تحقیق با موضوع مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل, نظریهها و دیدگاههای مرتبط با حمل و نقل پایدار, ,سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار
تعدادصفحه
77
قالب ورد قابل ویراایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
ترتیب مطالب فصل حاضر به گونهای است که مبانی نظری و ادبیات تحقیق در حوزه مسائل حملونقل، به خصوص حملونقل پایدار از ابعاد مختلف مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد. در این فصل ابتدا پیشینهی برنامهریزی حملونقل به طور عام و حملونقل خصوصی به طور خاص در جهان و ایران مطرح شده و سپس ابعاد و محورهای مهم موضوع بیان شده و پس از آن بر مبنای ترتیبی که در برنامهریزی راهبردی است اهداف، راهبردها و سیاستهای حملونقل پایدار براساس منابع مختلف ارائه شده و در ادامه اصول برنامهریزی و سیاستگذاری در دستیابی به حملونقل پایدار براساس موارد قبل بیان شده و در نهایت شاخصها و چالشهای پیش روی حملونقل پایدار ارائه شده است.
هدف از تدوين مباني نظري در اين پژوهش، مطالعهی ادبيات نظري مطرح در زمينه موضوع حملونقل پایدار و آشنایی بیشتر با موضوع است تا بتوان دادههای لازم در مدلهای تحليلی را بر مبنای آن تعیین نموده و به نتايج علمی و دقیق دست یافت.
2-2- مروری بر پیشینه برنامهریزی حملونقل
1-2-2-سیر تکامل تفکر برنامهریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه 1980):
از آنجاییکه موضوع و مفهوم حملونقل پایدار (موضوع کلی تحقیق حاضر)، در حوزه حملونقل انسانمحور میگنجد و براساس منابع علمی مختلف، پس از دهه 1980 بود که نگرش برنامهریزی حملونقل به سمت مفاهیم و موضوعات حملونقل انسانمحور گرایش پیدا کرد؛ بنابراین آنچه که نیاز است در این تحقیق به آن پرداخته شود ، بررسی دیدگاههای حملونقلی پس از دهه 1980 میباشد.
نظريههای حملونقلی انسانمحور بعد از دهه 1980 :
يكي از مهمترين نظریههای ارائه شده در اين دوران ، الگوي وونرف يا آرام سازي ترافيك است كه گرچه به لحاظ نظري در اواخر دهه 1960 تبيين گرديد اما از اوايل 1980 جنبه عمومي و اجرايي به خود گرفت. وونرفها در واقع خیابانهای واحد همسايگي طراحي شده جهت محدود كردن سرعت خودرو و اولويت بخشي به حركت پياده و زندگي روزانه ساكنان هستند.
فهرست برخی از مطالب :
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق... 17
2-2- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل و نقل.. 18
1-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه 1980): 18
2-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل در ایران.. 22
3-2- نظریهها و دیدگاههای مرتبط با حمل و نقل پایدار 24
1-3-2- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری.. 24
2-3-2- جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی) 27
3-3-2-دیدگاههای اندیشمندان حمل و نقل انسان محور 29
4-2- ابعاد حمل و نقل پایدار شهری.. 32
1-4-2- بعد زیستمحیطی حمل و نقل پایدار 33
2-4-2- بعد اجتماعی حمل و نقل پایدار 33
3-4-2- بعد اقتصادی حمل و نقل پایدار 33
5-2- محورهای حمل و نقل پایدار 34
6-2- اهداف حمل و نقل پایدار 35
7-2-راهبردها و استراتژیهای عمده حمل و نقل پایدار 38
1-7-2-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت... 39
2-7-2-اصلاح نحوهی استفاده از وسایل.. 39
4-7-2-استراتژی کاربری زمین.. 40
8-2- سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار 40
9-2- اصول برنامه ریزی و سیاست گذاری در دستیابی به حمل و نقل پایدار 41
1-9-2- محدودیت تردد وسایل نقلیه. 41
2-9-2-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین.. 42
3-9-2-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حمل و نقل.. 43
2-3-9-2- ترویج دوچرخه سواری.. 43
3-3-9-2-گسترش حمل و نقل عمومی.. 43
4-9-2-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیهی شخصی.. 44
1-5-9-2- پیشبینی پارکینگها 44
2-5-9-2- پیشبینی نیازهای حرکت کالا. 45
3-5-9-2- پیشبینی نیازهای معلولین.. 45
6-9-2- ارتقاء کیفیت زیستمحیطی.. 45
7-9-2-توجه به نقش شبکهی حمل و نقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی.. 46
10-2-شاخصهای حمل و نقل پایدار 46
11-2-چالشهای اصلی توسعه پایدار حمل و نقل.. 51
1-11-2-چالشهای پایداری مالی و اقتصادی حمل و نقل.. 51
2-11-2-چالشهای پایداری محیطی و بو مشناسی حمل و نقل.. 51
3-11-2-چالشهای پایداری اجتماعی و توزیعی حمل و نقل.. 52
13-2- پیادهسازی ( حمل و نقل پیاده محور ) 53
2-13-2- ضرورت و اهمیت موضوع. 54
3-13-2- مؤلفههای تأثیرگذار در محیطهای پیادهسازی.. 55
4-13-2- اصول و معیارهای حمل و نقل پیادهسازی.. 62
5-13-2- راهبردها و سیاستهای حمل و نقل پیادهسازی.. 63
2-14-2- پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران.. 66
3-14-2- انواع مسیرهای دوچرخه. 66
4-14-2- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری.. 67
پیشینه و مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل، سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار_1623585543_49089_8524_1623.zip0.15 MB |