پیشینه تحقیق ومبانی نظری فن آوری اطلاعات
پیشینه تحقیق ومبانی نظری فن آوری اطلاعات

پیشینه تحقیق ومبانی نظری فن آوری اطلاعات در89 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


فهرستم مطالب و بخشی از متن :

فن آوری اطلاعات

مقدمه

2-1-2) تاريخچة فن آوری اطلاعات

2-1-3) تشریح مفهوم فن آوری اطلاعات

2-1-4)ويژگي هاي اطلاعات

2-1-6) سيستم هاي اطلاعاتي

2-1-6-1) عوامل انسانی موثر بر استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت

2-1-7) انواع سیستم هاي اطلاعاتي

2-1-8) سيستم هاي اطلاعاتي ارتباطات الکترونيکي (ECS)

2-1-9)شبکه هاي ارتباطي

2-1-9-3)شبکه ها از لحاظ جغرافيايي

2-1-10) کاربرد فن آوری اطلاعات

نمودار(2-1) فن آوری اطلاعات وچهارچوبي براي کاربرد آن

2-1-11) اهميت فن آوری اطلاعات

2-1-12) مزاياي فن آوری اطلاعات

2-1-13) اثرات به کارگيري فن آوری اطلاعات در سازمان

2-1-14) پياده سازي فن آوری اطلاعات در سازمان ها

2-1-15) برنامه جامع توسعه فن آوری اطلاعات

2-1-15-2)موضوعات مهم برنامه جامع توسعه فن آوری اطلاعات

2-1-16) برنامه ريزي فن آوری اطلاعات

2-1-16-1)سطوح برنامه ريزي فن آوری اطلاعات

2-1-17) مدل هاي سنجش فن آوری اطلاعات

2-1-17-2)استراتژي ارتباط پارسونز

2-1-18) محدوديت هاي فن آوری اطلاعات

2-1-18-1)موانع به کارگيري فن آوری اطلاعات در سازمان ها-

2-1-18-2)مشکلات برنامه ريزي فن آوری اطلاعات-

2-1-19)مديران و فن آوری اطلاعات



جدول (2-2)ادراک مديران از فن آوری اطلاعات (جهانگيري، 1386، ص35)

2-1-20) تصميم گيري در مورد فن آوری اطلاعات

2-1-20-1)انواع تصميمات از نظر سايمون

2-1-20-2)تصميم گيري و سطوح مديريت-

2-1-21) وضعيت فن آوری اطلاعات در ايران و جهان

2-1-22)سياست ها و برنامه هاي فن آوری اطلاعات در ايران

پیشینه تحقیق

2-3-1) مقدمه

2-3-1-1)تحقيقات خارجي

2-3-1-2)تحقيقات داخلي

منابع:


فن آوری اطلاعات

مقدمه

فن آوری اطلاعات پديده اي است که از به کارگيري وسيع سيستم هاي کامپيوتري در سازمان ها و جامعه تحول عميق ناشي از به کارگيري سيستم هاي کامپيوتري، در لايه هاي مختلفي ايجاد شده، و در هر لايه مجهز به بروز اثرات مختلف در محدوده هاي مختلفي مي شود.در عصر حاضر فن آوری اطلاعات به عنوان سلسله اعصاب جامعه مدرن[1] مطرح است و اگر روزي کشورهاي مدرن دنيا بدون انرژي قادر به ادامه حيات نبودند امروزه کشورها بدون فن آوری اطلاعات مرده محسوب مي شوند(موحدي و همکاران 1389 ص 67).

در هزاره سوم فن آوری اطلاعات به عنوان عمده ترين محور تحول و توسعه جهاني[2] منظور شده است و دستاوردهاي ناشي از آن،چنان با زندگي مردم عجين گرديده که روي گرداني از آن اختلالي عظيم در جامعه و رفاه وآسايش مردم به وجود مي آورد.عصر فعلي را برخي عصر اطلاعات لقب داده اند.اين نام گذاري شايد به اين دليل باشد که امروزه اطلاعات به جزء تفکيک ناپذير زندگي بشر تبديل شده است. توسعه کمي فن آوری اطلاعات و ايجاد جامعه اطلاعاتي باعث تغيير در الگوي رقابت،تغيير در شيوه برنامه ريزي کاري،‌تغيير در نيازهاي بازار[3]،تغيير در ماهيت سازمان ها،تغيير در قوانين و مقررات و... شده است.فن آوری اطلاعات شيوه انجام کار را تغيير داده و از جمله با به ميدان آوردن تجارت الکترونيک[4] باعث بروز نوعي تحول اساسي در مبادله کمي اطلاعات بازرگاني و محصولات و خدمات مورد نياز شده است.از اهدافي که فن آوری اطلاعات دنبال مي کند،کاهش هزينه ها، هوشمندي رقابتي[5]، پاسخگويي سريع نسبت به محيط و رقبايي که با آن ها در تعامل هستيم و توانايي این که مشاغل مختص يک شغل را به يکديگر مرتبط نمايد(عظيمي، 1389، ص 16).

