توضیحات :
ادبیات نظری تحقیق حمل و نقل، اتوبوس تندرو، بی آر تی، پارکینگ، ایستگاه در 42 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تاريخچه حمل و نقل در جهان و ايران :
بررسيهاي تاريخي آشکار نموده است كه از آغاز زندگي بشر در كره خاكي موضوع حمل و نقل و جابجائي انسانها و كالا مطرح بوده است. در زمينه تكامل و تحول حمل و نقل مدارك روشن و گويا در دسترس محققين نبوده است و تصاويري كه از آن زمان به صورت فسيل به جا مانده به سختي از روي آنها به وضع حمل و نقل انسانهاي اوليه پي بردهاند. روي اين اصل، اطلاعات در اين مورد مبتني بر حدسيات بوده است و آنچه كه مسلم است زنان در آن زمان در حمل و نقل نقش اساسي داشتهاند كه با وسائل سنتي محمولههاي خودشان را به محل مورد نظر حمل ميكردند و به اين ترتيب انرژي آنها بدون اينكه در توليد مورد استفاده قرار بگيرد بيهوده تلف ميشد. بررسيهايي كه در اين زمينه بعمل آمده حاكي از آن است كه در اروپاي شرقي از "سورتمه" بعنوان وسيله نقليه استفاده ميشد، در مصر و آشور هم از سورتمه براي جابجائي بارهاي سنگين بهرهبرداري ميكردند. (A. Burns , William: 1956)
سيصد سال قبل از ميلاد مسيح فراعنه نيز از سورتمه استفاده ميكردند. در اسكانديناوي در مسافرتها از اسكي استفاده ميشد كه با مرور زمان براي سهلوت كار چرخهايي به سورتمه اضافه كردند. چرخ بعنوان نماد و سمبل حمل و نقل نوين در ايجاد تمدني كه از آن به نام تمدن قرن بيستم ياد ميشود بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است. همچنين با اهلي كردن حيوانات از نيروي آنها بعنوان نيروي محركه استفاده ميكردند. از رودخانهها و درياچهها نيز براي حمل از شناورها
بهرهبرداري ميشد و به علت مشكل بودن ساختن قايق چوبي از درختان و از پوست آنها براي جابجائي استفاده ميشد و گاهي دستههايي از ني را به هم ميبستند وشناورميساختند. همچنين خيكهايي را پراز باد نموده و به جاي قايق از آنها استفاده ميكردند. با گذشت زمان توانستند از بادبان بهرهبرداري بكنند و بدين ترتيب بار زيادتري را به جاهاي دور منتقل ميكردند، لازم به ذكر است كه عوامل طبيعي، امثال خشكسالي و زلزله و پديدههاي ديگر به نوبه خود از انگيزه اصل تحرك و جابجائي انسانها بودند كه براي پيدا كردن منابع جديد و بهرهبرداري از زمينهاي قابل استفاده كه دور از يكديگر قرار گرفته بودند، آنهارا به تكاپو و تلاش وا ميداشت (رضائي 1389).
براي رسيدن به هدف، نياز به وسايل حمل و نقل پيشرفته بود و گاهي براي لشكركشي و جنگ و جدال امكانات پيشرفته ضروري بوده است تا اينكه در قرن هيجدهم در اروپا با استفاده از نيروي بار در وضع مهاجرت و حمل و نقل دگرگوني عميق بوجود آمد به طوري كه در حال حاضر ما شاهد پيشرفتهاي همه جانبه حمل و نقل و تكنولوژي مربوطه هستيم و حتي بشر به فضا به راحتي ميتواند دسترسي پيدا كند.
در حال حاضر حمل و نقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعي و اقتصادي جهان نقش اساسي دارد. شيوههاي صنعتي حمل و نقل در اوايل قرن بيستم به كشور ايران راه يافته است و مثل ساير مناطق ديگر جهان، در اندك زماني دگرگونيهايي در ابعاد مختلف اقتصادي و اجتماعي و سياسي كشور ايجاد كرده است. هنري فورد مخترع آمريكائي هم به موازات اين تحولات در 1896 اتومبيل خود را براي اولين بار به نمايش گذاشت (پاكدل؛ 1386:9).
