ادبیات نظری تحقیق بردگی در حقوق بین الملل
در 43 صفحه در قالب ورد Word
فهرست مطالب :
بردگی در حقوق بین الملل
- پیشینه بردگی
- اکتشافات دریایی و آغاز بردگی
- اصل آزادی دریانوردی و داخل شدن دیگر کشورهای اروپایی در امر تجارت برده
- برده و تجارت مثلث
-داغ کردن برده
- بارگیری
- بستهبندی محموله
-پایان سفر دریایی و ورود بردگان به آمریکا و چگونگی رفتار با آنان
- فروش در آمریکا
- بردگی پلانتاسی (کشتزارهای روستایی)
- پارهای از نظرات حقوقدانان غربی راجع به بردگی
- علل و موجبات الغای و امحای بردگی
- اقدامات و استناد به حقوق طبیعی جهت لغو بردگی
- جنبش ضد بردگی در صحنه بینالمللی
- قیامها و شورشهای بردگان آفریقایی بین قرنهای شانزدهم و نوزدهم
- بردگی در متون حقوق بین الملل
- اعلاميهی جهانی حقوق بشر
- کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد
-جنایات علیه بشریت درمنشور نورنبرگ
- اساسنامهی دیوان بینالمللی کیفری
بردهسازی
یک- تعریف:
دو-کار اجباری
سه- قاچاق اشخاص
بردگی جنسی
- بردگی در تعهدات بین المللی
فهرست منابع
بخشی از متن :
بردگی در حقوق بین الملل
«رسم برده و کنیز داشتن از عهد باستان تا قرون اخیر در تمام اقوام شرق و غرب رواج داشته و منشأ آن جنگ و پیروزی و حق غنیمت و اسارت بوده است» (سنجابی، 1342، ص 323).
در مغرب زمین از یونان باستان و رم قدیم گرفته تا کشورهای جدید اروپا، بردگی همواره وسیله استثمار و استعمار بوده است. یعنی تودههای عظیمی از حقوق ملی و انسانی محروم میشدند و به عنوان برده و غلام در مزارع و معادن و کشتیها به اعمال شاقه اشتغال داشتند. در یونان قدیم حکیم بزرگواری مانند ارسطو در کتاب «سیاست» خود مینویسد: « بهحکم قوانین طبیعت برخی از آدمیان آزاد به جهان آمدهاند و گروهی دیگر برای بندگی ساخته شدهاند و. بندگی برای آنان هم سودمند است و هم روا» ( سنجابی، 1342، ص 323).
اما در اسلام رفتار با بردگان غالباً بسیار انسانی بوده و برده به مثابه عضو خانواده بهشمار میآمده است و در نهایت توصیههای موکدی در آزاد ساختن برده شده است.
- پیشینه بردگی
- اکتشافات دریایی و آغاز بردگی
بردگی در عصر استعمار، با اکتشافات جغرافیایی دریایی که از قرن پانزدهم میلادی آغاز شده همراه و توأم است. در صدر استعمارگران بردهدار، دو کشور پرتغال و اسپانیا قرار داشتند که نخستین مکتشفین دریایی بودهاند و در اینجا به بررسی اقدامات هریک از این دو کشور در زمینه بردگی میپردازیم:
الف- پرتغال و بردگی- پرتغالیان نخستین اروپاییانی بودند که سواحل غربی آفریقا را پیموده و ایستگاههای تجاری برای خود بنا نموده بودند و نیز نخستین اروپاییانی بودند که مستقیماً برای بدست آوردن بردگان سیاه به آفریقا رفتند. پرتغالیان در حدود سنهی 1420 میلادی در آفریقا پیاده شدند و نظام بردگی را پی نهادند. «پرتغالیان برای دستگیری و بدام انداختن سیاهان، خود را پنهان میکردند و در کمین مردان و زنان سیاه مینشستند. همینکه سیاهان بیچاره از کلبههای خود بیرون میآمدند و در بیشهای برای اجابت مزاج میرفتند آنان را میربودند» (سیمونز،1362، ص104).