اطلاعات منبع قوي است که اغلب اشاره دارد به خون زندگي سازمان تجاري و براي تمام سازمان ها مهم است.نوع اطلاعات هر زمان مي تواند موجب مزيت رقابتي [6]نسبت به ساير سازمان ها در عصر اطلاعات شود.اطلاعات دارايي اصلي يک سازمان تجاري است. هدف اصلي بيشتر سازمان هاي تجاري کسب سود از تجارت براي خودشان يا سهامدارانشان [7]مي باشد.

2-1-2) تاريخچة فن آوری اطلاعات

واژه فن آوری اطلاعات از اواخر دهه 1970 براي اشاره به استفاده از کامپيوتر براي کار با اطلاعات ابداع شد مي توان گفت که اين فن آوری تمامي گونه هاي کامپيوترها،سخت افزار، نرم افزار و همچنين شبکه هاي ارتباطات بين دو کامپيوتر و ارتباط يک کامپيوتر با يک ابر کامپيوتر و يک اداره است تا شبکه هاي جهان گستر که در زمره فن آوری اطلاعات و ارتباطات حدود پنج درصد هزينه هاي سرمايه گذاري شرکت ها را به خود اختصاص داده اين رقم در دهه 1980 به عنوان پانزده درصد و در انتهاي1990 به پنجاه درصد کل سرمايه گذاري شرکت ها رسيد که اين روند حاکي از اهميت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کسب وکار است که يک مزيت استراتژيک براي شرکت ها محسوب مي شود (محمديان روشن 1389، ص 18).

با شروع دهه 70 و تا اواسط دهة 80 با افزايش رقابت در سطح کشورها، سازمان ها بر آن شدند تا استراتژي هاي خود را به سمت استفاده از فن آوری کامپيوتر جهت دهي کنند. اما از آن جا که اين موج با کاهش قيمت کامپيوترهاي شخصي[8]، پايين آمدن هزينة پردازشگرها، ظهور شبکه هاي قوي سرويس دهنده [9]/ سرويس گيرنده[10] و رشد فن آوری در دو حوزه الکترونيک و ارتباطات مواجه شد،فن آوری اطلاعات به عنوان گزينه اي جهت تبديل به مزيت رقابتي پيش روي سازمان ها قرار گرفت. در اين راه ابزارهاي مفهومي قوي نظير مدل چهارچوب شبکة استراتژيک[11] مک فاردن در 1983، مدل مراحل رشد نولان[12] در 1979، و نيز روش هاي ساختار يافته اي چون، عامل حياتي موفقيت رکارت[13] در 1979، يا برنامه ريزي سيستم هاي کسب و کار ارايه شده در 1984 توسط شرکت IBM ظهور يافتند. شرکت هاي مشاوره اي مدل هاي مختلفي در زمينة برنامه ريزي استراتژيک براي سيستم هاي اطلاعاتي ارايه داده اند که غالبا مفاهيم مشترک
داشته اند.در سال 1985 پورتر و ميلار[14] نخستين بار مفاهيم زنجيره ارزش[15] ونيروهاي پنج گانه[16] را در مديريت استراتژيک IT توسعه دارند.و مک فارلان[17] با استفاده از مفاهيم استراتژي هاي عمومي[18] پورتر استراتژي ها فن آوری اطلاعات را در سه رده تقسيم بندي کرد: (احمدي و همکاران،1383،ص ص13-10)

رده نخست: رده اول اين تقسيم بندي استراتژي سيستم هاي اطلاعاتي است. مجموعه اي از روش ها و تکنيک هاي جامع که در برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعاتي مورد استفاده قرار مي گيرند.

رده دوم: استراتژي هاي فن آوری اطلاعات[19] است. استراتژي هاي اين بخش ارايه مسيري است به منظور ارزيابي استانداردسازي و نظارت بر معماري فن آوری اطلاعات در سازمان از سخت افزارها، نرم افزارهاي کاربردي، سيستم عامل ها، زيرساخت هاي ارتباطي، پايگاه هاي داده، و غيره.