اتوبوسهاي موتوري با سوخت بنزين به سال 1905 در شهرهاي لندن و پاريس مورد استفاده قرار گرفتند. همچنين اولين خط اتوبوس در شهر نيويورك در سال 1905 شروع به كار كرد. از سال 1920 تا سال 1940 تغييرات زيادي در شكل وسايل نقليه و يا شكل عملكرد سيستم به وجود نيامد. بعد از جنگ جهاني دوم، كارخانههاي اروپايي براي برطرف كردن نيازهاي خود شروع به كار كردند كه درنتيجه مدلهاي مختلفي از اتوبوسها؛ مانند اتوبوسهاي آكاردئوني در سال 1950 به وجود آمد. لازم به ذكر است كه مطالعات نسل جديد اتوبوسهاي با فنآوري پيشرفته در آمريكا كه در اصطلاح TTB[1] گفته ميشود از سال 1992 شروع شده است. در نيمه دوم قرن بيستم انواع اتوبوس با شكلها و عملكردهاي متفاوت ساخته شده و در كشورهاي مختلف به كار گرفته شده است.
تاريخچه حمل و نقل نشان ميدهد كه آزمايشات براي سيستم اتوبوس برقي از سال 1880 ميلادي شروع شد. اما سيستمهايي كه آزمايش شدند مطمئن و قابل اعتماد نبودند و نتوانستند نشان دهند اين سيستم قابليت استفاده عملي را دارد.
قبل از جنگ جهاني اول در سال 1910 يك خط اتوبوس برقي با مسير كوتاه در ((هاليوود)) و به فاصله كوتاهي همين سيستم در شهر ((مريل) راهاندازي شد. هر دوي اين سيستمها در مسيرهايي كه از تقاضاي كمي برخوردار بودند، استفاده شدند. بنابراين نتوانستند از نظر اقتصادي هزينههاي ساخت پروژه را تأمين و آن را توجيهپذير كنند.
در آغاز سال 1920 كوششهاي ديگري براي ايجاد سيستمهاي اتوبوس برقي در شهرهاي شمالي آمريكا و اروپا انجام شد. از طرحهاي آزمايشگاهي و مطالعات انجام شده، نتايج كاربردي مفيدي به دست آمد كه براساس آن براي مثال در شهرهاي تورنتو و نيويوركسيتي در آمريكا و بيرمنگام در انگلستان، پروژههاي مختلفي از اين نوع سيستم اجرا شد.
در پايان سال 1920 فنآوري اين سيستم به صورت كاملاٌ توسعهيافته درآمد و مدلهاي جديد كه داراي سرعت، شتاب كافي و راحتي بيشتري بودند توليد شدند. اين زمان مقارن شد با پايان كار ترامواهاي شهري (Streetcars)، بنابراين جايگزيني آنها با سيستم جديد اتوبوس برقي آغاز شد. اين جايگزيني در لندن و برخي شهرهاي فرانسه و البته به طور وسيع در آمريكا انجام گرفت.
اولين پروژه در آمريكا و در مقياس بزرگ، اجراي سيستم اتوبوس برقي در شهر ((سالت ليك)) در سال 1928 بود. نكته مهمي كه بايد به آن توجه كرد گسترش و بهبود خيابانهاي شهري در اين زمان است كه فرصت مناسبي را براي استفاده از ظرفيت خيابانهاي شهري فراهم كرد و درنتيجه موجب شد تا از هزينههاي اقتصادي اضافي در پروژه مذكور كاسته شود.
در سال 1973 تنها 5 شهر آمريكا شامل بوستون، ديتون، فيلادلفيا، سانفرانسيسكو و سياتل داراي سيستم اتوبوس برقي بودند. درآغاز راهاندازي، سهم جابجائي مسافر با سيستم اتوبوس برقي در آمريكا، 10 درصد از كل حمل و نقل آن كشور را تشكيل ميداد.
لازم به ذكر است كه برخي از كشورهاي اروپاي غربي به ويژه آلمان و سوييس داراي سيستم مدرن و جديد اتوبوس برقي با سرويسدهي بسيار مناسب هستند، البته در حال حاضر بعضي از كشورهاي در حال توسعه نيز كه واردات سوخت براي آنها گران تمام ميشود، به اين نوع سيستم روي آوردهاند.
