توضیحات :
پیشینه و مبانی نظری تأثیر شرایط محیطی بر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه
تعداد صفحه : 48 در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
2-1- مقدمه
این فصل از پایان نامه به مرور مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختصاص دارد. در این فصل ابتدا به نظریهها و مدلهای ارائه شده درباره عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و کارآفرینی پرداخته شده و در ادامه تحقیقات انجام شده در خصوص متغیرهای تحقیق مرور میشود. در انتها، یک جمعبندی از ادبیات تحقیق به عمل آمده و چارچوب مفهومی تحقیق ارائه میشود.
2-2- مبانی نظری
2-2-1- عدم اطمینان محیطی
چنانچه سازمانها خواهان بقا و افزایش اثربخشی خود باشند، باید خود را با محیط تطبیق دهد. محیط از این جهت اهمیت دارد که همه محیطها یکی نیستند. محیطها بر اساس آنچه آنرا عدم اطمینان محیطی[1] مینامند، نسبت به هم متفاوتند. براساس نظر پنروس[2] (1995)، محیط خارجی برای هر شرکت منحصر به فرد است، در حالی که این محیط سیال بوده و قابلیت آن را دارد تا به وسیله رهبران شرکتها برای رسیدن به اهداف دستکاری شود و ممکن است به واسطه عدم اطمینان باعث محدود شدن فرصتهای سازمان شود. خاندوالا[3] (1977) توضیح داد که در هنگام طرح ریزی یک سازمان، محیط بیرونی به عنوان منبعی که به طور همزمان فشارها و پویاییهایی را برای سازمان به همراه دارد عمل میکند. سه نوع ارتباط متقابل بین سازمان و محیط آن وجود دارد که عبارتند از:
- شرکتهایی که در ارتباط خود با محیط کنترل اندک یا هیچ کنترلی روی ورودیهای محیط ندارند.
- شرکتهایی که در ارتباط خود تعادل دارند.
- سازمانهایی که بر محیط تسلط دارند (مانند دولت) و تا حد زیادی بر ورودیها و خروجیهای محیط اثر میگذارند.
در نتیجه، براساس نظر خاندوالا (1977)، شرکت و رابطه شرکت با محیطی که در آن قرار دارد، اثر مهمی بر توانایی شرکت در اجرا استراتژی تجاری خود و رقابت در بازار دارند. علاوه براین، وی ادعا کرد که پنج جنبه اصلی از محیط وجود دارد که سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد. این ابعاد شامل 1) آشفتگی یا غیرقایل پیشبینی بودن محیط، 2) خصومت یا استرسزا بودن و پرخطر بودن محیط، 3) گوناگونی یا عدم یکنواختی محیط، 4) پیچیدگی فنی یا اطلاعات پیچیده مورد نیاز برای تصمیمگیری، 5) محدودکننده یا اجبارکننده. براساس کار صورت گرفته توسط خاندوالا؛ میلر و فریزن (1978) عنوان کردند که محیط شرکت به طور کامل روی پاسخ استراتژیک شرکتها کنترل ندارد و شرکتها میتوانند از طریق تحلیل فعالیتها، نوآوری در محصولات یا بازارها، بکارگیری استراتژیهای مناسب و یا به عبارت دیگر گرایش کارآفرینانه با فشارهای محیطی سازگار شوند.
برخی از نظریه پردازان به جنبههای خاصی از محیط تأکید کرده و تعاریف خود از محیط خارج سازمان را براساس آن ارائه نمودهاند. برای مثال، مفهوم سازی ارائه شده توسط دانکن[4] (1972) عدم اطمینان محیطی را بعنوان سازهای که دارای دو بُعد پویایی و پیچیدگی در نظر گرفته است. سه نشانگر عملیاتی از این ابعاد ساخته شدند: کفایت اطلاعات درباره عامل خاص در سوال، اهمیت عامل برای عملکرد شرکت، و قابلیت پیش بینی واکنش عامل به تصمیمات شرکت. تغییر محیطی[5] دامنهای از ایستا (جائیکه تغییر محیطی خیلی کم است) تا پویا (که تغییرات محیطی شدید است) را دربر میگیرد. هر چه محیط پویاتر باشد، مدیریت برای پیشبینی احتمالات مرتبط با راهکارهای تصمیمات مختلفی که قصد انجامشان را دارد، با مشکلات بیشتری روبروست. اگر همه شرایط دیگر یکسان فرض شوند، مدیریت ترجیح خواهد داد، محیطی ایستا و بدون تغییر را انتخاب کند، زیرا در چنین محیطی مسائل و مشکلاتی که احتمالاً وجود دارند از قابلیت پیش بینی زیادی برخوردارند. پیچیدگی محیطی[6] به تعداد عناصر خارجی که میتوانند عملیات سازمان را تحت تأثیر قرار داده، برمیگردد. زمانی که محیط پیچیده نیست، عناصر اندکی در محیط وجود دارند که مدیریت ملزم به نظارت آنهاست و در چنین حالتی عناصر محیطی نسبت به هم متجانساند. وقتی که محیط پیچده بوده، دارای تعداد زیادی عناصر میباشد که باید نظارت شوند و چنین عناصری در این نوع محیط نامتجانس خواهند بود. افزایش در پیچیدگی محیطی منجر به عدم تمرکز میشود که این امر سازمان را قادر میسازد، تا عناصر محیطی را در طیف وسیعی گسترده شدهاند، موثرتر و دقیقتر نظارت کند.
