مبانی نظری بزه، بزهکار، بزهکاری
تعداد صفحه : 56 قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
بزه، بزهکار، بزهکاری:
در جرم شناسی پدیده های بزه، بزهکار و بزهکاری به عنوان سه رکن اصلی در نظر گرفته می شود. بنابراین در ادامه ، سعی در ارائه یک تعریف برای هر کدام از این ارکان داریم.هر عملی که در جامعه قوانین را نقض کند و مجازات در پی داشته باشد «بزه» نامیده می شود.هر جرمی که صورت می گیرد، دارای علل سازنده ای است که بر روی فرد اثر می گذارد و او را به سوی ناسازگاری و نابهنجاری سوق می دهد. پی آمد این سوق دادنها، ارتکاب خطا است و خاطی را به یک تعبیر «بزهکار» می نامند.بزهکاری مجموعه ای از جرایمی است که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد. ژامبو مرلن در این زمینه می نویسد:« بزهکاری پدیده ای است که بدون توجه به بزهکار، می توان آن را مورد بررسی قرار داد و تراکم جرم،اهمیت گونه های مختلف جرایم، تغییرات اجتماعی جرایم رااز نظر مکان، زمان، نژاد، مذهب و… دقیقاً تحقیق کرد. لاک ساین[1] (2000)نیز در این زمینه می نویسد: «بزهکاری یک میکروب اجتماعی است. این میکروب در محیطی که آمادگی پروراندن تبهکار نداشته باشد، بروز نکرده و جرمی اتفاق نمی افتد.در ایران نیز بزهکاری به کل جرایمی گفته می شود که در صورت ارتکاب به موجب قوانین قصاص، دیات، حدود و تعزیرات دارای مجازات هستند(علیقلی زاده،1391).
خاستگاه جرم
الف) محیط اجتماعی:
محیط اجتماعی بر اثر عوامل مختلفی افراد را به طرف ارتکاب جرم می کشاند؛ پس لازم است برای بررسی بهتر موضوع، محیط اجتماعی را از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم. محیط اجتماعی را میتوان به محیط های خانوادگی، اتفاقی، انتخابی و تحمیلی تقسیم کرد که هر کدام از این محیط ها به سهم خود تأثیر بسزایی در بروز رفتار انحرافی و ارتکاب جرم دارد(وفائي و روشن، 1386).
۱) محیط خانوادگی: خانواده محیطی است که شخص بدون این که حق انتخاب داشته باشد در آن متولد می شود و در این محیط شخصیت وی پی ریزی می شود. این محیط رابطه مستقیمی با بروز انحرافات اجتماعی از جمله ارتکاب جرم دارد.باید توجه داشت که وقتی محیط خانواده رو به هم گسیختگی می رود، غالباً منجر به فرار کودکان از منزل، مدرسه و ولگردی می شود و آنها را به ارتکاب جرایم مختلف میکشاند.
بنابراین می توان گفت که فرآیند تربیت زیستی- اجتماعی کودک از خانواده آغاز می شود. خانواده نیز جمعی کوچک از یک جامعه بزرگ است. خانواده و محیطی که کودک در آن متولد می شود و رشد مییابد، نقش مهمی در رشد جسمی و روانی و تکوین شخصیت کودک ایفا می کند؛ پس باید محیط او را مساعد و آماده ساخت.
۲) محیط اتفاقی: محیط اتفاقی یا محیط موقت شامل محیط مدرسه، کار و سربازی می شود. این محیط ها تشکیل دهنده مراحل خاصی از زندگی است و به سهم خود افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و به همان اندازه که در تعلیم و تربیت افراد و عادت دادن آنان برای انطباق یا زندگی عادی اجتماعی مؤثرند، در انحراف و ارتکاب بزه نیز تأثیر دارند.
فهرست برخی از مطالب :
خاستگاه جرم
الف) محیط اجتماعی
۱) محیط خانوادگی
۲) محیط اتفاقی
۳ ) محیط انتخابی
4) محیط تحمیلی
ب)عوامل محیطی
شهرنشینی و مهاجرتهای بی رویه روستاییان به شهرها
ج) حاشیه نشینی
د ) فقر و بیکاری
جرم از دیدگاه جرم شناسی
الف – عوامل درون فردی
ب – عوامل برون فردی
بزهکاری
ديدگاهها
رويكرد واقع گرايي انتقادي
ديدگاه اثبات گرايان
نظريه هاي يادگيري اجتماعي
ساترلند و پيوند افتراقي
نظريه انتقال فرهنگي كج روي ساترلند
نظريه هاي كنترل اجتماعي
كنترل هاي شخصي
كنترل اجتماعي
نظريه انگ زني
ديدگاه صاحب نظران ساخت گرادرزمينه فرهنگ بزهكاري
نظريه كلووارد و اوهلين «خرده فرهنگ بزهكاري»
ساخت اجتماعي مناطق جرم خيز از نظر كلو وارد و ارهلين
نظريه ي فشار
شهرنشيني
ابن خلدون
اميل دوركيم
ارزيابي نظريه مرتون
نظريه آلبرت كوهن درباره ي بزهكاري جوانان
خرده فرهنگ جوان بزهكار
بزهکاران و زندان
خودکشی
پیش گیری از اقدام به خودکشی
الف) محدود کردن دسترسی به داروها و مواد سمی
ب) کنترل حوادث استرس زای زندگی
ج) راهکارهای مؤثر بر شناخت
د) راهکارهای مؤثر بر عواطف
ه) راهکارهای مؤثر بررفتار
و) راهکارهای مؤثر بر محیط
عدم طبقه بندی و تفکیک صحیح زندانیان (انتقال تجارب به یکدیگر)
عدم خود اشتغالی زندانیان در داخل بندها
خود اشتغالی
زندان و رفتارهای پر خطر(لواط، رابطه جنسی یا همجنس خواهی...)
خشونت و پرخاشگری در زندان
تحقیقات انجام شده داخل کشور
تحقیقات انجام شده خارج از کشور
منابع فارسی
منابع لاتین
مبانی نظری بزه، بزهکار، بزهکاری_1618980609_47696_8524_1141.zip0.09 MB |