پیشینه و مبانی نظری اردوهای تربیتی آموزشی و رشد شخصیت دانش آموزان
26 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اردوهای تربیتی-
اموزشی ورشد شخصیت دانش آموزان
فصل دوم : پيشينه تحقيق
مقدمه
درادبيات تحقيق هدف آشنايي نظري و اطلاعات عملي در بارة تعريف و اهداف موضوع موردپژوهش است. خوانندگان محترم اطلاعات تازهاي پيرامون مضامين علمي موضوع كسب مينمايند. لذا محقق در مقدمه اين بخش به بيان خلاصهاي از نتايج و بررسيهاي كتب و منابع مختلف در مورداهميت علمي موضوع تحقيق پرداخته است.
آموزش در فضاي آزاد به مفهوم گسترده اش تمام فعاليتهايي را در بر ميگيرد كه به طور مستقيم به امر آموزش و درك محيط طبيعي و استعانت عاقلانه از آن ميپردازد. آموزش در اين برنامه از طريق اجراي اردوها در فضاي آزاد و در آزمايشگاه طبيعت صورت ميگيرد.
با اين وجود، آموزش در فضاي آزاد به طور اخص تنها از يك جنبه تخصصي مربوط به آموزش و پرورش بررسي خواهد شد بدين معني كه اين برنامه بخشي است كه تكميل كننده كل برنامه درسي است يعني آموزش در فضاي آزاد موجب پيشرفت و ترقي تمام رشتههاي درسي از پيش دبستاني تا دورة دانشگاه خواهد بود.
اهميت و ضرورت شناخت انسان
گر چه نتواني بدني چيستي جهد كن چندان كه داني كيستي
« گفته ميشود كه عليرغم مطالعات و تحقيقات وسيعي كه در قرون 19 و 20 توسط فلاسفه و متفكران تعليم و تربيت و روان شناسان و حتي بعضي ازنويسندگان و هنرمندان در موردانسان صورت گرفته و حاصل نظريههاي آنان در كتابهاي متعددي درج و منتشر شده است. ولي انسان امروز از هر روزي مجهول تر و متزلزل تر است و احتياج به تربيت دارد. » [1]
پس تربيت و هدايت آدميدر گرو شناخت و آگاهي همه جانبه به تمامي استعدادها و انرژيهاي نهفته در درون اوست. از اين رو تا انسان به طرز صحيح شناخته نشود و ابعاد وجودي وي مورد شناسايي قرار نگيرد و نقاط قوت و ضعف وي مشخص نگردد شكوفايي استعدادهاي او و پرورش قابليتهاي وجوديش در جهت كمال مطلوب ميسر نخواهد بود و اردوهاي تربيتي ميتواند اين شناخت را نسبتاٌ فراهم نمايد.
ضرورت تربيت آدمي
مفهوم تربيت :مراد از تربيت، از آهن ماشين ساختن است و از بشر آدم آفريدن. آدم كسي است كه بر تمام استعدادهايش حكومت و رهبري دارد و به آنها جهت ميدهد مراد اين است كه استعدادهاي بشري تا حد انساني رشد كند.
در كتاب آموزش و پرورش تعليم و تربيت چنين نقل شده است :« تأييد ضرورت تربيت آدميبه اين معناست كه تحقق آدم واقعي و تمام عيار جز در سايه تربيت صحيح آدميزاده امكان پذير نيست.
آدميدر شمار موجوداتي است كه كمالشان در فطرت از وجود متأخر افتاده است. به همين جهت آدميزاده در دوره رشد خود يعني در فاصله زماني بين وجود تا كمالش به كمك ديگران نيازمند است. » [2]
اهميت تربيت آدمي
در بيان اهميت تعليم و تربيت، دكتر غلامحسين شكوهي در كتاب فوق نوشته است :« همين بس كه تحقق گوهر آدمي منوط بدان است. » مراقبتهايي كه تحت عنوان تعليم و تربيت به آدميزاده ارزاني داشته ميشود، شراط لازم براي نيل آدميبه مرحله كمال انساني است. چنانكه قبلاٌ متذكر شديم نوزاد آدمي هر چند آدميزاده است ولي آدم نيست. بشر تنها با تعليم و تريت آدم تواند شد. » [3]
لذا تربيتهاي تلفيقي و تقليدي و تحميلي و سنتي ارزش نخواهند داشت. حتي ضد ارزش هستند. هنگاميكه مي خواهيم فرد را بسازيم و يا جامعهاي را بازسازي ميكنيم، ناچاريم كه در اعماق بكاويم و ريشهها را پيدا نمائيم.
دراردو نقشي كه مربي بر عهده ميگيرد مسأله تربيت اخلاقي دانش آموزان است كه ميتواند به طور عملي تربيت را يادشان دهد. پس تربيت و سازندگي بزرگترين مسئوليت در اردو است. هر كسي درهر كجا ميتواند مربي و سازنده باشد. چراغ روشن در هر كجا كه هست ميتواند نور بپاشد و راهها را روشن كند.
چرا تعليم ؟
از آنجايي كه انسان موجودي قابل تعليم و آموزش است و يكي از شرايط مهم تربيت انسان همين آموزشهاي صحيح است تا او با وسايل و ابزار علم خود را بهتر بشناسد و بر حقايق و تمايلات نفساني خود فائق آيد.
در كتاب آموزش و پرورش تعليم و تربيت آمده است :« كه تعليم يعني اتخاذ تدابير لازم براي انتقال دانشها ارزشها مهارتها و باورهايي كه درستي و كارآيي آنها ضمن تجارب گذشته آدميان به اثبات رسيده است. آموزش سعي در انباشتن ذهن دانش آموز از معلوماتي كه نزد بزرگسالان از اعتباري برخوردار است نيست. كوششي براي غني ساختن تجارب دست اول كودك است. » [4]
آموزش بيشتر از آن جهت سودمند است كه از وارد شدن نوآموز در راههايي كه دير يا زود به بن بست ميرسد جلوگيري ميكند و او را از دست زدن به آزمايشهاي بي نتيجه باز ميدارد. آدمينادان به دنيا مي آيد ولي به وسايل لازم براي يادگيري مجهز است :
والله اخرجكم من بطون امهاتكم لاتعلمون شيئاٌ و جعل لكم السمع و الابصار و الافئده لعلكم تشكرون سوره نحل – آيه 24
تعليم، كمك به دانش آموز است تا از امكاناتي كه براي يادگيري دراختيار دارد بهتر استفاده كند و اين امكان پذير است. زيرا بزرگسال با احاطهاي كه بر مطالب آموختني دارد ميتواند آنها را به روشي منطقي طبقه بندي و هر مطلب را متناسب با ميزان آمادگي دانش اموز و در ارتباط با مطالب مشابه آن به وي عرضه كند.
خود را در زندان زندگي بسته خود محبوس ساخته ايم و در قبرستان تكرارها مدفون نموده ايم و باكمان نيست كه پوسيده ايم و از دست رفته ايم و خودمان بزرگترين مجهول مانده ايم. اگر ما به خويش و به انسانها به اندازه يك ديوان خالي فكر ميكرديم ميتوانستيم درهر راه گامهاي بلند برداريم و در هر كلاس درسهايي بگيريم و درسهايي بدهيم و اين داد و ستد بهرههاي بزرگي بدست بياوريم.
تاريخچه و سير تحول اردو
اگر به زندگي اجتماعي انسان از آغاز آن و در اولين اجتماعات بشري نظري داشته باشيم به جرأت ميتوان گفت كه تاريخ اردو به اولين اجتماعات بشري و ييلاق و قشلاق قبايل و عشاير انساني بر ميگردد.
در اين گذر سازنده هر چه انسانها به زندگي متمركز و ثابت بيشتر انس ميگرفتند كوچها و اردوها نيز شكل شخص و آشكارتري پيدا ميكردند هر چند اتلاق واژه « اردو » بر اين فعاليتهاي جنبي و در كنار زندگي عادي مردم چندان مأنوس نيست. ولي اين نكته قابل توجه است كه در هر گونه زندگي انفرادي و جمعي نوعاٌ حركاتي چون مسافرتهاي تفريحي زيارتي و ييلاق قشلاقهاي فعلي ديده ميشود و هر چند برنامهريزي و تعيين اهداف و نتيجه گيري اينگونه حركات در عامه به صورتهاي تجربي تعيين و تبيين ميشود ولي هرگز اصول كلي محو و فراموش نميگردد.
[1] - شريعتي، علي، انسان و اسلام.
[2] - شكوهي، دكتر غلامحسين، آموزش و پرورش تعليم و تربيت
[3] - همان منبع
[4] - شكوهي، دكتر غلامحسين، آموزش و پرورش تعليم و تربيت
پیشینه و مبانی نظری اردوهای تربیتی آموزشی و رشد شخصیت دانش آموزان_1621499123_48538_8524_1166.zip0.03 MB |