پیشینه تحقیق ومبانی نظری مدیریت استراتژيک منابع انسانی در 87 در قالب ورد قابل ویرایش.
مدیریت استراتژيک منابع انسانی
مقدمه
2-1-2) تعریف مدیریت منابع انسانی
2-1-3) جنبه های سخت مدیریت منابع انسانی
2-1-4) جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی
2-1-5) تاریخچه مدیریت منابع انسانی
2-1-6) اهداف مدیریت منابع انسانی
2-1-7) فعالیتهای اصلی مدیریت منابع انسانی
2-1-8) عناصر يا اجزاء اصلي سيستم مديريت منابع انساني بر اساس نگرش استراتژيك
2-1-8-1) نظام تامين وتعديل منابع انساني
2-1-8-2) نظام بهسازی منابع انسانی
2-1-8-3) نظام نگهداری منابع انسانی
2-1-8-4) نظام کاربرد منابع انسانی
2-1-8-5) نظام روابط کار
2-1-9) نظام روابط کار
2-1-10) واقعیت فرآیند طراحی استراتژی
2-1-11) نگرش سیستماتیک به طراحی استراتژی
2-1-12) تعریف مدیریت استراتژیک
2-1-13) مراحل مدیریت استراتژیک
2-1-14) مفهوم برنامه ریزی استراتژیک
2-1-15) خصوصیات برنامه ریزی استراتژیک
2-1-16) مزایا و محدودیت های برنامه ریزی استراتژیک
2-1-17) پیوند میان برنامه ریزی راهبردي و منابع انسانی
2-1-18) تعریف مدیریت استراتژیک منابع انسانی
2-1-19) اهداف مدیریت استراتژیک منابع انسانی
2-1-20) مفهوم برنامه ريزي استراتژيك منابع انساني
2-1-21) فرآيند برنامه ريزي استراتژيك منابع انساني با رويكرد اجرايي
مرحله اول: تجزيه و تحليل عوامل محيطي (برون سازماني)
مرحله دوم: شناخت و تجزيه و تحليل اهداف و استراتژي مؤسسه
مرحله سوم : تجزيه و تحليل اهداف
مرحله چهارم : تجزيه و تحليل منابع انساني موجود
مرحله پنجم: استراتژي منابع انساني
مرحله ششم :پيشبيني منابع انساني مورد تقاضا
2-1-23) روشهای طراحی استراتژی های منابع انسانی
2-1-23-1) روش جهان شمول (بهترین روش یا روش برتر)
2-1-23-2) روش بهترین هماهنگی (روش اقتضایی)
2-1-23-3) روش جمع کردن (ترکیبی)
2-1-24) مدلهاي های طراحي و تدوین استراتژی منابع انساني
2-1-24-1) مدلهای عقلایی یا منطقی (مبتنی بر استراتژی سازمان)
2-1-24-2) مدلهای فزاینده یا واقعی (مبتنی بر عوامل ویژه مدیریت منابع انسانی)
2-1-24-2-1) مدل مبتني بر كنترل كاركنان
2-1-24-3) مدل يكپارچه تدوين استراتژي منابع انساني
2-1-24-3-1) انواع استراتژي هاي موجود در مدل يكپارچه تدوين استراتژي منابع انساني
2-1-25) مدل های مدیریت استراتژیک منابع انسانی
2-1-25-1) مدل مدیریت تعهد بالا
2-1-25-2) مدل مدیریت عملکرد بالا
2-1-25-3) مدل مدیریت مشارکت بالا
2-1-25-4) مدل 5P مدیریت استراتژیک منابع انسانی
2-1-25-5) مدل رایت و اسنل
2-1-25-6) مدل نو، هولنبک، گرهارت و رایت
2-1-25-7) شولر، جکسون و استوری
2-1-25-8) مدیریت استراتژیک منابع انسانی ملو
2-1-26) مدلهای مدیریت منابع انسانی در عصر جهانی سازی
2-1-27) مدیریت منابع انسانی سنتی در مقابل مدیریت منابع انسانی استراتژیک
2-1-28) فرآیند ها و کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی
2-1-29) تاثیر مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان
2-1-30) ارتباط بین استراتژیهای کسب وکار و مدیریت منابع انسانی
پیشینه تحقیق
2-3-1) تحقیقات داخلی
2-3-2) تحقیقات خارجی
منابع و ماخذ
مدیریت استراتژيک منابع انسانی
مقدمه
ما اغلب از نظر منابع نظير سرمايه، زمين، انرژي، تجهيزات و... با محدوديت رو به رو هستيم ولي با داشتن منبع عظيم و نامحدود چون قدرت خلاقيت و نوآوري مي توان برگ برنده اي در بازارهاي رقابتي داشت و بر پايه آن دنياي بهتري را ساخت. لذا مديريت منابع انساني قسمتي عمده از قلمرو علم و هنر مديريت را تشكيل مي دهد كه با نگرشي استراتژيك به آن به يك انديشه آينده نگر، نوآور و تحول گرا دست پيدا خواهيم كرد و بر نقش وظايف منابع انساني در جذب و تامين منابع انساني، پرورش و بهسازي، حفظ و نگهداري و بالاخره به كارگيري بجا و موثراين منبع مهم استراتژيك بيش از پيش پي خواهيم برد. پس بايد به سطح فعاليت منابع انساني توجه زيادي داشت تا سازمانها دراين موقعيت حساس رقابتي حفظ شوند و آن را از وظايف اداري به سوي همسو شدن (شريك شدن) با سطح استراتژي كسب و كار و به عنوان يك تصميم گيرنده مهم ارتقا داد. فلسفه مديريت منابع انساني، اجراي مأموريت سازمان و كامیابي آن را در گرو وجود كاركنان به مثابه ارزشمندترين عنصر سازمان، پيوند بين سياستها و فرآيندهاي منابع انساني با هدفها و طرحهاي استراتژيك، حاكميت فرهنگ و ارزشهاي سازماني و سرانجام، هدفهاي مشترك و يك پارچه در ميان همگان مي داند.
2-1-2) تعریف مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی، مدیریت انسانها را درحدود رابطه کارمند-کارفرما مدنظردارد. این مدیریت عموما بایکی ازدو منظور" استفاده کارا ازانسانها دردستیابی به اهداف استراتژیک سازمان" یا " ارضای نیازهای فردی کارکنان " صورت می گیرد (نوری، 1381).
مديريت منابع انساني را شناسايي، انتخاب، استخدام، تربيت و پرورش نيروي انساني به منظورنيل به اهداف سازمان تعريف كرده اند (سعادت، 1390).
هم چنين عبارتست از مدیریت واداره استراتژیک وپایدار با ارزشترین دارایی های شرکت یا سازمان یعنی کارکنانی که در یک جا کار می کنند ومنفرداً در کنار هم به سازمان در وصول به اهدافش کمک می کنند. استوری[1] معتقد است که باید بین جنبه های سخت و جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی تفاوت قایل شد (آرمسترانگ، 1381).
2-1-3) جنبه های سخت مدیریت منابع انسانی[2]
این جنبه ها بروجوه کمی محاسباتی و تجاری به شیوه های عقلایی همانند سایرعوامل اقتصادی تاکید میکنند.جنبه سخت مدیریت منابع انسانی با فلسفه مبتنی برکسب و کار[3] سازگار است وتاکید می کند کارکنان را باید مدیریت و هدایت کرد تا بتوان از آنها ارزش افزوده حاصل نمود تا بنابراین بتوان برای شرکت مزیت رقابتی خلق کرد. فلسفه مبتنی بر کسب و کار، کارکنان را سرمایه ای اساسی می داند که می توان با سرمایه گذاری روی آنها و توسعه و آموزش آنان، سود بدست آورد. فامبرن[4] و برخی دیگر از صاحب نظران به صراحت کارگران را یک منبع کلیدی دیگر می دانند که باید به خوبی از آنها بهره برداری نمود (آرمسترانگ، 1381).
