توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرسودگی شغلی معلمان53صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
-1مقدمه
اين فصل شامل دو بخش مي باشد . در بخش اول مباحثي پيرامون فرسودگي شغلي معلمان و در بخش دوم به بحث درباره پيشينه پژوهش پرداخته خواهد شد . فرسودگي شغلي اصطلاحي است كه براي ( Job burnout) و ( Work burnout) پيشنهاد شده است .
حرفه معلمي و تدريس از جمله مشاغل پر استرس ويژه ذكر شده است . حقوق ناكافي ، عدم وجود والدين و مديران حمايت كننده از جمله جنبه هاي منفي و عوامل فشارزا براي معلمان است . سلامت رواني افراد يكي از ويژگيهاي مهم در روانشناسي سازماني است . يكي از قشرهاي جامعه كه بايد به سلامت رواني آن انديشيد ، معلمان مدارس هستند .
به وجود آوردن شرايط آرماني فرهنگي كه زمينه تفكر و پژوهش در آن فراهم شود و فرايند ياددهي و يادگيري به طور مطلوب صورت پذيرد، مستلزم آن است كه معلمان از روحيه اي شاداب و قوي برخوردار باشند و حداقل مشكلات و سختيها را در زندگي شغلي و اجتماعي داشته باشند . معلمان با استرسهاي گوناگون مواجه اند . از نتايج اين استرسها بروز فرسودگي شغلي در ميان آنان است كه تاثير نامطلوب در سازمان ، خانواده و زندگي اجتماعي و فردي بر جاي مي گذارد .
2-2 فرسودگي شغلي
كار صرف نظر از تامين مالي ، مي تواند برخي از نيازهاي اساسي آدمي نظير تحرك رواني و بدني ، تماس اجتماعي ، احساسات خود ارزشمندي ، اعتماد و توانمندي را ارضا كند .
با وجود اين ، كار مي تواند منبع فشار عمده اي نيز باشد . پاول( 1998) ، به نقل از( مقدم و طباطبايي 1385 )
ممكن است يك شغل رضايت بخش به مرور زمان به منبع نارضايتي تبديل شود و شخص را در جهت فرسودگي شغلي سوق مي دهد . راس و آلتماير( 1998) ، به نقل از(مقدم و طباطبايي ،1385 )
فرسودگي شغلي واژه اي براي توصيف دگرگوني هاي نگرش ، روحيه ، رفتار ، در جهت منفي و رويارويي با فشارهاي رواني مربوط به كار است . اين فرسودگي بيشتر در مشاغلي پديد مي آيد كه افراد ميزان زيادي از ساعات كاري را در ارتباط نزديك با ساير مردم مي گذرانند . بهنيا (1379)، به نقل از( مقدم و طباطبايي ، 1385 )
ماسلاچ و اسچاوفلي و ليتر 2001 فرسودگي را به عنوان يك سندرم روان شناسي با سه بعد مشخص مي كند . خستگي عاطفي كه شامل استرس ، تهي شدن از عاطفه شخصي و توان بدني
مي باشد . دگرگوني شخصيت كه شامل افسردگي ، كناره گيري بيش از اندازه و بي تفاوتي نسبت به كار مي باشد . فقدان كار آيي كه شامل احساس سودمندي و كار آيي كم ، احساس بي كفايتي مي باشد . حجم كار زياد ، ناكافي بودن كنترل و استقلال عمل روي فعاليتها ، فقدان پاداش فراخور كار فرد ،كه اين پاداش مي تواند گاه جنبه مادي وگاه جنبه اجتماعي داشته باشد. ، نداشتن روابط اجتماعي و ارتباط مثبت و همدلي با همكاران ، تبعيض در محيط كار، فقدان انصاف و احساس بدگماني در محل كار ، جو بسته و ناسالم و تعارض ارزشها از عوامل موثر در فرسودگي شغلي است . (ماسلاچ 2001 )
اسپكتور( 2001) به نقل از ( عنوان كرد معلماني كه از فرسودگي شغلي رنج مي برند از لحاظ هيجاني خسته اند ، انگيزه آنها در كار كم است و ا نرژي و شور و هيجان ا ندكي براي انجام دادن كار دارند . فرسودگي شغلي نه فقط در زندگي حرفه اي معلمان تاثير دارد ، بلكه زندگي شخصي و اجتماعي او را نيز تحت تاثير قرار مي دهد .