رابینز[7] (1991) عدم اطمینان محیطی را یکی از عامل محیط بیرون سازمان معرفی میکند که عملکرد سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد. از نظر رابینز، عدم اطمینان محیطی به میزان آگاهی مدیران از تغییرات محیط بیرونی سازمان و توانایی آنها در پیشبینی این تغییرات اطلاق میشود که توسط دو عامل پیچیدگی و درجه تغییر مولفههای محیطی تحت تأثیر قرار میگیرد. پیچیدگی به تعداد مولفههای محیط بیرونی سازمان اشاره دارد، در حالی که درجه تغییر بیانگر پویایی یا ثبات محیط بیرونی میباشد. شکل 2-3 ماتریس عدم اطمینان محیطی را نشان میدهد.
4- عدم اطمینان محیطی زیاد
محیط پویا و غیرقابل پیش بینی
مولفههای محیطی زیاد
مولفهها مشابه هم نیستند و در جریان تغییر مداوم قرار دارند
نیاز زیاد برای شناخت مولفهها
3- عدم اطمینان محیطی کم تا متوسط
محیط باثبات و قابل پیش بینی
مولفههای محیطی زیاد
مولفهها مشابه هم نیستند و اساساً ثابت میمانند
نیاز زیاد برای شناخت مولفهها
پیچیده
درجه پیچیدگی
2- عدم اطمینان محیطی کم تا متوسط
محیط پویا و غیرقابل پیش بینی
مولفههای محیطی اندک
مولفهها تاحدی مشابهاند اما در جریان تغییر مداوم قرار دارند
نیاز اندک برای شناخت مولفهها
1- عدم اطمینان محیطی کم
محیط باثبات و قابل پیش بینی
مولفههای محیطی اندک
مولفهها تاحدی مشابهاند و اساساً ثابت میمانند
نیاز اندک برای شناخت مولفهها
ساده
پویا
باثبات
درجه تغییر
شکل 2-1- ماتریس عدم اطمینان محیطی (رابینز، 1991)
همان طور که در شکل 2-1 ملاحظه میشود، در شرایطی که محیط درجه تغییر اندک (محیط باثبات) و پیچیدگی کمی (محیط ساده) داشته باشد، عدم اطمینان محیطی در کمترین حد خود قرار دارد. در این شرایط محیط باثبات و قابل پیش بینی بوده و مولفههای اندک در محیط خارجی سازمان وجود دارد. همچنین مولفهها تاحدی مشابه یکدیگرند و اساساً ثابت میمانند. در این شرایط سازمان نیاز اندک برای شناخت مولفههای محیط خارجی دارد (بخش 1). در شرایطی که درجه تغییر محیط زیاد باشد (محیط پویا)، اما پیچیدگی کم باشد (محیط ساده)، عدم اطمینان محیطی افزایش یافته و در حد کم تا متوسط قرار میگیرد. تحت این شرایط محیط پویا و غیرقابل پیشبینی بوده و مولفههای محیطی اندک است. همچنین، مولفهها تاحدی مشابه یکدیگر بوده اما در جریان تغییر مداوم قرار دارند. در این شرایط، سازمان نیاز اندکی برای شناخت مولفههای محیط خارج سازمان دارند (بخش 2). در شرایطی که درجه تغییر محیط اندک باشد (محیط باثبات)، اما پیچیدگی آن در حد بالایی قرار داشته باشد (محیط پیچیده)، عدم اطمینان محیطی افزایش یافته و در حد کم تا متوسط قرار میگیرد. تحت این شرایط محیط باثبات و قابل پیشبینی است اما مولفههای زیادی در محیط وجود دارد. همچنین مولفهها مشابه هم نیستند و اساساً ثابت میمانند. در این شرایط سازمان نیاز زیادی برای شناخت مولفههای محیط خارجی دارد (بخش 3). بالاترین حد عدم اطمینان محیطی زمانی است که شرایط محیط در بالاترین درجه پیچیدگی و تغییر قرار دارد. تحت این شرایط محیط پویا و غیرقابل پیشبینی بوده و مولفههای زیاد در محیط وجود دارد. علاوه براین، مولفهها مشابه هم نبوده و در جریان تغییر مداوم قرار دارند. در این وضعیت، سازمان نیاز بالایی برای شناخت مولفههای محیط خارج سازمان دارد (بخش 4).
مرور انجام شده توسط باچکو (1994) با رویکرد نظریه پردازی و اندازهگیری عدم اطمینان محیطی نشان میدهد که تحقیقات انجام شده تا قبل از سال 1990 بطور عمده برپایه دو مقیاس اندازهگیری لاورنس و لورچ[8] (1967) و دانکن (1972) بوده است. مقیاس لاورنس و لورچ (1967) عدم اطمینان همراه شده با شغل خاصی را در یک سازمان مورد آزمایش قرار میدهد. این مقیاس روی یک شغل یا وظیفه خاص تمرکز دارد و میلکن (1987) اعتقاد دارد که این مقیاس ممکن است اندازهگیری مناسبی برای ارزیابی محیط کلی یک سازمان ارائه ندهد. همچنین وی پیشنهاد کرد که مقیاسهای اندازهگیری لاورنس و لورچ (1967) و دانکن (1972) ممکن است اشکال مختلفی از عدم اطمینان محیطی را اندازهگیری کند و با تعریف نظری عدم اطمینان محیطی ادراک شده طوری که عدم اطمینان بیان میشود سازگار نیستند. بنابراین مقیاس دانکن ممکن است اندازهگیری مناسبی از عدم اطمینان محیطی ادراک شده مدیران ارائه ندهد. ارزیابیهای تجربی ویژگیهای اندازهگیری این مقیاسها نشان داده است که هر دو مقیاس ضعف معنیداری دارند (دانی و همکاران[9]، 1975؛ توسی و همکاران[10]، 1973). پایایی هر دو مقیاس نسبتاً پایین بدست آمده است. همبستگیهای بین خرده مقیاسهای هر ابزار و همبستگی بین دو ابزار معنیدار نبودند. علاوه براین، تلاشهای صورت گرفته برای اعتباریابی این ابزارها با استفاده فرار بودن محیطی[11] عموماً موفقیتآمیز نبوده است (دانی و همکاران، 1975؛ توسی و همکاران، 1973). مرور باچکو (1994) روی تحقیقات سازمانی با استفاده از عدم اطمینان محیطی بعنوان متغیر تحقیقات، مشکلاتی را در خصوص پایداری اندازهگیری این سازه نشان داد. برخی تحقیقات مقیاس ساخته شده توسط دانکن را با ایجاد تغییراتی مورد استفاده قرار دادهاند (برای مثال، اندرسون و کیدا[12]، 1985؛ براون و اسکواب[13]، 1984؛ کوبرگ و آنگسون[14]، 1987؛ مککیبل[15]، 1990). در سایه ویژگیهای اندازهگیری گزارش شده توسط دانی و همکاران (1975)، استفاده از این مقیاس سوال برانگیز است. علاوه براین، مفهوم سازیهای استفاده شده برای سازه عدم اطمینان محیطی در این دو مطالعه پایدار نیستند و در دامنه قابل پیش بینی تا پویایی و همچنین پیچیدگی تا قابل کنترل در تغییر است. این تفاوتها در تعاریف نظری سازه عدم اطمینان محیطی تعمیم و تفسیر نتایج را مشکل میسازد.
[1] Environmental Uncertainty
[2] Penrose
[3] Khandwalla
[4] Duncan
[5] Environmental Change
[6] Environmental Complexity
[7] Robbins
[8] Lawrence & Lorsch
[9] Downey
[10] Tosi et al.
[11] Environmental Volatility
[12] Anderson & Kida
[13] Brown & Schwab
[14] Koberg & Ungson
[15] McCabe
فهرست مطالب :
-1- مقدمه.................................................................................................................... 15
2-2- مبانی نظری......................................................................................................... 15
2-2-1- عدم اطمینان محیطی ....................................................................................... 15
2-2-2- مشتری مداری.................................................................................................. 21
2-2-2-1- رویکرد مشتری مداری در سطح سازمانی....................................................... 22
2-2-2-2- رویکرد مشتری مداری در سطح فردی........................................................... 28
2-2-3- کارآفرینی........................................................................................................ 31
2-2-3-1- سیر تکاملی کارآفريني.................................................................................. 31
2-2-3-2- جریانهای اصلی مطالعه کارآفرینی سازمانی................................................... 33
2-2-3-3- گرایش کارآفرینانه........................................................................................ 35
2-2-3-3-1- خطرپذیری ............................................................................................. 38
2-2-3-3-2- نوآوري .................................................................................................. 41
2-2-3-3-3- پیشگامی................................................................................................. 43
2-2-3-3-4- رقابت تهاجمی........................................................................................ 45
2-2-3-3-5- استقلال کاری.......................................................................................... 47
2-9- پیشینه تحقیق....................................................................................................... 49
2-3- جمع بندی و ارائه چارچوب مفهومی تحقیق........................................................... 57
پیشینه و مبانی نظری تأثیر شرایط محیطی بر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه_1595422590_41851_8524_1271.zip0.21 MB |