2-1-4) جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی[5]
جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی از مفاهیمی چون مکتب روابط انسانی، تاکید بر ارتباطات، انگیزش و رهبری، ریشه و نشات گرفته است. همان طور که استوری می گوید: جنبه های نرم مدیریت منابع انسانی عبارتست از با کارکنان مثل دارایی های با ارزش رفتار کردن، تعهد، سازگاری و مهارتهای آنها را موجب و نبع مزیت رقابتی شرکت دانستن. این نگرش به مدیریت منابع انسانی بر بدست آوردن و جلب تعهد، قلب وفکرکارکنان ازطریق مشارکت دادن آنها، ارتباطات ودیگر روشهای مناسب تاکید می کند (آرمسترانگ، 1381).
2-1-5) تاریخچه مدیریت منابع انسانی
در نخستین سالهای دهه 1900 دایره پرسنل (دایره منابع انسانی)، وظیفه استخدام و اخراج کارکنان را از دست سرپرستان گرفت و امور مربوط به حقوق را بر عهده گرفت و برنامه های مربوط به پاداش و مزایا را به اجرا در آورد. بیشتر این کارها به گونه ای بود که طبق مقررات و رویه های مشخص انجام می شد. چون در این زمینهها فناوری پیشرفت نمود و اموری چون گرفتن آزمون و مصاحبه نمودن داوطلبان شغل مطرح شد، دایره پرسنل دامنه فعالیت های خود را گسترش داد و در زمینه گزینش، آموزش و ارتقای کارکنان نیز عهده دار فعالیتهای تازهای شد.
در دهه 1930 قوانین مربوط به اتحادیه ها به تصویب رسید و مدیریت منابع انسانی وارد مرحله دوم فعالیتهای خود شد و در رابطه متقابلی که با اتحادیه های کارگری برقرار کرد، بر حمایت از کارکنان تاکید زیادی نمود. در دهه 1960 و 1970 قوانین مربوط به تبعیض به تصویب رسید و این مدیریت وارد سومین مرحله فعالیت خود شد. از آنجا که مراجعه به دادگاهها می توانست جریمه های سنگینی را بر شركت ها تحمیل نماید بنابراین شیوه کار این دایره اهمیت بیشتری پیدا کرد. دایره پرسنل، در این مرحله از فعالیت خود (همانند مرحله دوم) در زمینه های چون کارمند یابی، گزینش و آموزش افراد تخصصهای ویژه ای پیدا کرد و از سوی دیگر بر دامنه نقشی که ایفا می نمود، افزود. باید توجه کرد که این دایره، از نظر مراجعی که با اتحادیه های کارگری داشت در تضمین رعایت اصل برابری در استخدام افراد توانست به شهرت به سزایی دست یابد، ولی کوشید تا مانع از بروز مسائلی در سازمانها شود و در زمینه رقابتی که شرکت ها با آن رو به رو بودند نقشهای مثبتی ایجاد نمود (دسلر، 1378).
در زمان کنونی، اداره کارگزینی(پرسنل) وارد چهارمین مرحله فعالیت خود می شود، یعنی فعالیتهایی را که در زمینه حمایت یا گزینش افراد انجام می داده است، کم می شود و نقش یک برنامه ریز یا عامل تغییر را بر عهده می گیرد. این تحول (تبدیل شدن دایره پرسنل به مدیریت منابع انسانی) بازتابی از این واقعیت است که در سازمانهای کنونی به افرادی نیاز است که از آموزش بالایی برخوردار بوده و تعهد بیشتری نسبت به سازمان داشته باشند (همان منبع).
2-1-6) اهداف مدیریت منابع انسانی
اهداف کلی مدیریت منابع انسانی عبارتست از تخمین اینکه سازمان بتواند به کمک کارکنانش، موفق شود. همان طور که آلریچ[6] اظهار داشته: سیستم مدیریت منابع انسانی می تواند منبع قابلیتها و تواناییهای سازمانی باشد که به شرکتها امکان می دهند تا فرصتهای جدید را شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری کنند.
[1] Storey
[2] Hard version of hrm
[3] Business oriented philosophy
[4] fomburn
[5] Soft version of hrm
[6] Olrich
پیشینه تحقیق ومبانی نظری مدیریت استراتژيک منابع انسانی_1621071621_48437_8524_1498.zip0.31 MB |