معلمان فرسوده نسبت به ديگران رفتار منفي پيدا مي كنند ، اعتماد به نفس خود را از دست مي دهند و به سبب احساس بي كفايتي و كاهش توانايي در انجام دادن كارها ، تصميم به ترك كار خود مي گيرند .
هاردن (1999)، به نقل از( ماسلاچ و اسچاوفلي و ليتر 2001 ) دريافت كه معلم ها بايد آموزش خود را بر اساس برنامه درسي استاندارد شده كه كنترل آنها را در تدريس محدود مي كند سازماندهي كنند . و اين مساله كه معلم ها راي و نظري در مورد اينكه چگونه كارشان را انجام دهند ندارند منجر به فرسودگي مي شود . استونر و وا نكل ( 1986) ، به نقل از( ماسلاچ و اسچاوفلي و ليتر 2001 ) دريافتند معلم هايي كه ميزان بالايي از آزادي در تصميم گيري دارند مشكلات را به عنوان چالش هايي در نظر مي گيرند و سعي مي كنند آنها را با روشهاي مناسب رفع كنند . بنابراين تدريس در يك محيط، با بار كاري زياد و آزادي تصميم گيري ا ندك، منجر به فرسودگي مي شود .
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم
2-1- مقدمه.......................................................................................................... 11
2-2- فرسودگي شغلي........................................................................................ 11
2-3- رويكردهاي مختلف به فرسودگي شغلي............................................... 14
2-3-1- رويكرد باليني ...................................................................................... 14
2-3-2- رويكرد روان شناختي – اجتماعي..................................................... 16
2-3-3- رويكرد تبادلي...................................................................................... 17
2-3-4- مدل كاپنر.............................................................................................. 19
2-4- رويكرد ساختاري...................................................................................... 20
2-4-1- سازمان................................................................................................... 21
2-4-2- جو سازماني.......................................................................................... 21
2-4-3- تئوري سيستم هاي اجتماعي و جو سازماني................................... 22
2-4-4- جو سازماني و روابط سازماني........................................................... 23
2-4-5- شاخص هاي جو سالم سازماني......................................................... 24
2-4-6- بهداشت رواني..................................................................................... 25
2-4-7- روحيه.................................................................................................... 26
2-4-8- ويژگي هاي مدرسه سالم.................................................................... 26
2-5- مراحل فرسودگي شغلي........................................................................... 27
2-5-1- ماسلاچ.................................................................................................. 27
2-5-2- پستونچي............................................................................................... 28
2-5-3- مراحل فرسودگي شغلي معلمان (ساراسون)..................................... 30
2-6- عوامل فرسودگي شغلي............................................................................ 30
2-7- نشانه هاي فرسودگي شغلي.................................................................... 33
2-8- عوارض فرسودگي شغلي........................................................................ 34
2-9- استرس شغلي............................................................................................ 34
2-9-1- منابع استرس شغلي............................................................................. 35
2-9-2- ارتباط استرس شغلي با تحليل رفتگي.............................................. 37
2-10- تحليل رفتگي وشخصيت...................................................................... 41
2-10-1- تحليل رفتگي و شغل آموزگاري..................................................... 43
2-11- فشار رواني............................................................................................. 45
2-11-1- آثار تخريبي فشار رواني در تدريس.............................................. 46
2-11-2- راههاي كاهش فشار رواني معلمان................................................ 46
2-12- پيشينه پژوهش........................................................................................ 48
2-12-1- تحقيقات داخلي................................................................................. 48
2-12-2- تحقيقات خارجي.............................................................................. 54
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرسودگی شغلی معلمان_1623748987_49291_8524_1034.zip0.10 MB |