شیوه مزبور تا پیش از کشف آمریکا (1492) معمول بود. پس از کشف آمریکا، بردگان در گروههای کثیر و بطور روزافزون از گینه واقع در ساحل غربی آفریقا، شکار میشدند. در نتیجه پس از مدتی، سیاهان مقاومت سختی از خود بروز دادند به گونهای که دیگر دزدیدن و ربودن آنان مقرون به صرفه نبود، بهجای این شیوه، سیاهان را میخریدند یا با اجناس معامله میکردند. تجارت برده اندک اندک به صورت یک تفریح مردمپسند درآمد به اینگونه که: «وقتی کشتی حامل برده نزدیک به کرانهای از ساحل غربی میرسید، با شلیک یک تیر توپ، ورود خود را علامت میداد و این صدا مردم را دستهدسته به ساحل دریا یا لب رودخانه میکشاند. ناخدا و سایر کارکنان کشتی با قایق در خشکی پیدا میشدند و پس از گفتوگوهایی با سرکرده محلی، بر تخت روان نشسته و حمالان سیاه آنرا بداخل قبیله میبردند. در آنجا ناخدا اسیران را میگرفت و به ازاء آنان ابزار و آلات و نوشابههای الکلی و تنباکو تحویل میداد» ( سیمونز، 1362، ص 105).
پا به پای توسعه این تجارت، رفتهرفته، بازرگانان بومی، زحمت ناخدایان کشتیها را کم کردند و از اتلاف وقت آنان جلوگیری نمودند.
اینان خودشان کالاهای تجارتی را از کشتیها نسیه میخریدند و معامله لازم را با رییس قبیله انجام میدادند. «بردگان اسیر را به اردوگاه میفرستادند و در آنجا مانند اجناس بازرگانی علامتهای مخصوص روی بدنشان حک میکردند، بعد به زنجیر میکشیدند و. در انبارهای کشتی میانداختند. در نتیجه ترس و بیمی سراپای وجود سیاهان را فرا میگرفت و تصور میکردند که اروپاییان آنان را خواهند خورد و مغزهایشان را برای صابون سفیدپوستان بهکار خواهند برد، از اینرو از خوردن غذا خودداری میکردند و بدینجهت بردهفروشان با زور دهانشان را باز میکردند و نوعی باقلای درشت در دهان، آنان میگذاشتند که معمولا جلوی اسب ریخته میشد» ( سیمونز، 1362، ص 106).
این تجارت تا سال 1580 در انحصار پرتغال قرار داشت. سپس کشورهای دیگر اروپایی نیز که برای تسلط بر دریاها مبارزه میکردند توجه خود را به آفریقا معطوف داشتند و در این تجارت ننگین وارد شدند.
ب) اسپانیا و بردگی- اسپانیاییها بهمحض ورود به قاره جدید (اسپانیا مانند پرتغالیان به اکتشافات جغرافیایی دریایی دست بهکار بودند)، مبارزه خونین و دامنهداری را به منظور تبلیغ و انتشار دین مسیح و انقیاد سرخپوستان شروع کردند ولی با مقاومت شدید سرخپوستان مواجه گردیدند و نتیجه این مقاومت و زد و خوردها از بین رفتن نژاد سرخ بود.
برای التیام و جبران این انهدام نفوس انسانی بود که اسپانیاییها به فکر افتادند ضایعات و تلفات سرخپوستان را از سیاهان آفریقایی جبران نمایند یعنی از سیاهان برای کار در آمریکا استفاده کنند. در تأمین این منظور خرید و فروش سیاهان آفریقا را آغاز نمودند و به همین جهت «فردیناند» و «ایزابل» پادشاه و ملکه اسپانیا در سال 1501 به حکمران «هلیسپانیولا» (جزیرهای نزدیک تاییتی) فرمان دادند که واردات سیاه را بر بردگان یهود و مور « Maure» ترجیح بدهد ولی پس از مرگ ایزابل در سال 1510، فردیناند شخصاً این تجارت را بهعهده گرفت و اجازه داد که از سیاهان برای رفع نیازمندیهای عمومی از قبیل استخراج معادن و ساختن استحکامات استفاده شود. خانوادههای مهاجر تقاضا و اصرار میکردند که اجازه حمل برده را برای خود اخذ نمایند.
اولین اقدام مالی در سال 1513 صورت گرفت و آن صدور جواز حمل برده به آمریکا بود که در برابر هر پروانه حمل یک برده دوکا «gucat» دریافت میشد و این عوارض علاوه بر حقوق گمرکی به میزان ارزش متاع بود!!
«اسینتو»- شارلکن (شارل پنجم) پادشاه اسپانیا در 1516 و امپراتور آلمان در 1519 به ندما و اشخاص مورد توجه خود پروانهی واردات برده به مستملکات اسپانیا صادر میکرد که مهمترین این اجازهنامهها در سال 1518 به منظور وارد کردن چهار هزار برده به مستملکات اسپانیا صادر شد و در آن شرط شده بود که بایستی این بردگان عیسوی باشند یا بهمحض ورود، آنان را غسل تعمید بدهند و چون پادشاه در این معامله برای خود حقی منظور نکرده بود این خود گذشت بزرگی محسوب میشد. در سال 1528 اولین قرارداد رسمی بین حکومت اسپانیا و بازرگانان بردهفروش امضای شد و این قرارداد بهنام «آسینتو»- Assiento – مشهور گردید (راستین، 1357، ص 66).
