تحقیق با موضوع پیشینه و مبانی نظری پرخاشگري ،نظریه و مدل های آن
تعدادصفحه 33
قالب ورد قابل ویراایش
بخشی ازمتن:
پرخاشگري
رفتارهاي ضد اجتماعي و پرخاشگري در زمره شايع ترين علل ارجاع کودکان و نوجوانان به کلينيکهاي بهداشت رواني هستند. آنچه باعث توجه محققان به رفتارهاي پرخاشگرانه شده، اثر نامطلوب آن بر رفتارهاي بين فردي و همچنين اثر ناخوشايند آن بر حالات دروني و رواني افراد است. عدم مهار رفتارهاي پرخاشگرانه از يک سو مي تواند باعث ايجاد مشکلات بين فردي و جرائم مختلف شده و از سوي ديگر درونريزي را نيز به همراه دارد و باعث انواع مشکلات جسمي و رواني ميشود (اليس، 1999).
پرخاشگري رفتار منحصر به فردي نيست. در اصل اين کلمه به رفتارهايي اشاره دارد که افراد انجام داده و باعث آسيب هاي عاطفي، روانشناختي و جسماني به ديگران مي شوند. ضربه زدن، لگد زدن يا مشت زدن يک کودک به کودکان ديگر تصور قالبي اکثر افراد از پرخاشگري دوران کودکي است، اما انواع ديگر رفتارها را نيز مي توان به عنوان رفتار پرخاشگرانه طبقه بندي کرد. رفتارهايي نظير پخش شايعات زشت در مورد ديگري، طرد عمدي يک فرد از گروه، اسم گذاري و مسخره کردن ديگران نيز در زمره رفتارهاي پرخاشگرانه قلمداد مي شوند. اکثر کودکان در چند مرحله از دوران تحصيلي خود با رفتارهاي پرخاشگرانه مواجه مي شوند(نواکو، وهمتاب، 1998؛ به نقل از ابوالمعالي و همکاران، 1388).
پرخاشگري از مسائل مبتلا به دوران نوجواني است. همه روزه در مدارس و خيابانها نوجواناني مشاهده مي شوند که به زد و خورد، دعوا و رفتارهاي پرخاشگرانه مي پردازند و به همين علت مورد تنبيه انضباطي چه در مدارس و چه در خانه قرار مي گيرند. نوجوانان پرخاشگر معمولا قدرت مهار رفتار خود را ندارند و رسوم و اخلاق جامعه اي که در آن زندگي مي کنند را زير پا مي گذارند، در اغلب موارد والدين و اولياي مدارس با آنها درگيري پيدا مي کنند و حرکات آنها گاهي به حدي باعث آزار و اذيت اطرافيان مي شود که به اخراج آنها از مدرسه مي انجامد. آنچه که باعث توجه محققان به رفتار پرخاشگرانه شده است اثرات نامطلوب آن بر رفتار بين فردي و همچنين اثر ناخوشايند آن بر حالات دروني و رواني افراد است. عدم مهار رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اينکه مي تواند باعث ايجاد مشکلات بين فردي و جرم، بزه و تجاوز به حقوق ديگران شود، مي تواند درونريزي شده و باعث انواع مشکلات جسماني و رواني مانند زخم معده، سردردهاي ميگرني و افسردگي گردد (اليس، 1999). برخي از مشکلات جدي اجتماعي مانند کودک/ همسرآزاري و اشکال مختلف کشمکش بين گروهي به روشني ريشه در خشم و ناتواني مهار برانگيختگي خشم دارد (نواکو، وهمتاب، 1998؛ به نقل از ابوالمعالي و همکاران، 1388).
فهرست برخی از مطالب :
پرخاشگري
2-6-1-تعريف پرخاشگري
2-6-2-انواع پرخاشگري
2-6-2-1نظريه هاي پرخاشگري
2-6-2-1-1-نظريه فرديت ¬زدايي پرخاشگري زيمباردو
2-6-2-1-2-نظريه انسانيت ¬زدايي- پرخاشگري فشباخ
2-6-2-1-3-نظريه انتقال برانگيختگي
2-6-2-1-4-نظريه درونگرايي- برونگرايي آيزنک
2-6-2-1-5-مدل شرمساري- پرخاشگري تانگني
2-6-2-1-6-مدل پرخاشگري- پرخاشگري
2-6-2-1-7-رفتار پرخاشگرانه در مراحل رشد کودکي و نوجواني
2-6-3-عوامل خطر ساز پرخاشگري
2-6-3-1-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگري از جانب کودک
2-6-4-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگري از جانب والدين
2-6-4-1-اسنادهاي نادرست والدين به عنوان عامل خطر ساز پرخاشگري
2-6-4-2-ويژگي هاي فردي والدين به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگري
2-6-5-روابط پدر – مادر به عنوان عامل خطر ساز در پرخاشگري
2-6-5-1-تعامل والدين- کودک به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگري
2-6-5-2-ساير تعاملات اجتماعي والدين به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگري
2-6-6-مداخلات در زمينه پرخاشگري
2-6-6-1-روان تحليلگري
2-6-6-2-رويکرد عقلاني-عاطفي-رفتاري
2-6-6-3-رويکرد شناختي-رفتاري
2-6-6-4-ديدگاه يادگيري اجتماعي
منابع فارسي
منابع انگليسي
پیشینه و مبانی نظری پرخاشگري ،نظریه و مدل های آن_1623666880_49158_8524_1766.zip0.08 MB |