پیشینه تحقیق و مبانی نظری تاریخچه ازدواج،عوامل زناشویی و عشق ازدواج در 17 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تاریخچه ازدواج،عوامل زناشویی و عشق ازدواج
فهرست مطالب:
تاريخچه ازدواج
ازدواج در زمانهاي مختلف در ايران
ازدواج در ايران امروز
ازدواج در كشورهاي مختلف جهان
انگيزه، اهداف، فوايدو زمان ازدواج در دين اسلام:
ازدواج از ديدگاه روانشناسي
عوامل زناشويي:
دو متغير اساسي : سن و ويژگيهاي فرهنگي:
انتخاب همسر از ديدگاه فرهنگي
عشق ازدواج
مشكلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج
پيشينه پژوهش:
تحقيقات داخلي
منابع مورد استفاده:
كتب فارسي :
كتب خارجي:
پاياننامه:
بخش نخست
تاريخچه ازدواج: اگر از سپيدهدم تاريخ تا به امروز، زيست انسانها به شكلهاي گوناگون معنا يافت، ليكن سخن گفتن در باب منشا و تاريخچه ازدواج و چگونگي پيدايش زندگي زناشويي، امري بس دشوار مينماياند. سئوالاتي نظير پيدايش ازدواج از چه موقع آغاز گشت و از چه سبب ظهور نمود؟ همواره در نظر محققان و صاحبنظران اين فن به گونههاي متفاوتي از يكديگر رخ مينمايد كه هر كس در اثبات نظرات خود بر ديگري سبقت ميجويد.
آداب و رسوم زناشويي از قبائل بدوي تا به عصر حاضر، سير تطوري ازدواج با تحولات گوناگون كه تا به حال پشت سر گذرانيده است و مجموعه قوانين و مقررات حقوقي كه بر روابط زناشويي حاكم است همه موارد ياد شده دال بر گستردگي و عملكرد ازدواج تلقي ميگردد و به نحوي كه هر پژوهشگر محققي در باب تعريف اين واژه از زاويهاي خاص بدان نگريسته و آنرا به شيوه خود مورد بررسي قرار داده است. اينك ما بيشتر آنرا از روزنهاي ديگر مينگريم. ازدواج به كسر«الف» و كسر«ال» (اِ . دِ) به جفت نشدن و جفت گرفتن معنا مييابد و حتي در عالم شعر نيز اين واژه راهيافته است به گونهاي كه به دو كلمهاي كه در تلفظ به يكديگر شبيه ميباشند، اما در عمل به دو معناي متفاوت به كار ميروند، اطلاق ميگردد.
مانند اين شعر: «اي اهل آنشيت در دل گلنار نار»
«غير دل بردن تواري اي بست مكار كار»
و در عالم انسانها نيز بدين گونه تحقق مييابد، عملي كه از پيوند دو جنس مخالف، براي امري مشابه و مشترك صورت ميپذيرد. «ژوهان ژاكوب بافون» معتقد است. (ريشه لاتين واژه «Marriage ازدواج» مبتني است بر حاكميت مادر در عصر كهن كه ابتدا به صورت لفظ Matrimonim ) رواج يافت و سپس به واژه«Maprimony» در مبناي زناشويي تغيير شكل داد كه از تركيب دو واژه در (Marriage mofher) نشات گرفته بود و بدنبال تحولات لبهي به لغت «Marriage» تبديل گشت، «برانسيلا و مالينوفسكي» ازدواج را قراردادي براي بوجود آوردن فرزندان و حفظ و نگهداري آنها ميخواند به عقيده او ازدواج قبل از هر چيزي «پدري شدن » براي كودك است وي اضافه ميكند: در تمامي جوامع انساني و در تمام موارد، بارداري مستلزم ازدواج است اصل موضوع جهان «بودن مشروعيت» معناي وسيعي دارد كه تاكنون به اندازه كافي مورد تاييد و تصديق قرار نگرفته در تمام جوامع انساني تا كنون سنت اخلاقي و قانون؛ گروهي را كه از زن و فرزندانش تشكيل شده يك واحد اجتماعي كامل نميشناسد در قانون و اخلاق و آداب و رسوم ميگويد. خانوادهاي كه مرد نداشته باشد، كامل نيست.
«اندره فيليس» معتقد است: (ازدواج شركتي است ميان دو انسان به منظور تامين نيازها متقابل و زادن و پرورش فرزندان)
جامعه شناس ديگري به نام «سي.سي.هاريس» نقل ميكند:
(ازدواج نهادي است كه براي انجام وظايف خانواده بوجود آمده است يعني توليد مثل و پرورش كودكان و انتقال فرهنگ»
هيچ نهادي نيست كه همانند خانواده جهاني و از نظر هدف ثابت و پايدار باشد از اينرو هيچ نهادي همانند خانواده تحت تاثير دگرگونيهاي اجتماعي قرار نميگيرد)
پیشینه تحقیق و مبانی نظری تاریخچه ازدواج،عوامل زناشویی و عشق ازدواج_1619501949_47931_8524_1273.zip0.02 MB |