«آسینتو» اصطلاح حقوق عمومی اسپانیا بوده و « به قراردادهایی اطلاق میشد که به منظور منافه عمومی و برای ادارهی یک خدمت همگانی یا اجازه یک مالیات بین حکومت اسپانیا و اشخاص طبیعی منعقد میگردید و ابتدا به منظور بهرهبرداری و استعمار سرزمینهای وسیعی که توسط کریستف کلمب کشف شده بود دولت اسپانیا قراردادهایی با بعضی از اتباع کشور منعقد میکرد و آن اشخاص برای کشف سرزمینهای جدید و مستعد کردن زمین برای کشاورزان و اسکان مهاجرین اقدام میکردند و چون مهاجرنشینهای اسپانیا قادر نبودند شخصاً سرزمینهای وسیع را قابل کشت و زرع نمایند و از معادن آن بهرهبرداری کنند و کانونهای طلا کشف و زراعت نیشکر معمول و متداول شده بود و [از طرف دیگر] بومیهای آمریکا... مرگ را بر کار در مزارع و معادن ترجیح میدادند لذا برای حل این مشکل، بهفکر استثمار کارگران سیاه افتادند. زیرا ارزش کار یک سیاهپوست برابر با ارزش کار چهار بومی و از طرفی آب و هوای نواحی مزبور بهقدری سالم بود که «هرار توردذیلاس» وقایعنگار رسمی و سلطنتی و مورخ اسپانیایی مینویسد: «آب و هوای آمریکا همانطور که برای درختان پرتغال مفید است برای سیاهان نیز مناسب میباشد» و به علت استقبال از استثمار کارگران سیاه، «آسینتوی» بردگان سیاه بهوجود آمد (راستین، 1357، ص 67).
نظر به اینکه از دورهی روم قدیم در اروپا بردگی قطع نشده بود و بردگان بسیاری در اسپانیا و پرتغال و ترکیه و خاور دور وجود داشتند که مشتمل بر بردگان مور و بردگان سیاهپوستی بودند که با تأسیس کمپانی خرید برده « لو-انگو Loango» در 1460 از سواحل آفریقا بدست آورده بودند لذا برای اولین بار اعزام بردگان از کشورهای اروپایی صورت میگرفت ولی بزودی دریافتند که شمار این بردگان کافی نیست و در نتیجه به نسبتی که فشار سر زمین اسپانیا گسترش مییافت نیاز بهکارگران جدید نیز فزونی میگرفت. ملوانان اسپانیا و پرتغال چون امواج خروشان به تمام کرانههای آفریقا هجوم آوردند. آنها به جزایر قناری و بنادر آن نواحی تا سرزمینهای مجاور خلیج گینه پیش رفتند. میکوشیدند با تماس مداوم و آشنایی و. تقدیم هدایا وسایل داد و ستد بردگان را برقرار سازند. آنان آفریقاییها را به اروپا برده و به کار و خدمت وا میداشتند و با این عمل تصور میکردند که به ثوابی رسیدهاند زیرا بتپرستانی را به دین مسیح واداشته بودند و در بازارهای اروپا بردهفروشی نفع پرسود محسوب میگردید» (راستین، 1357، ص68).
- اصل آزادی دریانوردی و داخل شدن دیگر کشورهای اروپایی در امر تجارت برده
تا هنگامیکه مالکیت انحصاری بر دریاها به وسیله دو کشور اسپانیا و پرتغال اعمال میگردید، تجارت برده منحصر به همین دو کشور بود، لکن پس از رواج اصل آزادی دریانوردی و شکست نیروی دریایی اسپانیا، کشورهای دیگری از اروپا مانند هلند، انگلیس و فرانسه نیز فرصتی یافتند که به دریاها داخل شوند. این کشورها که بهقول فالکنر هر کدام درصدد برآمده بودند که در قاره آمریکا یک هلند جدید یا یک انگلستان جدید و یک فرانسه جدید بسازند ناگزیر شدند برای انجام امور احداث شهرها و سایر امور مربوطه از کار یدی استفاده کنند که از دست بومیان (سرخپوستان) سرزمینهای جدید (آمریکا) ساخته نبود لذا این سه کشور نیز مانند اسپانیا و پرتغال متوجه آفریقا و به برده کشیدن مردم این قاره شدند. یک رشته مراکز تجاری و دژهای نظامی برای جمعآوری و صدور اسیران و بردگان در سرتاسر طول کرانه غربی آفریقا از سنگال تا آنگولا بهوجود آوردند و هزاران سیاهپوست را یا زر خرید کرده یا به جبر و عنف از اوطان خود خارج ساختند. نظر به اینکه این سه کشور (هلند، انگلیس و فرانسه) در مورد بردگان از شیوه واحدی پیروی میکردند (ذاکرحسین، 1369، ص253).
