پیشینه و مبانی نظری حل مسأله
تعداد صفحه : 25 قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مبانی نظری حل مسأله
تاریخچه و قوت نظریه پردازی پیرامون فرآیندهای حل مسأله به اواخر قرن نوزدهم معطوف است.قرار گرفتن دانش آموز در موقعیتی که موجب برهم خوردن تعادل برقرارشده میان داانش آموز و محیط می شود و این پدیده همان چیزی است، که پیاژه آن را کلید رشد عقلانی یا تقویت ساختار شناختی می داند (شعبانی 1378). در این سال ها ولیام جیمز و جان دیویی هرکدام به طورمستقل به مطالعه پیرامون حل مسأله پرداخته اند.جان دیویی پنج مرحله برای حل مسأله پیشنهاد کرده است، که عبارتند از:1- درک وجود مشکل 2-جهت یابی 3- طرح زمینه4-کاربرد منطقی5- بازبینی تجربی ( عماري ، 1383).
در اینجا ازمیان نظرات مطرح شده، به سه رویکرد تداعی گرایی،گشتالتی و خبرپردازی یا پردازش اطلاعات و طرح حل مسأله ی جورج پولیا خواهیم پرداخت.
فهرست برخی از مطالب :
مبانی نظری حل مسأله
دیدگاه تداعی گرایی:
تئوری گشتالت دیگاه تجدید ساختار ادراکی:
رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات
جدول مقایسه ی دو دیدگاه گشتالت و تداعی گری: (عماری، 1383)
طرح جورج پولیا پیرامون حل مسأله:
راهبردهاي روش تدريس حل مسأله
مراحل اجراي الگوي حل مسأله جورج پوليا
مهارت هاي مورد نياز يادگيرندگان ، براي حل مسأله :
تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش
اضطراب ریاضی علت ها و پیامدها
جنسیت و اضطراب ریاضی
حل مسأله و اضطراب ریاضی
پیشینه و مبانی نظری حل مسأله_1618977515_47683_8524_1749.zip0.05 MB |