توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرآيند ياد دهي،يادگيري و تدریس33صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
يكي از وظايف معلمان در جريان آموزش وپرورش ، زمينه سازي جهت رشد و يادگيري مطلوب دانش آموزان است و در آموزش وپرورش نوين تاكيد بر فعال بودن يادگيرنده در جريان يادگيري و تشكيل ساخت ذهني مي باشد ( سلسبيلي و ديگرا ن ، 1382 - تحليل تطبيقي از دانش آموزان ايراني ) .
فراشناخت به عنوان رويكردي جديد به فرايند يادگيري توجه خاص داشته و به فعال بودن و آگاهي انسان از نظام شناختي خود تاكيد دارد .يادگيرنده در كاربرد اين رويكرد ، به جريان شناخت خود نظارت مي كند ، موانع يادگيري را جستجو كرده و در صورت نياز از راهبردها ومهارتهاي لازم بهره مي جويد . سپس ، مفهوم تدريس را مورد بررسي قرار داديم .
از مجموعه تعريفهاي مورد مطالعه چنين استنباد مي شود : تدريس عبارت است از تعامل بين معلم وشاگرد ، شاگرد با شاگرد و يا شاگردان با هم ، براساس طراحي منظم وهدف دار واز پيش تعيين شده براي ايجاد تغيير در رفتار شاگردان كه با توجه به شرايط و امكانات اعمال مي شود .
با توجه به تعريف فوق معلم با تمهيد مقدماتي بايد در جريان تدريس دانش آموزان را به فعاليت وا دارد و خود نقش راهنمايي را به عهده بگيرد و به عبارت ديگر ، بايد از روش فعال استفاده كند .
ژان ژاك روسو دانشمند بزرگ فرانسوي از جمله كساني است كه در امر آموزش و يادگيري بر فعاليت فراگيرنده تاكيد كرده است او مي گويد بگذاريد كودك خود مساله اش را حل كند ، ( آرمند ، 1372 - روش هاي تدريس فعال ) .
جان ديويي تاكيد بر تجربه فراگيرنده در جريان يادگيري دارد او در كتاب تجربه و آموزش وپرورش مي نويسد : دانش آموز موجودي فعال و كنشگر است كه در محيط خود دخالت مي كند و با آن عمل متقابل انجام مي دهد . معلم بايد عادت كند كه تفكر را در دانش آموزان به وجود آورد .
ديويي بهترين روش تدريس را روش حل مساله مي داند ( نقيب زاد ه ، 1379 فلسفه آموزش و پرورش ) .
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم : بيشينه تحقيق
مقدمه 14
انواع رويكردها در فرآيند ياددهي - يادگيري 15
ياددهي - يادگيري با رويكرد غير فعال يا سنتي 15
نقد ياددهي - يادگيري با رويكرد غير فعال يا سنتي 16
ياددهي - يادگيري با رويكرد فعال 17
ويژگي ها و نكات اصلي در ياددهي - يادگيري با رويكرد فعال 20
رابطه تدريس و يادگيري 22
مباني نظري رابطه تدريس و يادگيري 23
الگوهاي تدريس 24
ارتباط الگوهاي تدريس با برنامه درسي 24
ارائه الگوي عمومي تدريس با رويكرد فعال 25
مراحل الگوي عمومي تدريس با رويكرد فعال 26
نمونه هائي از الگوهاي تدريس فعال 26
الگوي حل مساله 26
پيشينه تحقيق 30
تحقيقات انجام شده در ايران 31
تحقيقات انجام شده در جهان 34
خلاصه فصل دوم
پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرآيند ياد دهي،يادگيري و تدریس_1623747536_49287_8524_1962.zip0.04 MB |