ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم تقسیم سود در 38 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
1-2
مقدمه
2-2
تقسيم سود
1-2-2
اهميت تقسيم سود
2-2-2
اهداف سياست تقسيم سود
3-2-2
اشکال مختلف پرداخت سود سهام
1-3-2-2
سود سهام نقدی
2-3-2-2
سود غیر نقدی سهام
2-2-3-3
سود سهمی یا سهام جایزه
بخش
عنوان .
4-3-2-2
سود تصفیه
4-2-2
سياست تقسيم سود
1-4-2-2
تقسيم سود ثابت و معين بين سهامداران
2-4-2-2
سياست پرداخت منظم همراه با مبلغ اضافي
3-4-2-2
تقسيم درصد ثابتي از سود (سياست تقسيم سود متغير)
5-2-2
توجيه ثبات سود سهام
6-2-2
عوامل مؤثر بر سياست تقسيم سود
1-6-2-2
وضعيت نقدينگي شركت
2-6-2-2
ثبات در سودآوري شرکت
3-6-2-2
محدوديت قانوني
4-6-2-2
تأثير آثار مالياتي تقسيم سود
5-6-2-2
محدودیتهای قراردادی
2-2-7
تئوريهاي مرتبط با سياست تقسيم سود
8-2-2
تفاوت سود تقسيمي در بين كشورها
1-8-2-2
تفاوت در مراحل رشد
2-8-2-2
تفاوت در نرخ مالياتي
2-2-8-3
تفاوت در كنترل شركت
9-2-2
سود تقسيمي جهت كاهش تضاد منافع
3-2
بازارهاي مالی
2-3-1
تعاریف رکود و رونق بازار
2-3-1-1
پریشانی مالی
2-3-1-2
قابلیت نقدشوندگی ضعیف(پریشانی)
2-3-1-3
نکول
2-3-1-4
مراحل پریشانی مالی
2-4
ارتباط سیاست تقسیم سود و بازده در دوره رکود و رونق بازار
2-5
پيشينه پژوهش
2-5-1
تحقيقات انجام شده در ساير كشورها
2-5-2
تحقيقات انجام شده در ايران
1-2) مقدمه :
هدف این پژوهش بررسی اهمیت تقسیم سود سهام در بازارهای رو به رکود است. از زمان پیدایش و خلق انسان روابط اقتصادی و مالی و در کل مبادلات نیز شكل گرفت. این روابط در ابتدا و در جوامع ابتدایی به صورت بسیار ساده وجود داشت. با گذشت زمان کم کم جوامع کوچک به وجود آمدند. هر چه این جوامع بزرگتر و پیشرفتهتر میشد، روابط اقتصادی بین آنها نیز پیچیدهتر میشد. این روابط در ابتدا به صورت داد و ستدهای پایاپای بود، شرکتها به سرعت رشد کردند و به واحدهای اقتصادی بزرگی تبدیل شدند، این امر موجب ایجاد بازارهای مالی و پولی شد و هزاران نفر از سرتاسر دنیا اقدام به سرمایهگذاری در این شرکتها کردند. در اواخر قرن هجدهم دامنه فعالیت شرکتها از مرزهای جغرافیائی نیز فراتر رفت و در قرن بیستم شرکتهای چندملیتی متولد شدند. با ظهور شرکتهای بزرگ، بدلیل عدم وجود تخصص لازم، زمان لازم و نه حتی نیاز مالکان به اداره شرکت خود، اشخاصی به نام مدیران پا به عرصه اقتصاد گذاشتند که این منجر به جدایی مالکیت از مدیریت، و ایجاد تضاد منافع عظیم، بین مالکان و مدیران گردید (كاتائو و تايمرمن[1]، 2003، به نقل از دنیس 2008). با توجه به قرار گرفتن منابع عظیم شرکتهای سهامی و حتی غیرسهامی دراختیار مدیران، نیاز به وجود معیارهایی برای سنجش مدیران شرکتها و ارزیابی عملکرد آنها از موضوعات مورد توجه اقشار مختلف مانند اعتباردهندگان، مالکان، دولت و حتی مدیران است. از نظر سهامداران(مالکان) میزان افزایش ثروت چه از طریق افزایش قیمت و ارزش شرکت و چه از طریق دریافت سودنقدی، حائز اهمیت است. این ارزیابیها ازنظر مدیران به لحاظ ارزیابی عملکرد خودشان و سایر بخشها و نیز میزان پاداش صحیحی که به آنها پرداخت میشود اهمیت دارد(هوي و همكاران،1992). از نظر دولتها این ارزیابیها برای نیل به سه هدف: 1- تخصیص بهینه منابع به عنوان هدف اصلی، 2-توزیع عادلانه درآمد و 3-تثبیت شرایط اقتصادی با مشارکت در فعالیتهای اقتصادی حائز اهمیت است (بلو و همكاران[2]، 2009). از نظر بانکها و مؤسسات مالی- اعتباری نیز تداوم فعالیت شرکت و اطمینان از بقای شرکت برای اعطای وامها و تسهیلات مالی حائز اهمیت است. اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد توجه به نیاز سرمایهگذاران است. زیرا این قشر حاضر نیستند که در شرکتهای با مخاطره بالا سرمایهگذاری کنند و در صورت مبادرت به این امر، بهازای ارزش بیشتر، بازدهی بیشتری انتظار خواهد داشت(جاگاندن و همكاران[3]، 2007).
