توضیحات :
مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک در 34 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
پرداخت الکترونیکی
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک مفهوم گستردهای دارد که در بر گیرنده فعالیتهایی نظیر مبادله کالا و خدمات دارای ارزش از طریق یک شبکه رایانهای و از راه دور با وسیله ارتباطی مشخص میباشد . برای تجارت الکترونیک تعاریف متنوعی شده است که در تمامی آنها، جنبههای اساسی و مشترک به چشم می خورد. در اینجا، به بعضی از این تعاریف پرداخته میشود:
- تجارت الکترونیک عبارتست از: خرید، فروش و مبادله کالا و خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت (شامیلا،2003).
- تمام ابعاد و فرایند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد را تجارت الکترونیکی گویند (لین و چانگ لی, 2003).
- به طور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی مینماید که از طریق شبکههای ارتباطی انجام میپذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت میپردازد و کالایی را از طریق وب یا پست الکترونیکی سفارش میدهد و نهایتا کالا را تحویل میگیرد (شوهانگ، 2001).
- تجارت الکترونیک اجرا و هماهنگی فرایندهای حیاتی سازمانهای اقتصادی، از قبیل طراحی، تأمین مواد و خدمات، تولید، فروش، اجرای سفارشات، ارایه خدمات از طریق بکارگیری حرفهای رایانهها و فناوری ارتباطات و دادههای ذخیره شده در رایانهها را بر عهده دارد (کرسپو و همکاران، 2008).
2-2- تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری
دریافت و پرداخت پول و انجام عملیات مالی شرط اولیه برای شکل گیری هر گونه معامله و برقراری ارتباط تجاری میباشد و انجام تراکنش های مالی از طریق بانک ها و مؤسسات مالی امکان پذیر است . بنابراین تجارت و بانکداری یک ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند و لازم و ملزوم هم بوده و به هم وابستهاند. در عصر اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات الکترونیکی و مسئله جهانی سازی که شکل جدیدی از بازرگانی بنام تجارت الکترونیک را بوجود آورده، نیاز به یک سیستم بانکی پیشرفته که همگام با این تحولات باشد را ضروری میسازد. از طرف دیگر روشهای تجارت الکترونیک برای بانکها فرصت جدیدی ایجاد نموده است که میتوان از آن جهت ارائه خدمات مالی نوین و ایجاد یک ابزار رقابتی مؤثر، استفاده نمود (سید جوادین، 1384).
2-3- بانکداری الکترونیکی
در دهه گذشته فناوری اطلاعات اثر شگرفی بر صنعت بانکداری داشته است. این امر باعث شده طبیعت ارائه خدمات مالی به مشتریان متحول شده است. بانکها مزایای گوناگونی از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به دست میآورند که از آن جمله می توان به هزینه تعاملات کمتر، ارائه خدمات 24 ساعته و افزایش کارایی اشاره کرد (ایراندوست، 1385).
بانکداری الکترونیکی چیست ؟
پدیده بانکداری الکترونیکی یکی از دست آوردهای تجارت الکترونیک محسوب میشود. با رشد روز افزون حجم تجارت الکترونیک در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیک پیدا کرده است. به طور کلی بانکداری الکترونیکی به معنی ارائه کلیه خدمات بانکی از جمله نقل و انتقال منابع از طریق یک شبکه ارتباطی عمومی و قابل دسترس رایانهای میباشد (ایران دوست، 1385). از مزایای استقرار سیستم بانکداری الکترونیکی میتوان به امنیت و سرعت، آسان بودن و سادگی، هزینه کم، کاهش اشتباهات انسانی، بهرهوری و کارآیی، بهبود روابط با مشتریان (ایراندوست ، 1385) و غیره .. اشاره کرد. خدمات بانکی را میتوان از روشهای محتلف مانند شبکههای مدیریت یافته، صفحات وب، بانکداری اینترنتی، بانکداری خانگی و خدمات مبتنی بر تلویزیون ارائه کرد.
بانكداري الكترونيك شامل سيستمهايي است كه مشتريان مالي را قادر ميسازد تا درسه سطح اطلاع رساني، ارتباط و تراكنش ازخدمات و سرویسهاي بانكي استفاده كنند. بانك درسطح اطلاع رساني، اطلاعات خدمات و عمليات بانكي خود را از طريق شبكههاي عمومي يا خصوصي معرفي ميكند. در سطح ارتباطات، امكان انجام مبادلات بين سيستم بانكي و مشتري فراهم ميشود. درسطح تراكنش، مشتري قادر است در يك ارتباط متقابل، عملياتي مثل پرداخت صورتحساب، صدورچك، انتقال و جه و افتتاح حساب را انجام دهد. (سید جوادین، 1384)
1-4- سیستم های پرداخت الکترونیکی
پرداخت رکن اصلی انجام معاملات تجاری است. امروزه با گسترش روز افزون معاملات الکترونیک، سیستم های پرداخت الکترونیکی نیز طراحی شده است که امکان پرداخت الکترونیک وجه در همان لحظه را به مشتری می دهد .
پرداخت الکترونیکی عبارتست ازانتقال ارزش الکترونیکی پرداخت از پرداخت کننده به پرداخت شونده از طریق یک مکانیزم پرداخت الکترونیکی. خدمات پرداخت الکترونیکی به مشتریان این امکان را میدهند که از راه دور به حسابها و تراکنشها دسترسی داشته باشند وآنها را مدیریت کنند.
به طور کلی سه روش پرداخت الکترونیکی وجود دارد (کیم و همکاران، 2009):
- پول الکترونیک
- چک الکترونیک
3- کارتهای الکترونیکی (کارت اعتباری، کارت بدهی، کارت پیش پرداخت).
در شکل 2-1 روشهای پرداخت الکترونیکی طبقه بندی شده است.
و..........
فهرست مطالب :
پرداخت الکترونیکی
تجارت الکترونیک
2-2- تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری
2-3- بانکداری الکترونیکی
1-4- سیستم های پرداخت الکترونیکی
2-5- ابعاد عینی
2-5-1- حفاظت های فنی در سیستم های پرداخت الکترونیکی
2-5-1- فرایند های تراکنش در سیستم های پرداخت الکترونیکی
2-5-3- بیانیه های امنیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی
2-6- امنیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی
2-6-1- ابعاد و روش¬های سوء استفاده در بانکداری الکترونیکی
جعل عنوان:
به دست آوردن حساب:
فیشینگ :
فیمینگ :
2-6-2- عوامل لازم برای برقرای امنیت:
1- محرمانگی
2- تصدیق هویت
3- مجوز دهی
4- صحت
5- عدم انکار
6- به کارگیری انتخابی خدمات
2-6-3- راهکارهای نوین مدیریت امنیت در بانکداری الکترونیکی
2-6-4- خطرهای موجود در پرداخت¬های الکترونیکی
2-6-4-1- خطرهای احتمالی خریدار
2-6-4-2- خطرهای احتمالی فروشنده
1-6-5- موارد امنیتی مورد نیاز در پرداخت الکترونیکی
2-6-6- عوامل مؤثر در امنیت پرداخت¬های الکترونیکی
- بیانیه های امنیت:
- فرآیند های تراکنش:
- حفاظت فنی:
2-7- اعتماد
1-7-1- اعتماد در تجارت الکترونیکی
1-7-2- ابعاد و ویژگی¬های اعتماد بر خط
پیشینه تحقیق
2-8-1- مطالعات داخلی
2-8-2- مطالعات خارجی
2-9- مدل مفهومی
منابع و مأخذ
مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک_1599025059_42595_8524_1100.zip0.06 MB |