پيشينه و مباني نظري افسردگي جوانان در 45 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
مبانی نظری وپیشینه تحقیق افسردگی جوانان
پیشینه ی تحقیق
در تحقیقي کرمی و عساکره (1386) با عنوان «شناسایی بررسي افسردگي (دپرس) در بين جوانان شهرستان ايذه که بوسیله ی پرسشنامه ی محقق ساخته ی 30 سؤالی انجام شد با جامعه ی آماری 610 نفری و نمونه ی آماری 291 نفری دختران پایه ی اول متوسطه ی شهرستان ايذه (مهمترين علل افسردگي از ديدگاه جوانانو جوانان عبارت بوده است از:
1- عامل شخصی و خانوادگی با 16 ماده.
2- عامل معلم با 10 ماده.
3- عامل نظام مدرسه ای با 4 ماده.
در این تحقیق مهمترین عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی از دیدگاه معلمان عبارت بوده است از 1- ضعف انگیزه و بی هدفی دانش آموزان، 2- توجه روزافزون به مد و آرایش، 3- عدم اعتماد به نفس، 4- عدم ارتباط صحیح با دبیران و کم توجهی بعضی از دبیران به جوانان پر تلاش.
در تحقیقی دیگر جباری (1385) با عنوان «بررسی علل و عوامل افت تحصیلی درس ریاضی دوره راهنمایی از دیدگاه جوانانو دبیران منطقه بندر امام خمینی» که به وسیله ی پرسشنامه ی محقق ساخته 34 سؤالی انجام شد با جامعه ی آماری 1557 نفری دانش آموز و 30 نفر دبیر و نمونه آماری 409 نفری جواناندوره ی راهنمایی منطقه ی بندر امام خمینی چنین بدست آوردند که:
عامل افت تحصیلی درس ریاضی از دیدگاه جواناندو عامل مؤثر 1- عامل معلمبا 17 ماده ، 2- عامل شیوه های مطالعه با 6 ماده، مهمترین عوامل و ماده هایی هستند که از دیدگاه
جوانانباعث افت تحصیلی در درس ریاضی می باشند. در این تحقیق مهمترین عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی از دیدگاه معلمان عبارت بوده است از عدم ممارست و تمرین کافی جواناندر منزل، کم بودن ساعات تدریس هفتگی، نداشتن علاقه و انگیزه ی تحصیلی در جوانان، وجود تک ماده (تبصره) در سالهای قبل در درس ریاضی، عدم وجود وسایل کمک آموزشی سمعی- بصری در مدارس، توجه جوانانبه مسائل غیر رسمی در حین تدریس معلم، امکانات و فضای آموزشی نامناسب کلاس های درس.
پولادی (1375) در پایان نامه ی خود با عنوان بررسی عوامل افت تحصیلی در دبیرستان های پسرانه شهرستان اهواز که بوسیله ی پرسشنامه انجام گرفت با جامعه آماری کلیه ی جوانانپسر اول تا چهارم رشته های مختلف دبیرستانهاي پسرانه شهرستان اهواز در سال تحصیلی 73-72 و نمونه ی آماری 400 نفر 10 عامل به عنوان عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای اهواز استخراج شد. که در مجموع این 10 عامل به مقدار 47% از کل واریانس افت تحصیلی را تعیین می کنند عناوین 10 عامل انتخاب شده عبارتند از:
1- مسائل مربوط به برنامه ریزی آموزشی.
2- مشکلات خانوادگی و سلامتی.
3- مشکلات محیطی – آموزشگاهی.
4- مسائل مربوط به رشد.
5- مسائل اجتماعی- رفتاری.
6- مسائل مربوط به امتحان.
7- مسائل مربوط به کتب درسی.
8- مسائل آموزشی.
9- مسائل عمومی.
10- اختلافات خانوادگی.