وظيفه بورس اوراق بهادار، ايجاد بازاري منظم و دائمي براي خريد و فروش انواع اوراق بهادار است، كه از طريق آن جذب سرمايههاي مردمي توسط شركتها امكانپذیر باشد. اين وظيفه وقتي به نحو صحيح انجام ميشود كه بازار به شكل يك بازار رقابت كامل عمل كرده، و از درجه تخصصي بالايي برخوردار باشد(گرينبالات[4]، 2005).
يكي از ويژگيهاي اساسي رقابت كامل، در دسترس بودن اطلاعات كامل به صورت رايگان و به سرعت و سهولت است. اگر قرار باشد مردم به ميل و اراده خود سرمايهگذاري كنند، بايد اطلاعات مربوط، به طور كامل و شفاف، در اختيار مردم قرار داده شود(کوکی، 2009).
بورس بايد دارای شرايطي باشد كه در هر لحظه بتواند اطلاعات را بطور دقيق منتشر كرده، و با تفسير آن در ويژگيهاي مورد نظر سرمايهگذاران، در هر لحظه ارزيابي صحيح از وضع و عملكرد اقتصادي شركتها و همچنين ميزان سود تقسيمي آنها ارایه دهد. قانون، مقررات و ضوابط بورس نيز بايد براي تأمین امنيت فعاليت در اين بازار و حفاظت از منافع سرمايهگذاران عمل كند. از عمدهترين استفادهكنندگان اطلاعات شركتهاي سهامي در بورس، سرمايهگذاران بالقوه در سهام شركتها هستند. اين گروه معمولا اطلاعات مورد نظر خود را از طريق بورس بدست ميآورند. تصميمگيري سرمايهگذاران بالقوه اساساً به خريد سهام شركت مربوط ميشود، و اين تصميمات ممكن است بر مبناي عوامل زير باشد: 1- سود سهامي كه سرمايهگذاران در آينده دريافت خواهند كرد، چه موقع؟ به چه ميزان؟ و به چه شكلي؟ خواهد بود؛ به عبارت ديگر سود سهام مزبور در چه تاريخي و به چه مبلغي و به چه صورتي(نقدي يا غيرنقدي) پرداخت خواهد شد. 2- وضعيت شركتها در بازارهاي مالي به چه صورتي است و مزاياي حاصل در زمان فروش سهام چه خواهد بود(فرريا و گاما[5]، 2010). بنابراين سهامداران و سرمايهگذاران از بازار سرمايه اين انتظار را دارند كه صحت اطلاعات واصله توسط شركتهاي پذيرفته شده در بورس را مورد تاييد قرار دهد تا آنها به مزاياي خريد و نگهداري و فروش سهام خود نائل شوند. سهامداران و سرمايهگذاران براي ارزيابي شركتها از فاكتورهاي مختلفي استفاده مينمايند كه از آن جمله، سود هر سهم[6] و سود تقسيمي[7] ميباشد كه تغييرات آنها ميتواند اطلاعاتي درباره وضعيت و عملكرد شركت در حال و آينده ارایه دهد. بازار سرمايه هم مانند ديگر بازارها شامل يكسري خريدار و فروشنده است كه رقابـت بين فروشنـدگان باعث افزايشكارایي عملكرد شـركتها ميشود و نشانه اين کارایی شـركت در استفاده بهينـه از سرمايه فراهم شده، افـزايش سود و سـودآوري آن شركت خواهد بود (ديآنجلو و همكاران، 2006).
سود تقسيمي و سود هر سهم ميتوانند بعنوان عواملي براي كنترل و ارزيابي عملكرد مديريت شركت توسط سهامداران باشند.عملكرد مديري مطلوب سهامداران است كه بتواند علاوه برحفظ کارایی عوامل مختلف موثر در عملكرد شركت، توان سودآوري شركت را نيز افزايش داده، و از طريق افزايش ارزش شركت، واجراي پروژههاي داراي خالصارزشفعلي مثبت، بر ثروت سهامداران اثر مثبتي بگذارد(جليو و همكاران[8]، 2004). رابطه بيـن سود تقسيمي و سود هر سهـم نشاندهنده سياست تقسيم سود شركت است. سياست تقسيم سود ميتواند باعث جذب سهامداران جديدي براي شركت شود و ركود و رونق بازارهاي مالي نقش به سزايي در صعودي يا نزولي بودن اين سياستدارد)شاملو، 1389). در این فصل با توجه به موضوع موردپژوهش، ضمن آشنایی با مبانی نظری، پژوهشهای انجام گرفته مرتبط با موضوع در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار میگیرد.
[1]- Catao and Timmerman
[2]- Blau, et, al
[3]- Jagannathan, et, al
[4]- Grinblatt
[5]- Ferreira and Gama
[7]- Dividend Per Share (DPS)
[8]- Julio, et, al
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش تعاریف و مفاهیم تقسیم سود_1617514441_47158_8524_1694.zip0.10 MB |