توضیحات :
ادبیات نظری تحقیق تئوری بازی های تکاملی، بازی نبرد جنسیت ها در 35 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تئوري بازي ها
نظريه بازي قسمت قابل ملاحظه اي از فرآيند تصميم گيري تحت عدم قطعيت را در بر مي گيرد. در سالهاي اوليه نظريه بازي توسط اميلي بورل[1] و ون نومن[2] توسعه يافت، گرچه به روشني معلوم نيست كه چه كساني را بايد به عنوان بنيانگذاران نظريه بازي معرفي كرد [154]. در يك بازي با گروهي از بازيكن ها سر وكار داريم كه هر يك كوشش دارند دريافتي[3] خود را به حداكثر برسانند. لذا هر بازيكن در هنگام تصميم گيري براي حركت بهينه خويش بايد كليه واكنش هاي ممكن بازيكنان ديگر را نسبت به حركت خود در نظر گيرد. وي حركات بازيكنان ديگر را با قطعيت نمي داند، اما بايد درباره حركت خويش با نوعي توجيه عقلائي تصميم گيري كند. لذا جستجو براي تصميم عقل مند نوعي تصميم گيري در حالت عدم قطعيت به شمار مي آيد. براي هر بازي سه امر ضروري است [154]:
الف- بازيكنان
ب- استراتژي هاي بازيكنان كه تحت قواعد بازي مجاز است
ج- مطلوبتها يا دريافتها
هر بازي بايستي بازيكناني داشته باشد. حتي بازي ممكن است يك بازيكن داشته باشد كه با طبيعت بازي مي كند. از طرفي هر بازي خود يك تصميم گيري است كه معيارهاي تصميم گيري از جمله مطلوبيت در آن كاربرد دارد و از طرفي تصميم گيري تحت ريسك و تصميم گيري تحت عدم قطعيت خود بازي با طبيعت به شمار مي آيد. بديهي است كه هر بازي بايد مبتني بر قواعدي باشد و بازيكنان بايد استراتژيهايي را انتخاب كنند كه بر اساس قواعد بازي مجاز مي باشد. سرانجام بايد دريافتها و مطلوبيتهايي باشد كه به بازيكنان بر اساس استراتژيهاي آنها منسوب مي شود. همچنين انتظار مي رود كه بازيكنان استراتژيهاي خود را چنان انتخاب كنند كه دريافتي آنها حداكثر شود. بازيها را مي توان از جهات مختلف دسته بندي کرد. يک دسته بندي جامع از بازيها را مي توان بصورت زير بيان نمود:
الف) بازيهاي ايستا و پويا[4]: در دنياي واقعي بازي ها ترکيبي از ايستا و پويا هستند. در بازيهاي ايستا حرکت بازيکنان بصورت ترتيبي بوده و ابتدا يک بازکن بازي را شروع و در ادامه بازيکن ديگر به بازي مي پردازد، مانند بازي شطرنج. در بازي پويا، بازي با حرکت همزمان بازيکنان دنبال مي شود، مانند شرکت در يک مزايده. در بازيهاي پويا هيچکدام از بازيکنان در مورد نحوه بازي حريف مقابل اطلاعي ندارند [156و155].
ب) بازيهاي باهمکاري و بدون همکاري[5]: بازي با همکاري بازي است که در آن بازيکنان مي توانند با يکديگر ارتباط آزاد قبل و حين انجام بازي داشته باشند. در صورتي که در يک بازي بدون همکاري بازيکنان حق هيچ گونه ارتباطي پيش و حين بازي را ندارند. بازي هاي بدن همکاري بازي هاي استراتژي هستند. نتيجه يک بازي با همکاري، يک بردار سهميه ها است که در نتيجه توافق بين بازيکنان بوجود مي آيد. مقايسه بردارهاي سهميه ها، محدود به مطلوبيت هاي انفرادي نمي باشد، بلکه طبيعت آن پيچيده تر است. از اين رو اين نوع از بازيها کاملاً متغير هستند و معمولاً ساختاري پيچيده را دارا مي باشند. در زندگي واقعي موارد زيادي است كه اگر بازيكنان با هم همكاري ننمايند و درباره استراتژيهاي خود موافقت نكنند ضرر مي بينند. براي مثال اگر يك اتحاديه كارگري تفاضاي حقوق بالايي براي اعضاء خود بنمايد و مديريت از افزايش حقوق به هر قيمتي اجتناب ورزد، هم كارگران و هم مديريت هر دو در اثر طولاني شدن اعتصاب متضرر مي شوند، لذا عاقلانه تر است كه از طريق مذاكره به توافق برسند[158و157].
