توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری تحقیق عزت نفس و دیدگاه نظریه پردازان22 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تعریف عزت نفس
درجه تصویب، تایید و پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خود یا خویشتن احساس میکند. این احساس ممکن است در مقایسه با دیگران باشد و یا مستقل از آنان باشد. میتوان نحوه شکل گیری عزت نفس را از طریق تفکر در مورد( خود ادراک شده) و ( خود ایده آل) مورد آزمایش قرار داد.خود ادراک شده همان خود پنداره است، یعنی یک دیدگاه عینی درباره مهارت ها، صفات و ویژگیهایی که در یک فرد وجود دارد یا فرد فاقد آنهاست.خود ایده آل عبارت است از تصوری که هر فرد دوست دارد از خود داشته باشد که لزوما پندارس پوچ و بیمعنی نیست بلکه یک تمایل صادقانه برای داشتن نگرشها و اسنادهای خاص است. زمانی که خود ادراک شده و خود ایده آل او این است که آدم مشهوری باشد ولی در واقع دوستان انگشت شماری دارد از عزت نفس پایین برخوردار خواهد بود( وجود و شکاف و فاصله بین خود ادراک شده و خود ایده آل عاملی است که مشکلات مربوط به عزت نفس را به وجود میآورد)(بیابانگرد،1372).
استور بر اساس مکتب روان پویایی ، فرمولی را برای عزت نفس تهیه نمود که این چنین است : نوزاد پس از تولد به طرز فزاینده ای از وابستگی و ناتوانی خود و نیاز به بزرگسالان آگاه می شود . اگر نوزاد در خانواده ای متولد شده باشد که آن خانواده پذیرنده ی وی باشد و مورد محبت ، نوازش و علاقه قرار گیرد به تدریج در طی رشد و تکامل خود احساس ارزشمندی می کند و والدین را به عنوان موضوعات خوب درونی می سازد . حال اگر این نوزاد در خانواده هایی به دنیا آمده باشد که مورد پذیرش ، لطف و نوازش قرار نگیرد از همان ابتدا دچار احساس فقدان ارزشمندی می گردد و این نقیصه در طی فرآیند رشد روانی به گونه های مختلف بر رفتار فرد تاثیر می گذارد که این موارد در بچه های بی سرپرست که والدینی ندادند بیشتر به چشم می خورد و در گروه کسانی قرار می گیرند که از ابتدای تولد مورد پذیرش، لطف و نوازش والدین قرار نگرفته اند.
فهرست برخی از مطالب:
3-6-2 تعریف خود و خودپنداره. 3
4-6-2 علت پیدایی پدیده خود، خودپنداره و عزت نفس... 3
5-6-2 تغییرات در خودپنداره و عزت نفس در نوجوانی.. 4
6-6-2 دیدگاه نظریه پردازان درباره عزت نفس... 5
7-6-2 چهار عامل مهم در تحول عزت نفس کودک از نظر کوپر اسمیت: 5
الف . ارزشی که کودک از سوی دیگران ، از طریق ابراز مهر و محبت ، تحسین و توجه دریافت می کند . 5
8-6-2 کنترل خود و عزت نفس... 6
9-6-2 رابطه بین منبع کنترل و عزت نفس... 6
10-6-2 تاثیر گروه همسالان بر عزت نفس کودکان و نوجوانان. 7
شکل 1 – مدل تعاملی نوع کنترل نوجوان با عزت نفس وی.. 8
12-6-2 شیوه های تربیتی عزت نقس... 10
کاپلان، هارولد و سادوک (1376)، خلاصه روانپزشکی، ترجمه: پورافکاری،تبریز، انتشارات تابش... 12
مایکل ب، فریش (1390). روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، ترجمه: اکرم خمسه، انتشارات ارجمند. 12
پیشینه و مبانی نظری تحقیق عزت نفس و دیدگاه نظریه پردازان_1623738924_49278_8524_1925.zip0.06 MB |