توضیحات :
مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی در 21 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب :
اهمال کاری تحصیلی:
تاریخچه:
• 4 مولفه ضروری در تعریف اهمال کاری:
• اهمال کاری و شخصیت:
انواع اهمال کاری
چرخه اهمال کاری:
علل ایجاد اهمال کاری:
اهمال کاری و کمال گرایی:
عزت نفس و اهمال کاری:
اضطراب، ترس از ارزیابی منفی و اهمال کاری:
خودنظم دهی و اهمال کاری:
اهمال کاری در اختلالات یادگیری:
نظریه های مربوط به اهمال کاری:
اهمال کاری در دختران و پسران:
پیامدهای اهمال کاری:
پیشگیری از اهمال کاری:
بخشی از متن :
اهمال کاری تحصیلی:
از مظاهر اهمال کاری پدیدار شدن ویژگی یا صفت اهمال کاری در محیط های آموزشگاهی است که اهمال کاری تحصیلی[1] نامیده می شود. این نوع اهمال کاری یکی از بحث های مهمی است که در سال های اخیر موردتوجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد (چیس[2]، 2013) و یک مشکل رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کارهای منظم روزانه تجربه می کنند(جانسن و کارتون [3]،2009) این نوع اهمال کاری به تمایل غیر منطقی برای به تعویق انداختن آغاز، یا کامل کردن یک تکلیف تحصیلی اشاره دارد که فراگیران با وجود قصد انجام فعالیت تحصیلی در زمان مشخص، انگیزه کافی برای انجام آن را ندارند( اینور و همکاران،2011).
اهمال کاری تحصیلی یک پدیده بسیار معمول است و مطالعات اخیر نشان داده اند که 70 درصد از دانش آموزان و دانشجویان وجود اهمال کاری را در فعالیت های علمی، آموزشی خود تایید کرده اند(دمیتر و همکاران،2015)
اهمال کاری تحصیلی به تعویق انداختن کارهای فوری و انجام دادن کارهایی که اولویت کمتری دارند اما برای فرد لذت بخش هستند است. بنابراین انجام دادن وظایف فوری درسی به زمان بعد و گاهی آخرین لحظه اهمال کاری تحصیلی است (میزانی و همکاران،2015)
به نظر می رسد کارهایی که دانش آموزان در وظایف تحصیلی خود به تعویق می اندازند عبارت از تعلل در آماده کردن و ارایه دادن تکالیف، کامل کردن پروژه ها، انجام دادن تکالیف خانگی و حتی آماده شدن برای امتحانات می باشد. در آموزش و پرورش اصطلاح اهمال کاری تحصیلی به طور معمول برای اجتناب و به تاخیر انداختن کارهای تحصیلی اشاره دارد(حسین و سلطان، 2010 به نقل از قراملکی و همکاران،1393).
سولومون و راثبلوم(2010) اهمال کاری تحصیلی را در به تاخیر انداختن وظایف تحصیلی تعریف می کنند. این وظایف شامل آماده شدن برای امتحان، آماده کردن مقالات در طول نیمسال تحصیلی، امور اداری مربوط به مدرسه و حضور مستمر در کلاس ها می باشد .دانش آموزان اهمال کار آمادگی برای امتحان را به شب پایانی موکول می کنند و در نتیجه در زمان امتحان اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. اهمال کاری موجب درجات بالایی از اظطراب و افسردگی در دانش آموز می شود و عزت نفس او را پایین می آورد(لای و سیلورمن[4]،2012)
اهمال کاری در خصوص تکالیف تحصیلی یک مشکل رایج در میان دانش آموزان است و از مهم ترین علل شکست یا موفق نشدن فراگیران در یادگیری و دستیابی به برنامه های پیشرفت تحصیلی است. اهمال کاری با وظایف تحصیلی در ارتباط است و می تواند به عنوان به تاخیر انداختن تکالیف تحصیلی، بادلایل متفاوتی توصیف شود(فاروغ سیرین[5]،2011 به نقل از نصری و همکاران،1393)
اهمال کاری در وظایف تحصیلی باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم می شود که در تحقیقات مختلفی آنها را بطور اولیه و ثانویه بیان کرده اند مانند کاهش موفقیت دانش آموزان، افزایش مشکلات روانی و جسمانی(فراری و پیچل [6]،2010)، اضطراب، بی نظمی، سردرگمی و وظیفه شناسی (ریویت [7]،2011).
[1] . academic procrastination
[2] . Chase
[3] . Johansen & Carton
[4] . Lay & Silverman
[5] . Faruk Sirin
[6] .Pychyle
[7] . Rivait
مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی_1599496348_42681_8524_1473.zip0.04 MB |