرست برخی از مطالب:
2-2 بخش اول فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 24
2-2-1 تاریخچه فن آوری ارتباطات و اطلاعات (۲۰۰۳ – ۱۹۰۹) 24
2-2-2 تعاریفی از فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 29
2-2-3 زیر ساخت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 31
2-2-4 آشنایی با مفاهیم بنیادی فرآیند فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 36
2-2-5 مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات.. 38
2-2-6 استراتژی های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه. 40
2-2-7 اهمیت اطلاعات در سازمان. 41
2-2-8 کاربردهای استراتژیک فن آوری اطلاعات.. 43
2-2-9 وظایف فن آوری اطلاعات.. 43
2-2-10 سرمایه گذاری در فن آوری اطلاعات.. 44
2-2-11 انواع سیستم های اطلاعاتی در سازمان. 45
2-2-12 طبقه بندی سیستم های اطلاعاتی. 46
2-2-13 مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی. 50
2-2-14 فن آوری اطلاعات و علوم رایانه. 51
2-3 بخش دوم توسعه منابع انسانی. 53
2-3-1 تعریف توسعه منابع انساني. 53
2-3-2 مفهوم توسعه منابع انسانی. 56
2-3-3 مفهوم فرآیند توسعه منابع انسانی. 57
2-3-4 هدف ها ی توسعه منابع انسانی. 61
2-3-5 تفاوت توسعه انسانی با توسعه منابع انسانی. 62
2-3-6 راهبردهای توسعه منابع انسانی. 63
2-3-7 توسعه سازمانی برای بستر سازی توسعه منابع انسانی. 65
2-3-8 ارتباط متقابل و تعامل سیستمی توسعه سازمانی و توسعه منابع انسانی. 66
2-3-9 ابعاد توسعه منابع انسانی. 68
2-3-10 توسعه منابع انسانی به عنوان عامل تحول. 69
2-3-11 برخی از مدل های مطرح در توسعه منابع انسانی. 70
2-3-13 دلیل انتخاب مدل پژوهش.. 80
2-4 بخش سوم شرکت ملی گاز ایران. 81
2-4-2 آشنايي با تاريخچه صنعت گاز ايران. 82
2-4-3 نگاه اجمالي به گستره اداري و سازماني شرکت ملي گاز ايران. 85
2-4-4 مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملّی گاز ایران. 86
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی_1623750093_49302_8524_1687.zip0.47 MB |