انگلیسها پس از شکستدادن اسپانیاییها و امضای معاهدهی 1670 مادرید حاکمیت خود را در جاماییکا مستقر ساختند و بلافاصله کشت نیشکر را در این منطقه رواج و توسعه دادند. کشتزارهای قدیمی تبدیل به مزارع نیشکر شدند، لکن به علت کمی جمعیت در منطقه و بالا بودن نسبی سطح دستمزد کارگران سفیدپوست، مالکین بزرگ مزارع نیشکر درصدد پیدا کردن کارگران ارزانقیمت برآمده و زود متوجه گشتند که بهترین راهحل استفاده از کارگران سیاهپوست است. این امر خود به بردگی کشیدن تعداد بیشتری از آفریقاییان منجر گردید. به این ترتیب توسعه کشاورزی در جاماییکا بستگی مستقیم با کارگران سیاهپوست در مزارع نیشکر یافت، و از این رهگذر، تجارت برده از پر درآمدترین تجارتها برای تجار انگلیسی و چندین شرکت که این تجارت را در دست داشتند شد. ولی دولت برای جلوگیری از سقوط قیمت مثل گذشته، شرکتهای نیمهرسمی بهوجود آورد. از شرکتهایی که در آن زمان برای این تجارت تخصص پیدا کرد، کمپانی سلطنتی آفریقایی انگلیس میباشد که در سال 1672 یک امتیاز 1000 ساله گرفت (ابومحمد، 1346). میگویند این شرکت بطور متوسط در سال 5000 برده خرید و فروش میکرده و هر برده را به 3 لیره خریداری کرده و به 16 لیره میفروخته است ولی عملا کمپانی آهن سفید، شیشههای رنگی، قلع و اشیایی از این قبیل بهجای قیمت برده میپرداخت (همان).
برای اینکه بتوانند بردگان را به بهای زیادتری به فروش برسانند ریش آنها را میتراشیدند و با صابون و نخل زیتون آنها را شستشو میدادند و عضلات بازو و سینه آنانرا با روغنهای مخصوص ماساژ میدادند تا جوان و نیرومند جلوه کنند. گاهی اوقات بهای بردگان با دوران بازرگانی و استقرار بردگان جوان سیاهپوست سالم در کیپ کاستل Kape castel» و سواحل گینه در بعضی از پستها 20 لیره استرلینگ بود (ذاکرحسین، 1369، ص254).
- برده و تجارت مثلث
در قرن 18تجارتی که بهنام تجارت مثلث معروف است پردر آمدترین تجارت برای دولت انگلیس بود. کشتیهای انگلیسی پر از کالاهایی نظیر شیشه شکسته، آهنپاره، پارچههای رنگارنگ ولی کم قیمت. .. از بنادر انگلیس بسوی سواحل آفریقایی رفته و از آنجا این کالاها را با برده مبادله میکردند و از آنجا به جاماییکا رفته و بردهها را به قیمتهای گزاف فروخته و مجدداً با کالای جدیدی از قبیل نیشکر، شکر، توتون و تنباکو، پنبه و آهن و سایر مواد اولیه که فوقالعاده برای صنعت انگلیس لازم بودند مراجعت میکردند. بسیاری از اوقات کشتیها راهشان را طولانیتر کرده و از آفریقا به هند رفته و از هند به جاماییکا میرفتند که این راه تجارتی معروف به تجارت مثلث کوچک خیلی پردرآمدتر بود. سالیانه 100 هزار برده آفریقایی به آمریکا حمل میشد. بازارهای عمدهی برده، خلیجگینه و آفریقای غربی، شرقی و گرمسیری بودند. در حالیکه خلیج کوچک بنین و بخشهای خط ساحلی، ساحل طلا، کنگو، آنگولا و برخی نواحی دیگر مناطق صدور برده بهشمار میآمدند (ذاکرحسین، 1369، ص254).
ادبیات نظری تحقیق بردگی در حقوق بین الملل_1613806771_46083_8524_1083.zip0.07 MB |