مبانی نظری بازی با شطرنج و چهل حدیث در ورزش در 50 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب:
فصل چهارم : مبانی فقهی بازی با شطرنج
گفتار اوّل : مبانی حرمت بازی با شطرنج :
گفتار دوّم : مبانی حلیّت بازی با شطرنج
گفتار سوّم : دیدگاه اهل سنّت درباره شطرنج
روایت فضیل :
روایت ابوربیع :
گفتار چهارم : نظر مراجع درباره ی بازی با شطرنج و پاسور
فصل پنجم : چهل حدیث در ورزش
منابع
بخشی از متن :
فصل چهارم : مبانی فقهی بازی با شطرنج
یکی از بازیهای ورزشی ، شطرنج است . شطرنج از هندوستان به ایران آمد ، این بازی در روزگار نخست به عنوان سرگرمی و تفریح بود ، لیکن در سیر تاریخی از آن در « قمار » بازی استفاده شد ، تا آن جا که کاربردی جز « قمار » نداشت و در کتابهای فقهی و تاریخی از شطرنج ، به عنوان وسیله ی قمار یاد شده است . شطرنج در ردیف « نرد [1] » بود تا این که پس از تشکیل المپیادهای ورزشی و برگزاری مسابقه های قارّه ای و سپس بین المللی ، شطرنج از نرد جدا شد و در ردیف برنامه های ورزشی قرار گرفت و موضوعی به طور کامل ، جدای از نرد پیدا کرد و رفته رفته ، از قمار خانه ها بساط شطرنج برچیده شد .
بی گمان بازی بدون برد و باخت با شطرنج از جمله موضوعات و مباحثی است که مورد ابتلای جامعه و پرسشهای فقهی فراوان نسبت به آن مطرح است از اهمیّت دو چندانی برخوردار می باشد . از جمله پرسشهای فقهی عبارتند از :
1- آیا شطرنج همانند گذشته ابزاری ویژه قمار است و یا این که تغییر کاربردی و موضوعی در آن حاصل شده است ؟
2- بر فرض تغییر کاربرد شطرنج آیا حکم فقهی بازی با آن تغییر می کند یا نه ؟
3- آیا بازی با شطرنج – با فرض این که امروز از وسایل قمار به شمار نمی آید ویژگی خاصی دارد ؟
4- آیا زمان و مکان در حکم بازی با شطرنج و یا در متعلق آن اثر دارد یا نه ؟ اگر اثر دارد تأثیر آن در چه حدی است ؟
با دقّت در عبارت فقیهانی که فتوا به حرمت بازی با شطرنج داده اند سه مبنا به دست می آید : [2]
1- از آن جهت که شطرنج از وسایل ویژه قمار است و ادلّه ای که از بازی با وسایل ویژه ی قمار نهی می کنند اطلاق دارند ، بازی با شطرنج را فرا می گیرند ، چه در آن برد و باخت باشد و یا نباشد و چه بازی با آن مصداق مفهوم قمار باشد یا نباشد از این رو بسیاری از فقها بر اساس این مبنا فتوا به حرمت داده اند .
2- مبنای دیگر در حرمت بازی با شطرنج ، ویژگی و خصوصیت آن است . یعنی از میان وسایل قمار ، برای شطرنج ، ویژگی خاص استفاده می گردد ، در نتیجه بازی با آن نیز حرام است . بر اساس این مبنا حرمت بازی با شطرنج دایر مدار برد و باخت و یا صدق عنوان قمار و یا شمول اطلاق روایاتی که از بازی با ابزار قمار نهی می کنند نخواهد بود ، بلکه خود عنوان شطرنج صرف نظر از صدق عنوان قمار و یا بازی با آلات قمار موضوعیت دارد .
3- بر اساس مبنای سوم بازی شطرنج هنگامی حرام است که عنوان قمار بر آن صدق کند و این عنوان در صورتی صادق است که افزون بر بازی ، برد و باخت نیز در آن باشد .
« ... عمل النرد و الشطرنج و سائر آلات القمار ، و اللعب بها [3] »
از جمله مطالب سودمند در بحث شطرنج موضوع شناسی است . یعنی احراز خروج شطرنج از وسیله ی قمار بودن ، موضوعی است که تشخیص آن مربوط به مکلّف است فقیه با حکم سر و کار دارد و موضوع آن با عرف که آیا از آلات قمار است یا برد و باخت در آن جاری است یا خیر .
در دوره های نخست فقیهان بر حرام بودن شطرنج فتوا داده اند و بازی شطرنج را به عنوان وسیله ای که جز در قمار کاربرد نداشت فتوا داده اند و استفادۀ حلالی برای آن انگاشته نشده است .
گفتار اوّل : مبانی حرمت بازی با شطرنج :
شیخ مفید می فرماید :
« و کل ما حرمه الله تعالی و حظره علی خلقه ، فلایجوز الاکتساب به ، ولا التصرف فیه . فمن ذلک ... و عمل الاصنام و لاصّلبان و التّماثیل المجسّمه و الشّطرنج و النّرد و ما اشبه ذلک حرام ، و بیعه و ابتیاعه حرام [4] . »
هر چیزی را که خداوند حرام و بندگان را از آن بازداشته ، جایز نیست ، معامله و یا استفاده از آن ، از این جمله : ساختن بت و صلیب و مجسمه و استفاده از شطرنج و نرد و هر چه که همانند آنهاست ، خرید و فروش آن حرام است .
« اللعب بالنرد و الشطرنج محرم محظور [5] »
بازی با نرد و شطرنج ممنوع و حرام است .
شیخ طوسی می فرماید :
« و عملُ الاُصنامِ و الصُّلبانِ و التَّماثیل المجسمَّهِ و الصُّورِ و الشَّطرنج و النَّرد و سائر انواع القِمار ... فالتِّجارَۀُ فیها و التَصرف و التکسب بها حرام مَحظورٌ [6] »
ساختن بت و صلیب و مجسمه و نقاشی و شطرنج و نرد و دیگر ابزار قمار .., و تجارت و کسب و به کارگیری آنها حرام است .
ابن براج طرابلسی می فرماید :
« فاما المحظور علی کل حال ... و الشطرنج و النرد و جمیع ما خالف ذلک من سایر آلات القمار [7] . »
آن قسم که در هر حالی حرام است ... شطرنج و نرد و همانند آنها از دیگر ابزار قمار است .
1- نرد : بازی معروف از مخترعات بوذر جمهر است که در برابر شطرنج ساخته ... ، لغت نامه دهخدا ، ماده « نرد » ، 51/421 .
1- رحمانی ، محمّد ، « مبانی فقهی بازی با شطرنج از نگاه آیت ا... احمد خوانساری » سال 5/ش 17 و 18
2- حلبی ، ابوصلاح ، الکافی فی الفقه ، ص 281 .
1- شیخ مفید ، المقنعه ، ص 587 .
2- سید مرتضی ، رسائل ، 1/295 .
3- شیخ طوسی ، النهایۀ فی مجرد الفِقه و الفتاوی ، ص 363 .
4- الطَّرابلسّی ، عبدالعزیز بن البراج ، المهذب ، 1/344 .
پیشنه و ادبیات نظری بازی با شطرنج و چهل حدیث در ورزش_1618908918_47636_8524_1767.zip0.05 MB |