تاريخچه حمل و نقل نشان ميدهد كه اولين خط اتوبوس ويژه در شهر شيكاگو و در سال 1939 آغاز به كار كرد. در سالهاي بعد، نتايج به دست آمده از مطالعات حمل و نقل نشان داد كه ساخت خطوط و راههاي داراي حق تقدم ميتواند راهكار مناسبي براي حمل و نقل بهتر مسافران باشد. پيامد اين نتيجه منجر به ارائه طرح حق تقدم براي وسايل نقليه شخصي چندسرنشين (HOV)[2] شد.
با توجه به كليه فعاليتهاي انجام شده در جهت بهبود خدمترساني اتوبوس و شناخت كارآيي و انعطافپذيري اين مجموعه، سيستمهاي BRT در اواسط سال 1990 شكل گرفتند. در حال حاضر سيستمهاي BRT در بسياري از كشورها ازجمله كشور ايران نیز، به فعاليت مشغولند.
- سابقه اتوبوسراني در كشورهاي پيشرفته:
با مطالعه و بررسي كشورهاي توسعه يافته جهان هيچ سند قابل استناد و معتبر درخصوص اتوبوسراني مشاهده نكرديم. هرچند كه هماكنون در بيشتر اين گونه كشورها وسائط نقليه پيشرفته ازقبيل مترو- مونوريل- سرويسهاي حمل و نقل مسافر را با بهترين شيوه و مطلوبيت ارائه ميدهند و موجب رضايت مردم را فراهم مينمايند بطوريكه با مقايسه كشور خود با اين كشورها فرق و اختلاف فيمابين را اززمين تا آسمان ملاحظه ميكنيم كه با اين مطلب به تسلسل ميتوان به راهاندازي سيستم اتوبوسراني قبل از كشورهاي درحال توسعه و توسعه نيافته دانست لكن براساس بررسي هاي انجام شده هيچ سند قابل ارائهاي يافت نشد تا به تاريخ دقيق راهاندازي سيستم اتوبوسراني در كشورهاي پيشرفته و صنعتي برسيم لكن كيفيت بالاي آن در اين نوع كشورها بر كسي پوشيده نيست بطوريكه نحوه و كيفيت خدمات رساني اتوبوسراني و متروي شهر يوكوهاما در كشور ژاپن ميتواند نمونه ديگري از موفقيت كشورهاي صنعتي در جابجائي روزانه جمعيت شهري آنها به شمار ميرود (تقوايي، وفايي، 1387).
- سابقه اتوبوسراني در كشورهاي در حال توسعه :
در كشورهاي در حال توسعه نيز درخصوص راهاندازي سيستم اتوبوسراني مطلب و سندي به غير از مواردي كه در چند كتاب به آن اشاره شده موردي نبوده، و همه به سالنامه جينز اشاره كردهاند.
در سالنامه مذكور مشخصات و اطلاعات شهرهاي جهان (تقريباً شهرها بزرگ) كه داراي سامانه اتوبوسراني شهري هستند منتشر ميگردد كه در آن اطلاعات اتوبوسراني هاي تعدادي از شهرهاي كشورهاي در حال توسعه از قبيل: قاهره، دمشق، دارالسلام، جده، اكراه، اديس، تهران و كردوبا قيد شده است. بر اين اساس به نظر ميآيد كه حداقل تعدادي از اين كشورها در زمينه حمل و نقل درونشهري اقداماتي را انجام داده و موفقيتهايي نيز كسب كردهاند به عنوان مثال از 31 شهر بررسي شده در قاره آسيا فقط 5 شهر صرفاً سامانه حمل و نقل عموميشان اتوبوسراني بوده است و مابقي در كنار اتوبوس از حداقل يك تا چند سامانه ديگر نيز برخوردار بودهاند. همچنين از نظر نسبت جمعيت به ازاي هر دستگاه اتوبوس وضعيت مطلوبي دارند. به عنوان مثال، متوسط نسبت مذكور در شهرهاي بررسي شده، كشورهاي در حال توسعه كمتر از 1600 نفر به ازاي هر دستگاه اتوبوس است.
[1] Advance Technology Transit Bus
[2] High Occupancy Vehicle
ادبیات نظری تحقیق حمل و نقل، اتوبوس تندرو، بی آر تی، پارکینگ، ایستگاه_1614677201_46412_8524_1887.zip0.06 MB |