ج) بازي با اطلاعات کامل و ناقص[6]: بازي با اطلاعات کامل بازي است كه هر يك از بازيكنان هرگاه تصميمي بگيرد، بر همه حركتهاي قبلي كه توسط ساير بازيكنان انجام شده است وقوف كامل دارد. براي مثال شطرنج يك بازي متوالي با اطلاعات کامل است، چرا كه در هر مرحله از فرآيند تصميم گيري، هر بازيكن از همه حركتهاي قبلي كه خود و رقيبش انجام داده اند اطلاع دارد. اما اگر بازيکنان مجموعه اي از اطلاعات را بنا بدلايلي در اختيار نداشته باشند، آنرا بازي با اطلاعات ناقص مي نامند [160و159].
د) بازي با اطلاعات متقارن و نامتقارن[7]: در بازي با اطلاعات متقارن هيچ يک از بازيکنان مزيت اطلاعاتي نسبت به بقيه ندارند و همچنين با جابجا کردن استراتژي دو بازيکن پيامدهاي آن ها تغيير نمي يابد. ولي در بازي با اطلاعات نامتقارن، تعدادي از بازيکنان داراي اطلاعاتي هستند که لزوماً ديگران دارا نمي باشند [156].
ه) بازيهاي دونفره[8] و n نفره[9]: در بازيهاي دو نفره تنها دو بازيکن باهمديگر مشغول بازي مي باشند ولي در بازيهاي n نفره گروهي از افراد در حال بازي بايکديگر مي باشند. اين نوع بازايها از ناکارآمدي هاي بسياري رنج مي برد [161].
و) بازيهاي مجموع صفر و مجموع غير صفر[10]: بازيهاي با مجموع صفر بازيهايي هستند که ارزش بازي در طي بازي ثابت مي ماند و کاهش يا افزايش پيدا نمي کند. در اين بازيها سود يک بازيکن با زيان بازيکن ديگر همراه است، امّا در بازي هاي مجموع غير صفر راهبردهايي موجود است که براي همه بازيکنان سودمند است [162].
ي) بازيهاي تصادفي و غيرتصادفي[11]: بازيهاي تصادفي شامل عناصر تصادفي مانند ريختن تاس هستند ولي در بازيهاي غيرتصادفي بازيکنان راهبردهايي صرفاً منطقي را دنبال مي نمايند [156].
ن) بازيهاي محدود و نامحدود[12]: بازيهاي محدود بازيهايي هستند که در آنها تعداد بازيکنان محدود و هر بازيکن تنها تعدادي محدود استراتژي براي بازي در اختيار دارد ولي در بازيهاي نامحدود ممکن است تعداد بازيکنان نامحدود و يا تعدادي از بازيکنان استراتژيهايي نامحدودي را داشته باشند [159و156].
در ادامه سعي مي شود مثالي از بازيهاي فوق مطرح گردد.
[1] Emilei Borel
[2] Von Neuman
[3] Pay-off
[4] Static and Dynamic game theory
[5] Cooperative and Non-Cooperative game theory
[6] Complete and Incoomplete information game theory
[7] Symetric and Asymetric Information game theory
[8] Two-Person game
[9] N-Person game
[10] Zero and Nonzero Sum game
[11] Random and Nonrandom game
[12] Finite and Infinite game
ادبیات نظری تحقیق تئوری بازی های تکاملی، بازی نبرد جنسیت ها_1614144043_46203_8524_1845.zip0.22 MB |