رده سوم: استراتژي هاي مديريت ITاست که به تعريف چهارچوب مديريتي سازماني در حوزه IT مي پردازد.در سال 1991 ون کاترمن تاکيد مي کند که فن آوری نوين اطلاعاتي در دهة 90 و دهه هاي آينده اثري شگرف بر کسب و کار شرکت ها خواهد گذاشت به طوري که بايد IT را در سطح استراتژيک شرکت ها و روي فرمت هايي که از ناحيةIT فراهم مي شود با ابزاري مناسب بررسي کرد. بحث ديگري را که از همان زمان محققان مطرح کردند چگونگي هم راستا کردن تغييرات حاصل از IT با روندهاي کسب و کار سازماني و چگونگي انجام اين کار علي رغم پيچيدگي هاي موجود بوده است (احمدي و همکاران، 1383، ص ص13-10).

توسعه پرشتاب و شديد فن آوری اطلاعات که از سال ها پيش آغاز شده است و هم چنان ادامه دارد،‌منجر به کاربرد وسيع آن در ابعاد گوناگون جامعه شده است. پيش بيني ها نشان مي دهند که اين فن آوری به رشد سريع خود کاربرد همه جانبه در ابعاد گوناگون زندگي بشر در سال هاي آينده نيز ادامه خواهد داد. شرکت «آي.بي.ام» ايران به عنوان شعبه اي از شرکت «آي.بي.ام[20]» جهاني در سال 1335 هـ.ش در ايران شروع به کارکرد، اما بانک ملي ايران و شرکت ملي نفت نخستين سازمان هايي بودندکه در سال 1341 هـ.ش اولين کامپيوترها را به مفهوم امروزي آن ها به کار گرفتند (مشايخي و همکاران، 1384، ص 192).

2-1-3) تشریح مفهوم فن آوری اطلاعات

دستيابي دقيق و درست از فن آوری اطلاعات عموماً مشکل به نظر مي رسد.تا سال 1980 رايانه تنها فن آوری بود که تحت عنوان فن آوری اطلاعات پوشش پيدا مي کرد. در حال حاضر فن آوری اطلاعات تبديل به چتري شده است که مصاديق آن شامل گروهي از تجهيزات، خدمات، کاربردها، و فن آوری هاي پايه مي باشد. مصاديق فن آوری اطلاعات عموما در سه گروه رايانه، وسايل چند رسانه اي و ابزارهاي مخابراتي طبقه بندي مي شود(Beaumaster&suzanne1999,p3)

يکي از معمول ترين تعاريف اين واژه، توسط دفتر تحليل هاي اقتصادي آمريکا ارایه شده است که در آن «فن آوری اطلاعات عبارت است از تجهيزات محاسباتي و حسابگري دفتري و اداري[21] که رايانه در رأس آن قرار دارد.» برخي از صاحب نظران، استفاده از رايانه را در تعريف فن آوری اطلاعات لازم مي دانند، در حالي که برخي ديگر،‌تعريف گسترده دفتر تحليل هاي اقتصادي ايالات متحده را مبناقرار مي دهند: «تجهيزات پردازش اطلاعات[22]». شامل تجهيزات ارتباطي، ابزار آلات فني و مهندسي، دستگاه‌هاي فتوکپي، پرينت و ... مي شود. علاوه بر اين نرم افزارهاي مختلف و خدمات مربوط نيز جزء تعريف فن آوری اطلاعات قرار مي گيرد (خداداد حسيني و همکاران 1386، ص 64).

فن آوری اطلاعات اولين بار از لويت [23]و ايزلر [24]در سال 1958 به منظور بيان نقش‌رایانه در پشتيباني از تصميم گيري ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شد. در مفهوم رايج فن آوری اطلاعات به مجموعه اي از سخت افزار و تجهيزات دلالت دارد و بسياري از محققان آن را تنها نهاد سخت افزاري مي دانند که در انجام کارها مورد استفاده قرار مي گيرد.



[1]. Modern Society

[2]. World Development

[3]. Market Needs

[4]. E comerce

[5]. Competitive Inteligece

[6]. Competitive Advantagement

[7]. Shareholders

[8]. Personal computer (Pc)

[9]. Network Server

[10]. Network Client

[11].Strategic Grid

[12]. Stage of Growth Model

[13].Rockart

[14]. porter & Millar

[15] .Value-chain

[16]. Five Forcls Model

[17]. Mak Farlan

[18]. Porters Generic strategies

[19] .In formation Tecnology strategy

[20] I.B.M

[21]. Information technology Amrican

[22] .offive compatingand Accounting Machiney (OCAM)

[23]. Leavitt

[24]. Whisler

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه تحقیق ومبانی نظری فن آوری اطلاعات_1620726660_48362_8524_1577.zip0.14 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت