پیشینه تحقیق رضایت شغلی
تعداد صفحه61 قالب ورد قابل ویرایش
بخشی از متن :
رضایت شغلی
تعاریف رضایت شغلی
رضایت از نظر لغوی به معنی خوشنودی و پسند انبساط خاطرمیل است"رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است. رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد (رضایی، صوفی، شعبانی،1392، ص35). در راستای نیل به اهداف هر سازمان، باید شرایطی را فراهم ساخت تا کارکنان سازمان در محیط های جذاب و با خشنودی و رضایت کامل به انجام وظایف محوله بپردازند تا کارآیی و اثر بخشی لازم را در اجرای این امر خطیر داشته باشند. رضایت شغلی را به عنوان حالت هیجانی لذت بخشی تعریف می کنند که ناشی از ارزیابی شغل یا تجربه های شغلی فرد است (کرامتی، الهیاری،1391، ص 118). در مدیریت منابع انسانی پدیده ی رضایت شغلی یکی از شاخص های کیفیت زندگی می باشد. شکی نیست مردمی که از کار خود رضایت خاطر دارند در پایان روز احساس می کنند به توفیقی نائل آمده اند. هرچه سازگاری بین کارکنان و اهداف سازمانی بیشتر باشد انگیزش عملکرد و رضایت شغلی کارکنان نیز افزایش می یابد (محمد تبار، اسکندری، عباس پور،1390، ص 51).
رضایت شغلی احساس مثبت و منفی و نگرش هایی که درباره ی شغل خود داریم را منعکس می کند که به تعداد زیادی از عوامل مربوط به کار وابسته است و دامنه ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساس از تحقق در وظایف خود به دست می آوریم، ادامه دارد (امین بیدختی ، کارگر،1391، ص22).
رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه شغل آن چیزی را که برای کارمند ارزشمند است، فراهم می کند. رضایت شغلی یک حالت احساسی مثبت، یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است. این حالت احساسی مثبت، کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقا کارکنان می شود (صیادی، محمدی، نیک پور،1391، ص 137). از طرفی رضایت شغلی یک حالت و احساس ایستا نیست و نیروهای داخل یا خارج محیط کار بر آن تاثیر می گذارند. از این رو دیویس و نیو استرورممعتقد هستند که رضایت شغلی به همان شتابی که پدید می آید، از بین می رود (شاید هم زودتر) بنابراین نیاز به دلسوزی و توجه پی در پی و پیوسته مدیریت دارد.
فهرست برخی از مطالب:
رضایت شغلی
تعاریف رضایت شغلی
2_16) ابعاد رضایت شغلی
2_17) نظریه های رضایت شغلی
2_17_1) نظریه دو عاملی هرزبرگ
الف) عوامل بهداشتی:
ب) عوامل انگیزشی:
2_17_2) نظریه کینزبرگ
2_17_3) نظریه کندال و اسمیت
2_17_4) نظریه کامروایی
2_18) عوامل موثر بر رضایت شغلی
2_18_1) هماورد طلبی اندیشه ای یا چالشگری فکری
2_18_2) یکسانی حقوق و مزایا
2_18_3) شرایط مناسب کاری
2_18_4) همکاران مساعد
2_18_5) تناسب شغل با ویژگی های فردی
2_19) ابزار های اندازه گیری شغلی
2_20) آثاروجود رضایت شغلی
2_20_1) رضایت و ترک خدمت
2_20_2) رضایت از شغل و غیبت از کار
2_20_3) رضایت و عملکرد
2_21) پیامد های رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی
پیشینه پژوهش
2_ 28) پیشینه پژوهش
2_ 28_1) پیشینه پژوهش داخلی
2_28_2) پیشینه پژوهش خارجی
منابع و مآخذتحقیق
منابع فارسی
منابع غیر فارسی
پیشینه تحقیق رضایت شغلی_1619171611_47811_8524_1653.zip0.08 MB |