تحقیق با موضوع مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهداف عمده حسابداری و گزارشهای حسابداری
تعدادصفحه 57 قالب ورد قابل ویراایش
بخشی ازمتن:
مقدمه
از دیدگاه اقتصادی با فرض منطقی بودن رفتار افراد، فرض بر این است که همه در وهله اول به دنبال حداکثر کردن منافع خویش هستند. مدیران نیز از این قاعده مستثنی نمیباشند. مدیران علاقمندند در راستای حداکثر کردن منافع شخصی، رفاه اجتماعی و تثبیت موقعیت شغلی خود، تصویر مطلوبی از وضعیت مالی واحد تجاری به سهامداران و سایر افراد ذینفع ارائه نمایند.
لیکن در برخی موارد الزاماً افزایش ثروت مدیران در راستای افزایش ثروت سایر گروهها از جمله سهامداران نیست. این امر عدم همسویی میان منافع مدیران و سایر گروههای ذینفع در واحد تجاری را نشان می دهد.با در نظر گرفتن تئوری تضاد منافع میان مدیران و مالكان، مدیران واحدهای تجاری از انگیزههای لازم برای حداکثر کردن منافع خود برخوردار میباشند.
در راستای تحلیل ارزش ایجاد شده برای سهامداران، جریانهای وجوه نقد آزاد شرکت از اهمیت خاصی برخوردار است. مدیران میتوانند از طریق شناسایی فرصتهای رشد مناسب، وجوه مذکور را در پروژههای با خالص ارزش فعلی مثبت سرمایهگذاری و به این ترتیب باعث افزایش ثروت سهامداران خود گردند. با توجه به تئوری تضاد منافع بین مدیران و مالکان، ممکن است برخی مدیران وادار شوند جریانهای وجوه نقد آزاد را در پروژههای با خالص ارزش فعلی منفی سرمایهگذاری تا در کوتاهمدت برخی از منافع شخصی خود را تأمین نمایند.
با اینکه گراس من و هارت این منافع متضاد را تشخیص داده و نقش ضمانتی بدهی را تعریف کردهاند، اما جنسن این ایده را عمومی نمود و پیشنهاد کرده است که بدهیها و تعهدات چارهای برای این نوع از هزینههای نمایندگی است، زیرا که پرداختهای کوپنی اوراق قرضه وجوه نقد در دسترس مدیران را کاهش میدهد (گراس من و هارت[1] ، 1982، 17).
جنسن هزینههای ناشی از جریانها وجوه نقد آزاد را هزینههایی دانست که در پروژهها با خالص ارزش فعلی منفی سرمایهگذاری شدهاند.
از نظر جنسن، مدیران واحدهای تجاری با جریانهای نقد آزاد زیاد و رشد کم، سود را مدیریت مینمایند تا سودهای کم و زیانهای ناشی از سرمایهگذاری در چنین پروژههایی را از بین برده و در کوتاهمدت منافع شخصی خود را تأمین نمایند(جنسن[2]،1986، ص330).
ابتدا اين فصل با اهداف عمده حسابداری سپس گزارشهای حسابداری، استفادهکنندگان گزارشهای مالی و نیازهای گزارشگری مالی آغازشده سپس به مباحث جريان وجوه نقد آزاد و نظریه مدیریت سود پرداخته میشود ودر نهایت نیز فصل با مباحث حاکمیت شرکتی و مالكیت سهام مدیرانه (به عنوان شاخه ای ازمكانیزم های حاكمیت شركتی) به پایان می رسد.
2-2 اهداف عمده حسابداری
اهداف عمده حسابداری را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد:
- تأمین نیازهای اطلاعات مالی ادارهکنندگان واحدهای اقتصادی
- ارائه خدمات مالی و اطلاعاتی به مدیریت اجرایی جهت اداره مؤثر و کارآمد واحدهای اقتصادی
- فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز سرمایهگذاران، اعطاکنندگان وام و اعتبار، مراجع قانونی، کارکنان و سایر اشخاص ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه به واحدهای اقتصادی از طریق ارائه گزارشهای مالی
- فراهم کردن اطلاعات لازم جهت محاسبه انواع مالیاتها، عوارض، بیمههای اجتماعی و سایر حقوق دولتی
- مستند کردن معاملات و آثار مالی رویدادهای مؤثر بر واحدهای اقتصادی و اقامه دلیل در قبال سایر اشخاص
3-2 گزارشهای حسابداری
محصول پردازش اطلاعات مالی توسط هر سیستم حسابداری، گزارشهای متعدد و متنوعی است که گزارشهای حسابداری نامیده میشود. گزارشهای حسابداری را میتوان در دو گروه متمایز زیر
طبقهبندی کرد:
1-3-2 گزارشهای درون سازمانی
به مجموعه گزارشهایی که توسط هر سیستم حسابداری در طول دوره مالی با هدف انجام خدمات مالی و ارائه اطلاعات تفصیلی تهیه میشود، گزارشهای درونسازمانی میگویند. منظور از تهیه و ارائه این گونه گزارشها عمدتاً رفع نیازهای اطلاعاتی مدیریت واحدهای اقتصادی در برنامهریزی و کنترل است. اما برخی از آنها علاوه بر کمک به مدیریت، اطلاعاتی را به اشخاصی که با واحد اقتصادی داد و ستد یا ارتباط مستمر دارند، ارائه میدهد. ویژگی اصلی گزارشهای درونسازمانی در این است که معمولاً به شکل تفصیلی و در فواصل زمانی کوتاه و حتی گاه روزانه تهیه میشود.
2-3-2 گزارشهای برونسازمانی
به گزارشهایی که توسط سیستم حسابداری در پایان سال مالی یا مقاطع دیگری از زمان در جهت ارائه اطلاعات به طیف وسیعی از اشخاص ذیحق و ذیعلاقه به یک واحد اقتصادی تهیه میگردد، گزارشهای برونسازمانی گفته میشود. صورت های مالی که محصول نهایی پردازش اطلاعات مالی توسط سیستم حسابداری است اصلی ترین بخش گزارش های برون سازمانی است. ویژگی اصلی گزارش های برون سازمانی در این است که مجموع اطلاعات مالی مربوط به یک واحد اقتصادی را به شکل خلاصه و طبقهبندی شده همراه با توضیحات و تفاسیر لازم به طور یکجا ارائه میکند. بنابراین، سیستمهای حسابداری از لحاظ گزارشگری غالباً دو جنبه متمایز دارد، یکی جنبه تأمین نیازهای اطلاعاتی درون سازمانی و دیگری جنبه تأمین نیازهای اطلاعاتی برون سازمانی.
4-2 استفادهکنندگان گزارشهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها
اشخاص و مراجع مختلفی با حقوق، منافع و علایق گوناگون و گاه متضاد، برای قضاوت و
تصمیمگیری درباره امورو وضعیت واحدهای انتفاعی، به اطلاعات مالی نیاز دارند. به منظور تأمین این نیازها، واحدهای انتفاعی مختلف بر حسب شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی – اجتماعی، طبق الزامات قانونی، عرف جاری، قراردادهای دو یا چند جانبه و یا تصمیمات ادارهکنندگان آنها، گزارشهای مالی گوناگونی را كه اساساً جنبه استفاده های برون سازمانی دارد، تهیه و ارائه می كنند.این گونه گزارشها، مهمترین منبع تأمین اطلاعات مالی برای اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه به واحدهای انتفاعی است. از آنجا که صورتهای مالی عمدهترین وسیله انتقال اطلاعات مالی به خارج از واحدهای انتفاعی و محور اصلی و عامل مشترک در کلیه گزارشهای مالی است، انتظار میرود اطلاعات مالی منعکس در آن بتواند وضعیت مالی و نتایج عملیات واحدهای انتفاعی را به گونهای ارائه کند که نیازهای اطلاعاتی طیف وسیعی از اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه به واحدهای انتفاعی هر چه بیشتر و بهتر برآورده شود. کلیه اشخاص و مراجع ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه که اختیار دسترسی به صورتهای مالی واحدهای انتفاعی را دارند و انتظار میرود که در مورد اطلاعات مالی گزارش شده قضاوت یا بر مبنای آن اطلاعات تصمیمگیری کنند، استفادهکننده از صورتهای مالی محسوب میشوند. استفادهکنندگان از صورتهای مالی گروههای مختلفی را تشکیل میدهند که هدفهای متفاوت، متعارض و گاه متضادی دارند. تعدد، تنوع و هدفهای گروههای استفادهکننده، به شکل حقوقی، نوع و دامنه فعالیتهای هر واحد انتفاعی بستگی دارد. از آنجا که اصولاً اطلاعات مشخص و محدودی میتواند از طریق صورتهای مالی گزارش شود، در تدوین هدفهای گزارشگری مالی، از یک سو به رفع نیازهای گروههایی از استفادهکنندگان اولویت داده میشود که با داشتن حقوق، منافع و علایق مستقیم، اساساً برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به صورتهای مالی واحدهای انتفاعی اتکا میکنند. از سوی دیگر، در چارچوب مناسبات حقوقی و الزامات قانونی حاکم بر فعالیتهای تجاری و واحدهای انتفاعی و با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی، ضمن در نظر گرفتن نیازهای اطلاعاتی کلیه گروههای استفادهکننده کوشش میشود در ترکیب اطلاعاتی که از طریق صورتهای مالی گزارش میشود تعادلی منطقی برقرار گردد. بنابراین، در این پژوهش گروههای مختلف استفادهکننده از صورتهای مالی و انواع تصمیماتی که اتخاذ آن به اطلاعات مالی نیاز دارد، به اختصار بیان میشود.
فهرست برخی از مطالب :
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
1-3-2 گزارشهای درون سازمانی. 18
2-3-2 گزارشهای برونسازمانی. 18
4-2 استفادهکنندگان گزارشهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 18
2-4-2 نیازهای اطلاعاتی سرمایهگذاران (بخش عمومی و بخش خصوصی) 20
3-4-2 سرمایه گذاران بالقوه و نیازهای اطلاعاتی آنها 20
4-4-2 اعطاءکنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 21
5-4-2 نیازهای اطلاعاتی فروشندگان کالاها و خدمات.. 22
7-4-2 نیازهای اطلاعاتی مدیریت.. 22
1-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت مالی و بنیه اقتصادی.. 24
2-5-2
فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری.. 24
3-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی تأمین و مصرف وجوه نقد. 25
5-5-2 فراهم آوردن اطلاعات مکمل برای درک بهتر اطلاعات مالی ارائه شده و پیشبینی وضعیت آتی. 27
6-2 مقایسۀ سهامداران (سرمایه گذاران) با گروههای ذینفع. 28
9-2 جریان وجوه نقد آزاد و مشکلات نمایندگی ناشی از آن. 30
1-9-2تعریف جریان وجوه نقد آزاد. 30
2-9-2 محاسبه جریان وجوه نقد آزاد. 30
3-9-2 مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد. 31
1-10-2ارتباط ارزشی سود و نظریه های مدیریت سود. 34
2-10-2 منتخب نظریه های رقیب.. 35
4-10-2 رویکرد هزینه ی قراردادها 39
8-10-2 رویکرد سیاسی - قانونی. 46
11-2حاکمیت شرکتی راه حلی برای مشكلات ناشی از روابط نمایندگی و مديريت سود. 49
1-11-2 طیف تعاریف حاکمیت شرکتی. 50
2-11-2 تعاریف حاکمیت شرکتی. 51
4-11-2 طبقه بندی سیستمهای حاکمیت شرکتی. 52
5-11-2 مکانیزم های حاکمیت شرکتی. 53
6-11-2 ویژگیهای آئین نامه نظام حاکمیت شرکتی (راهبری شرکتی) در ایران. 54
7-11-2 ارکان نظام راهبری شرکتی. 55
8-11-2
مکانیزمهای حاكمیت شركتی مؤثر بر مشکلات ناشی از جریان وجوه نقد آزاد. 56
1-12-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 57
2-12-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 60
پیشینه و مبانی نظری اهداف عمده حسابداری و گزارشهای حسابداری_1623582434_49073_8524_1049.zip0.13 MB |