1- ميرافضلي آراني، فاطمه، علل اضطراب در كودكان، مركز تحقيقات نظام وفا شهرستان آران و بيدگل،83 ـ 1382
اضطراب از بزرگترين دشمناني ميباشد كه بشر مجبور است با آن روبرو شود اضطراب دربارة آسيبپذيري خودمان و ترس براي بقاي خود
2- عکاشه گودرز"بررسی فراوانی وعلل اضطراب در دانش آموزان"
شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان 1381
در این تحقیق سنین نوجوانی یعنی سالهای بین 12 تا 18 سال را دوره ناکامل نامیدهاند زیرا نوجوان عالم کودکی را پشت سر گذاشته و به دوره کامل بزرگسالی نیز نرسیده است در نتیجه احساس نوعی ناامنی و عدم اطمینان و اعتماد به خود و نقش اجتماعی خود دارد. دوره ای که در طول عمر انسان ؛تنشهای هیجانی؛در حد اعلای خود می رسد دوره نوجوانی است .در این دوره علاوه بر رشد و تغییرات بدنی و ترشحات غدد داخلی که تا حدی موجبات اضطراب و تنش را در نوجوانان پدید می آورد،عوامل محیطی و اجتماعی یکی از عوامل اصلی وجود تنشها در این دوره می باشد.
تحقيقات داخلي
تحقيقي توسط آقاي محمد حداديان دانشجوي مركز ضمن خدمت مشهد رشته امور تربيتي تحت عنوان علل اضطراب در جوانانابتدائي انجام شده است كه ايشان در اين تحقيق به نتايج زير رسيده است :
1- بهره هوشي در ميزان اضطراب موثر است .
2- ميزان تحصيلات والدين در اضطراب جوانانتاثير دارد .
3- مردودي سالهاي قبل سبب اضطراب مي شود .
4- بين اضطراب جواناندختر و پسر از نظر تعداد تفاوت معني داري وجود ندارد .
تحقيق هم توسط خانم بتول نودهي دانشجوي ضمن خدمت مشهد تحت عنوان بررسي پديده اضطراب انجام گرفته است و به اين نتايج رسيده اند كه:
اضطراب به عنوان يك بيماري اثر نامطلوب برجسم و روان انسان مي گذارد و در هر سني بنابه مقتضيات آن سن اثرات متفاوتي دارد .
وي مي نويسد براي از بين بردن اين مشكل بايستي به كودكان آموخت كه بر اضطراب خود غلبه كرده و نگذارند اضطراب مانع موفقيت وپيشرفت آنها در كارهايشان شود.
ايشان چند دانش آموز دوره راهنمايي را به مدت سه ماه براي تحقيق خود در نظر گرفته و در هنگام امتحان شفاهي و كتبي آنها حضور پيدا مي كند و در نهايت به اين نتيجه رسيده است كه تعدادي از اين جوانانداراي اضطراب بيشتري مي باشند . پس از صحبت با آنها و تماس با والدين آنان متوجه شدند كه والدين آنها در حقيقت عامل اين مسئله بودند . چرا كه بچه ها را از آوردن نمره كم و امتحان ترسانده اند و اين كار بر روي عملكرد بچه ها در مدرسه اثر منفي گذاشته است و فرضيه ايشان كه بين اضطراب جوانانو رفتار والدين رابطه وجود دارد در اين بررسي به اثبات رسيده است .
لازم به ذكر است كه اين جواناندر اثر داشتن اضطراب دچار اختلالات و مشكلات ديگري هم شده اند از قبيل منزوي شدن ، افسردگي و . . . .
تحقيقي ديگر توسط خانم اكرم ايزي دانشجوي مركز آموزش عالي ضمن خدمت فرهنگيان واحد سبزوار با موضوع بررسي اثر اضطراب امتحان بر پيشرفت تحصيلي جوانانسال سوم ابتدائي صورت گرفته است .
ايشان در اين بررسي متغيرهاي پژوهش خود را اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي و متغيرهاي كنترل را سن و جنسيت در جوانانسوم ابتدائي در نظر گرفته است و با اين فرضيه كه:آيا اضطراب امتحان برپيشرفت تحصيلي جوانانابتدائي تاثير دارد ؟ به بررسي مي پردازد و از روش تجربي بهره مند مي شود .
ايشان جامعه آماري خود را از جوانانكل شهرستان سبزوار به تعداد 6715نفر پسر ودختر در نظر و از كلاسهاي سوم دبستان تربيت اسلام آباد به شكل تجربي نمونه آماري انتخاب مي نمايد . در اين روش سه نوع متغير مستقل ، وابسته و مزاحم به شكل تجربي مورد بررسي قرار ميگيرد .
پيشينه و مباني نظري افسردگي جوانان_1622448618_48727_8524_1626.zip0.05 MB |