پیشینه تحقیق خلاقیت کارکنان
پیشینه تحقیق خلاقیت کارکنان

پیشینه تحقیق خلاقیت کارکنان

تعداد صفحه 53 قالب ورد قابل ویرایش

بخشی از متن :

خلاقیت کارکنان

ضرورت خلاقيت :

خلاقيت در سراسر تاريخ بشر حائز اهميت بسياري بوده ولي امروزه دلايل اهميت آن به طور قابل ملاحظه اي متفاوت از گذشته است. درگذشته خلاقيت دانشي جامع به شمار نمي رفت بلكه اساسا" با تلاش و رياضت افراد خلاق و سرانجام به صورت نوعي الهام و به گونه اي تصادفي به نتيجه نهايي مي رسيد. تقريبا" از50 سال گذشته تا به امروز خلاقيت از حالت تصادفي خارج شده است و افراد مي توانند به گونه اي سنجيده و روشمند به خلق ابداعات، اختراعات و اكتشافات نايل آيند. به عبارت ديگر خلاقيت طي نيم قرن گذشته به صورت يك رشته علمي گسترده درآمده و آموزش پژوهشي و توسعه در مقياسي وسيع در آن رو به گسترش بوده است. تغييرات پرشتاب در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، فني و فناورانه و ... از راههايي كه خود نتيجه خلاقيت و نوآوريهاي اين عصر است و از سويي برخورد با چنين تحولاتي، خود مستلزم خلاقيت و نوآوري است؛ به همين دليل امروزه خلاقيت نه صرفا" يك دانش تجملي، يك نياز يا يك ضرورت بلكه براي تمامي جوامع بشري شرط بقاست.

امروزه بيش از 90درصد دانشمندان تاريخ زنده اند چرا كه مخترعاني در زمره اديسون كم نيستند و در نتيجه دستاوردهاي علمي، اختراعات و اكتشافات اين دانشمندا ، حجم عظيمي از اطلاعات و دانشهاي كشف و انباشت شده در زمينه هاي علمي، فني و فناورانه و ...، چنان رو به فزوني است كه يادگيري بر پايه نظام آموزشي امروز -كه اصولا"بر پايه محفوظات است- بسيار مشكل بلكه غيرممكن است. به عبارت ديگر، دانش كارشناسي حاصل از يك دوره ي آموزش دانشگاهي و حتي پايين تر، كه روزي تا پايان عمر براي فرد كفايت مي كرد، امروزه چند صباحي بيش نخواهد پاييد و ‹‹ زگهواره تا گور دانش بجوي ›› ديگر نه تنها يك فضيلت بلكه شرط بقاست. بنا بر اين آن چه مورد نياز است نه انباشت اطلاعاتي –كه به سرعت منسوخ مي شود- نيست بلكه يادگيري و نحوه ي يادگيري است. از آنجا كه پيش بيني آنچه حتي درآينده نزديك مورد نياز است امكان پذير نيست، كسب توانايي حل مسائلي كه از ماهيت آن بي خبريم، ضرورت مي يابد و اين همان خلاقيت و حل خلاق مسائل است. با توجه به اين وضعيت، خلاقيت در سراسر جهان اهميت شايسته اي يافته و دانش پژوهان بسياري از كشورها به شيوه هاي مختلف و در زمينه هاي متعدد، روش ها و فرايند خلاقيت و حل خلاق مسائل را فرا مي گيرند. به عبارت ديگر، خلاقيت اكنون در مسير فراگير شدن است. ( قاسم زاده، 1375 )



فهرست برخی از مطالب:

خلاقیت کارکنان

ضرورت خلاقيت :

1-2-3- تعريف خلاقيت:

1-2-4- تفاوت خلاقيت و نوآوري:

1-2-5- عناصر خلاقيت:

1-2-6- فرآيند خلاقيت:

1-2-7- الگوي فرآيند خلاقيت:

1-2-8- ويژگي هاي افراد خلاق:

1-2-9- تكنيك هاي خلاقيت:

1-2-9-1- تكنيك طوفان ذهني (بارش افكار):

1-2-9-1-1- قوانين بارش افكار:

1-2-9-1-2- تفاوت هاي طوفان ذهني فردي و گروهي:

1-2-9-2- تكنيك چرا؟

1-2-9-3-تكنيك توهم خلاق:

2-9-4- تكنيك شش كلاه فكري:

1-2-9-4-1-اهداف اصلي تكنيك شش كلاه فكري:

1-2-9-4-2-معاني هريك از سمبل ها (كلاه هاي فكري):

1-2-9-5- تكنيك پي .ام .آي (P.M.I):

1-2-9-6- تكنيكDOIT:

1-2-9-7- تكنيك شكوفه ي نيلوفر آبي:

1-2-9-8- تكنيك اسكمپر:

1-2-9-9-تكنيك درهم شكستن مفروضات:

1-2-9-10-تكنيك دلفي:

1-2-9-10-1-چه موقع از فن دلفي استفاده مي شود؟

1-2-9-11- تكنيك استخوان ماهي (علت و معلول):

1-2-9-12- تكنيك گروه اسمي:

1-2-9-12-1-چه موقع ازتكنيك گروه اسمي استفاده مي شود؟

2-9-13- تكنيك سينكتيكس:

1-2-10- موانع خلاقيت:

1-2-11- محيط خلاق:

1-2-12- نقش مدير در خلاقيت كاركنان:

1-2-13- نقش وراثت در خلاقيت:

1-2-14-چند ديدگاه درباره خلاقيت:

1-2-15- ماهيت شغل:

تحقيقات انجام شده داخلي و خارجي:

منابع و مأخذ


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه تحقیق خلاقیت کارکنان_1619171504_47810_8524_1679.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت