توضیحات :
مبانی نظری تحقیق مدل و نظریات تاب آوری در 24 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
خلاصه ای از کار:
تاب آوری
رويكرد روانشناسي مثبت گرا، با توجه به استعدادها و توانمندهاي انسان (به جاي پرداختن به نابهنجاریها و اختلالها)، در سالهاي اخير مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است .اين رويكرد، هدف نهايي خود را شناسايي سازهها و شيوههايي ميداند كه بهزيستي و شادكامی انسان را به دنبال دارند. از اين رو عواملي كه سبب سازگاري هر چه بيشتر آدمي با نيازها و تهديدهاي زندگي میگردند، بنياديترين سازههاي مورد پژوهش اين رويكرد میباشند. در اين ميان، تابآوري جايگاه ويژهاي در حوزههاي روانشناسي تحول، روانشناسي خانواده و بهداشت رواني يافته است، به طوري كه هر روز بر شمار پژوهشهاي مرتبط با اين سازه افزوده میشود (عربزاده، 1387).
.............
خاستگاه تابآوری
نخستین بار مفهوم تابآوری از دل یافتههای تحقیقات طولی که بر روی کودکان در معرض خطر در اوایل دهه هفتاد میلادی انجام گرفت، پدید آمد. از جمله نخستین تحقیقات صورت گرفته در زمینه تابآوری، طرح شایستگی[1] در آمریکا (گارمزی[2] و تلجن[3] ، 1984)، پژوهش طولی کائوآئی[4] (ورنر[5] و اسمیت [6]، 1982) و پژوهشهای جزیره وایت در انگلستان[7] (راتر[8] ، کاکس[9] ، تاپلینگ[10] ، برگر[11] و یول[12] ، 1975) می باشند. این مطالعات نشان دادند بسیاری از کودکانی
...................
عوامل مخاطرهآمیز
و عوامل حمایتی
یکی از نگرانی های مهم پژوهشگران، شناسایی عوامل مخاطرهآمیز[13] و عوامل حمایت کننده جهت شناسایی تاب آوری در
............
مدل های تابآوری
مدلهای مختلفی از تابآوری توسط محققان تابآوری عرضه شده است. این مدلها در حقیقت تعامل بین عوامل مخاطرهآمیز و عوامل حمایتی را مورد ارزیابی قرار میدهند. سه مدل اصلی تابآوری توسط این پژوهشگران معرفی شده است که عبارتند از :
الف) مدل جبرانی[14]
............
ب) مدل مخاطره – حمایت[15]
گاهی اوقات از این مدل به عنوان مدل سپری، مدل اعتدال یا مدل ضربی نام برده میشود. این مدل بیشترین تحقیقات را به خود اختصاص داده است.
............
ج) مدل چالش[16]
............
عوامل ایجاد کننده تابآوری خانواده
بونانو[17] (2004، به نقل از رستمی، نوروزی، زارعی، امیری و سلیمانی، 1387) راههای بدست آوردن تابآوری را: داشتن سرسختی، خود افزایی، مقابله سرکوب گرایانه، داشتن خلق و خو و احساسات مثبت میداند.
.........
نظریه تابآوری خانواده
برخی مواقع خانوادهها در مواجه با شرایط سخت شدیداً به چالش کشیده میشوند، در چنین موقعیت هایی خانواده و اعضاء آن
..........
خصوصیات افراد تابآور
کانر[18] (2006، به نقل از رستمی و دیگران، 1387) تابآوری را به عنوان روشی برای اندازهگیری توانایی فرد در مقابله با عوامل استرسزا و عوامل که سلامت روانی فرد را تهدید میکند، تعریف کرده است. افراد تاب آور دارای رفتارهای
............
به نام خدا
تاب آوری
رويكرد روانشناسي مثبت گرا، با توجه به استعدادها و توانمندهاي انسان (به جاي پرداختن به نابهنجاریها و اختلالها)، در سالهاي اخير مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است .اين رويكرد، هدف نهايي خود را شناسايي سازهها و شيوههايي ميداند كه بهزيستي و شادكامی انسان را به دنبال دارند. از اين رو عواملي كه سبب سازگاري هر چه بيشتر آدمي با نيازها و تهديدهاي زندگي میگردند، بنياديترين سازههاي مورد پژوهش اين رويكرد میباشند. در اين ميان، تابآوري جايگاه ويژهاي در حوزههاي روانشناسي تحول، روانشناسي خانواده و بهداشت رواني يافته است، به طوري كه هر روز بر شمار پژوهشهاي مرتبط با اين سازه افزوده میشود (عربزاده، 1387).
تابآوری به معنی توانایی فرد جهت دستیابی به رشد بهنجار و مثبت، علیرغم وجود شرایط نامطلوب، خطر آفرین و استرسزا در زندگی است. در صورتی میتوان مفهوم تابآوری را درباره یک فرد به کار برد که سه شرط اساسی وجود داشته باشد. نخست، فرد با شرایطی زیانبار (مانند مرگ والدین، طلاق والدین و سوء استفاده جنسی) مواجه باشد. دوم، فرد بروندادهای مثبت خود را علیرغم این خطرات گسترش دهد، بروندادهای مثبت به معنی نداشتن هر نوع بیماری روانی، یا داشتن سلامتی و رشد بهنجار در دوره بزرگسالی است. این بروندادها با بهزیستی فرد از نظر شایستگی اجتماعی، عاطفی و شناختی در ارتباط است. سوم، انطباقپذیری فرد است که بر ماهیت پویای این سازه تأکید دارد و در آن فرد به طور فعال نیرویهای خود را به کار میگیرد. در طول دوره رشد، فرد از موقعیت های استرس زا عبور خواهد کرد و توانمند میشود (ماتسن[19] ، 2001 ).
جوزف[20](1994، به نقل از خزعلی، 1389) تابآوري را به عنوان توانايي افراد براي انطباق و سازش در مقابل تغييرها، تقاضاها و نااميديهای زندگي، تعريف ميكند. فرد تابآور كسي است كه قادر است در مواجه با ناملايمات و تغييرهاي زندگي موفق شود.
سلامت روان افراد آسیب دیده، تحت تأثیر پیامدهای منفی پیشامدهای ناگوار قرار میگیرد. سرسختی و تابآوری از منابع درون فردی هستند که میتوانند سطوح استرس و ناتوانی را در شرایط ناگوار تعدیل نماید و اثرات منفی استرس را کمرنگتر جلوه دهند (ویسی، عاطف، محمدی و رضایی، 1379).
ساباتکوا (2004) معتقد است که تابآوری یک انرژی تجدیدپذیر است که به حفظ یا تجدید نظم و هماهنگی درون خانوادهها کمک میکند. به اعتقاد استراندووا (2006)، براساس ایده تابآوری برخی از افراد یا خانواده ها از توانایی جسمانی، حاضر جوابی روانی و تواناییهای فردی برخوردارند که این ویژگیها به آن اجازه میدهد به چالشها عکس العمل نشان دهند و بتوانند به شکلی مطلوب رشد یابند. تابآوری فرایندی است که اشاره به رشد فرد دارد و طی این فرایند فرد به لطف تجربه، قویتر میشود. بنابراین تاب آوری فقط جان سالم بردن از یک حادثه نیست، بلکه مقابله مؤثر با حوادث است.
کامفر[21](1999، به نقل از عربزاده، 1387) باور داشت که تابآوری، بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر( در شرایط تهدید کننده) است و از این رو سازگاری موفق در زندگی را فراهم میکند. در عین حال کامفر به این نکته اشاره مینماید که سازگاری مثبت با زندگی، هم میتواند پیامد تابآوری به شمار رود و هم به عنوان پیش آیند، سطح بالاتری از تابآوری را سبب میشود. وی این مسأله را ناشی از پیچیدگی تعریف و نگاه فرایندی به تابآوری میداند.
تابآوری یکی از اهداف ارتقاء سلامت و جزء عوامل محافظ محسوب میشود. تابآوري به معناي مقابله با مشكلات و رويدادهاي ناگوار و پاسخ قابل انعطاف تحت شرايط زندگي روزانه است. افرادي كه تابآور هستند، افزون بر زنده ماندن، توانايي موفق شدن را نيز دارند. اين توانايي در زنده ماندن و حتي غلبه بر ناملايمات آن، چيزي است كه به عنوان تابآوري خوانده میشود (خزعلی، 1389).
هاولی[22] و دهان[23] (1996) معتقدند که تابآوری، عبور از سختیها و عمل کردن به شیوه ای است که منجر به سعادت میشود. همچنین آنتونووسکی[24] (1987) نشان داد که حفظ حس انسجام[25] ((SOC در مقابل سختیها، مشخص کننده سلامت روانی فرد است. در مدل وی سه ویژگی تعیینکننده برای نشان دادن حس انسجام عبارتند از: قابلیت درک (آیا می توان چالشها را درک نمود؟ )؛ قابلیت کنترل ( آیا راه حلهایی برای مواجه با این چالش ها وجود دارد؟ )؛ و معناداری (آیا این چالشها ارزش سرمایه گذاری و تعهد را دارند؟ ). وی اعتقاد داشت که تمامی این ویژگیها برای داشتن حس انسجام مهم هستند، اما مؤلفه معناداری مهمترین مؤلفه میباشد. وی معتقد بود که بدون داشتن توانایی درک معنا از سختیها و موقعیتهای چالشانگیز، قابلیت حفظ دیدگاه تابآور دچار خدشه خواهد شد.
به طور خلاصه تابآوری مفهومی پیچیده با تعاریف بسیار است. با توجه به این پیچیدگی به نظر میرسد پژوهشگران به طور متفاوت و در چارچوب مطالعات خاص خود و گرایشات نظری خود، تابآوری را تعریف میکنند. اگر چه تعاریف خاص ممکن است با هم تفاوتهایی را داشته باشند، اما به نظر میرسد که اهمیت تابآوری در سلامت روان و بهزیستی افراد توسط همگی پژوهشگران این حوزه مورد تأکید قرار گرفته است ( لازاروس[26] ، 2004).
ذات و نفس تابآوری داراي هفت جنبه است که عبارتند از: 1- بينش( بصيرت)، 2- اتكاء به خود، 3- برقراي ارتباط، 4- قوۀ ابتكار، 5- خلاقيت، 6- شوخ طبعي و 7- پرهيزگاري (به نقل از خزعلی، 1389).
خاستگاه تابآوری
نخستین بار مفهوم تابآوری از دل یافتههای تحقیقات طولی که بر روی کودکان در معرض خطر در اوایل دهه هفتاد میلادی انجام گرفت، پدید آمد. از جمله نخستین تحقیقات صورت گرفته در زمینه تابآوری، طرح شایستگی[27] در آمریکا (گارمزی[28] و تلجن[29] ، 1984)، پژوهش طولی کائوآئی[30] (ورنر[31] و اسمیت [32]، 1982) و پژوهشهای جزیره وایت در انگلستان[33] (راتر[34] ، کاکس[35] ، تاپلینگ[36] ، برگر[37] و یول[38] ، 1975) می باشند. این مطالعات نشان دادند بسیاری از کودکانی که استرسهای حاد و مزمن را تجربه میکنند با وجود این استرس ها، میتوانند از خود شایستگی نشان دهند، رشد بهنجاری داشته باشند و در آینده تبدیل به بزرگسالانی سالم شوند. یافتههای این پژوهشها نشان داد که چگونه این بچهها قادر بودند بر مشکلات فائق آیند و سلامت روانی خود را حفظ نمایند (کوئن[39] و ورک[40]، 1998).
در تحقیقات اولیه جهت درک تأثیرات عوامل مخاطرهآمیز و عوامل حمایتی در ایجاد تابآوری، رویکردی فردی اتخاذ شد .در این رویکرد، تاب آوری به توانایی و قدرت شخصی اشاره دارد. عوامل درون فردی، خلق و خوی غالب، تواناییهای شناختی( هوش )، صفات شخصیتی و مهارتهای مقابلهای از عوامل اصلی تابآوری هستند. از آنجا که این پژوهشها بر موفقیت فردی افراد تأکید دارند، کودکان تابآور، کودکانی پرطاقت، آسیب ناپذیر، سرسخت و مقاوم در برابر استرس نامیده میشوند (لاتار[41]، 2003).
پژوهشگرانی که نسل دوم تحقیقات تابآوری (چارچوب زیست شناختی/ بوم شناختی[42]) را به وجود آوردند معتقدند تأکید بر عوامل درون فردی باعث به وجود آمدن دیدگاهی خواهد شد که در آن اشخاصی که تابآور نیستد افرادی معیوب، ضعیف و مقصر شناخته شوند، مسئول شکستهای خود قلمداد شوند و اغلب تصور شود که آنها در حل مشکلات خود ناموفقند. رویکرد فردگرا به دلیل ارزش زیادی که برای فعالیت شخص جهت توسعه سلامتی قائل است و همچنین به خاطر سرزنش فرد به خاطر هر شکست، مورد انتقاد قرار گرفته است. چارچوب زیست شناختی/ بوم شناختی تابآوری بر تعامل عوامل مخاطرهآمیز و حمایتی در سطوح سازمان یافته، مانند خانواده و جامعه تأکید دارد. در این چارچوب، تاب آوری خصوصیتی فردی ثابت و ذاتی نیست، بلکه نتیجه تعامل دوجانبه و سازگاری متقابل بین شخص و محیط است (والش[43]، 1998). در مدلی که توسط برانفنبرنر[44] (1979، به نقل از
لاتار، سیکچتی[45] و بکر[46]، 2000) ارائه شد، وی معتقد بود که تنها شخص با محیط سازگار نمیشود بلکه محیط نیز به شکلی مثبت یا منفی بر رشد فرد تأثیرگذار است. تابآوری در این دیدگاه، مفهومی پویا است.
عوامل مخاطرهآمیز
و عوامل حمایتی
یکی از نگرانی های مهم پژوهشگران، شناسایی عوامل مخاطرهآمیز[47] و عوامل حمایت کننده جهت شناسایی تاب آوری در افراد میباشد. عامل مخاطرهآمیز، عاملی است که قابلیت ایجاد اختلال در سلامتی فرد را دارا می باشد. عامل مخاطرهآمیز به وضعیتی اشاره دارد که احتمال بروز یا شدت یافتن بیماری و یا اختلال روانی را افزایش میدهد (اروالینو- رامیرز[48] ، 2007، به نقل از اردم[49] ، 2008). مخاطره موقعیتی منفی یا بالقوه منفی است که مانع رشد طبیعی میشود یا آن را تهدید میکند (سیفی، 1387).
از سوی دیگر، عامل حمایتی، عاملی است که اثرات خطر را حفظ میکند یا کاهش میدهد و باعث عملکرد صحیح و سالم افراد میشود. عوامل مخاطرهآمیز و حمایتی ممکن است در سطح شخصی (مانند اختلالات عصبی – زیستی، هوش و صلاحیت اجتماعی)، سطح خانوادگی (مانند نظارت والدین، تعارضات خانوادگی) و یا سطح اجتماعی (مانند فقر و نژاد پرستی) رخ دهند (زیمرمن[50] و آرونکومار[51]، 1994). گارمزی (1983، به نقل از سیفی، 1387) عوامل حمایتی را که منجر به تابآوری میشوند را این گونه طبقه بندی میکند: الف) عوامل فردی مانند خلق و خوی مثبت و توان اجتماعی؛ ب) عوامل خانوادگی شامل والدین حمایتکننده و تعیین قواعد به صورت همسان؛ ج) عوامل اجتماعی، مانند روابط مثبت با افراد بزرگسال مهم و محیط مدرسه حمایت کننده.
مدل های تابآوری
مدلهای مختلفی از تابآوری توسط محققان تابآوری عرضه شده است. این مدلها در حقیقت تعامل بین عوامل مخاطرهآمیز و عوامل حمایتی را مورد ارزیابی قرار میدهند. سه مدل اصلی تابآوری توسط این پژوهشگران معرفی شده است که عبارتند از :
الف) مدل جبرانی[52]
این مدل اشاره به این دارد که عوامل مخاطرهآمیز تأثیر مستقیمی در افزایش برون دادهای منفی دارند، همزمان با آن عوامل حمایتی اثرات عوامل مخاطرهآمیز را به دلیل تأثیر مستقیمی که بر بروندادهای مثبت دارند، از بین میبرند و یا کاهش میدهند.
عوامل مخاطرهآمیز و حمایتی اثر مستقیمی بر بروندادها دارند و قادر هستند آنرا به شکلی مشترک پیشبینی نمایند (گارمزی، 1984، به نقل از اردم، 2007).
ب) مدل مخاطره – حمایت[53]
گاهی اوقات از این مدل به عنوان مدل سپری، مدل اعتدال یا مدل ضربی نام برده میشود. این مدل بیشترین تحقیقات را به خود اختصاص داده است.
در این مدل، عوامل حمایتی بر عوامل مخاطرهآمیز تأثیر میگذارند، در نتیجه اثری سپر مانند تولید می کنند و باعث میشوند اثر عامل مخاطرهآمیز بر برونداد تعدیل شود. با توجه به تعامل میان عوامل حمایتی و عوامل مخاطرهآمیز، این مدل نشان میدهد که عوامل حمایتی تأثیر بسیاری بر برونداد خواهند داشت. نکته مهمی که میبایست به آن توجه کنیم تفاوت بین مدل جبرانی و مدل مخاطره – حمایت است. در مدل تعاملی (مخاطره – حمایت) عوامل حمایتی از طریق عوامل مخاطرهآمیز اثری غیرمستقیم بر بروندادها دارند (به طور مثال، آنها از اثرات عامل مخاطرهآمیز بر برونداد جلوگیری میکنند) در حالی که در مدل جبرانی، عوامل حمایتی به طور مستقیم بر برون داد اثر میگذارند و به طور مستقل اثرات عوامل مخاطره آمیز را جبران میکند (گارمزی، ماتسن و تلجن، 1984).
ج) مدل چالش[54]
این مدل به عنوان مدل واکسنی[55] یا مدل پولادی[56] نیز شناخته میشود. براساس این مدل، قرارگرفتن فرد در معرض میزان متوسطی از خطر مفیدتر است تا اینکه در معرض هیچ خطری نباشد، این موضوع باعث خواهد شد که بروندادهای منفی کاهش یابند (گارمزی و همکاران، 1984). به عبارت دیگر سطوح معینی از خطر باعث افزایش بروندادهای مثبت خواهد شد. زیمرمن و آرون کومار(1994) معتقدند که سطوح متوسط خطر (نه سطح خیلی بالا یا پایین) میتواند به عنوان یک عامل حمایت کننده عمل کند، بدین صورت که خطر متوسط امکان چالش را برای فرد فراهم میکند. درست است که مواجه شدن با موقعیت های چالشزا خیلی آسان نیست، اما فرد میتواند بر این چالشها غلبه کند. طبق این مدل، وقتی فرد با چالش مواجه میشود توانایی و شایستگی خود را برای مواجه شدن با مشکل بعدی تقویت میکند. این مدل به ندرت در ادبیات مربوط به تابآوری مورد بررسی قرار گرفته است و تحقیقات کمی درباره آن انجام شده است.
علاوه بر این سه مدل، مدلهای دیگری از تابآوری توسط پژوهشگران ارائه شده است، یکی از این مدل ها مدل تابآوری استرسهای خانواده، سازگاری و انطباقپذیری است که بر مبنای کارهای هیل[57] قرار دارد و به مدل (ABCX) مشهور است. مطابق این مدل توانایی خانواده برای مقابله با استرسها و بحرانهای بالقوه (X) بستگی به تعامل میان سه عامل دارد که عبارتند از : A (عامل استرسزا)، B ( منابع یا تواناییهای خانواده)، C ( تفسیر خانواده از عامل استرسزا) (مک کنری [58]و پرایس [59]، 1994).
مک کوبین[60] و پاترسن[61] (1983، به نقل از تیل[62] ، 2005) مدلی از تابآوری را ارائه نمودند که نشان می دهد چگونه متغیرها و عوامل مورد تأکید والش سازگاری و انطباقپذیری خانواده را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها مدل (ABCX) هیل را از طریق عوامل پس بحران/ پس فشار دوباره سازماندهی نمودند. این مدل بر استرسزاها، منابع مورد استفاده خانواده، ارزیابی فرد نسبت به موقعیت، الگوهای مقابلهای و توانایی حل مسئله در مواجه با عوامل تنش زا تمرکز دارد.
[1] - project competence
[2] - Garmezy
[3] - Tellegen
[4] - Kauai longitudinal study
[5] - Werner
[6] - Smith
[7] - Isle of Wight studies in the UK
[8] - Rutter
[9] - Cox
[10] - Tupling
[11] - Berger
[12] - Yule
[13] - risk factors
[14] - Compensatory Model
[15] - Risk-Protective Model
[16] - Challenge Mode
[17] - Bonanno
[18] - Connor
[19] - Masten
[20] - Joseph
[21] - Kumpfer
[22] - Hawley
[23] - Dehaan
[24] - Antonovsky
[25] - sense of coherence
[26] - Lazarus
[27] - project competence
[28] - Garmezy
[29] - Tellegen
[30] - Kauai longitudinal study
[31] - Werner
[32] - Smith
[33] - Isle of Wight studies in the UK
[34] - Rutter
[35] - Cox
[36] - Tupling
[37] - Berger
[38] - Yule
[39] - Cowen
[40] - Work
[41] - Luthar
[42] - ecosystemic/ecological framework
[43] - Walsh
[44] - Bronfenbrenner
[45] - Cicchetti
[46] - Becker
[47] - risk factors
[48] - Earvolino-Ramirez
[49] - Erdem
[50] - Zimmerman
[51] - Arunkumar
[52] - Compensatory Model
[53] - Risk-Protective Model
[54] - Challenge Mode
[55] - Inoculation Model
[56] - Steeling Model
[57] - Hill
[58] - Mckenry
[59] - Price
[60] - McCubin
[61] -Paterrson
[62] - Thiel
مبانی نظری تحقیق مدل و نظریات تاب آوری_1595482461_41873_8524_1770.zip0.05 MB |