توضیحات :
مبانی نظری سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري در 40 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
سرمایه فکری
سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري
2-2-2- مفهوم و تعاريف سرمايه فكري
جدول(2-1): تعاريف منتخب سرمايه فكري (مار و مستغفر، 2005، ص 1119)
2-2-3- مقايسه تعاريف سرمايه فكري
2-2-4- اجزاء سرمايه فكري
2-2-4-1- سرمايه انساني
2-2-4-2- سرمايه ساختاري
2-2-4-3- سرمايه رابطه اي(مشتری)
2-2-5- ويژگيهاي سرمايه فكري
2-2-6- اهميت سرمايه فكري
2-2-7- مديريت سرمايه فكري
2-2-8 - اصول مديريت سرمايه فكري
2-2-9- دلایل اندازه گيري سرمايه فكري
2-2-10- روشهاي اندازه گيري سرمايه فكري
1. روشهای مستقیم سرمایه فکری :
2. روشهای بازار سرمایهگذاری
3. روشهای بازده داراییها:
4. روشهای کارتهای امتیازی:
2-2-11- الگوهاي اندازه گيري سرمايه فكري
2-2-11-1- الگوي رهياب اسكانديا
2-2-11-2- الگوي كارت امتيازي متوازن
2-2-11-3- الگوي شاخص سرمايه فكري
2-2-11-4- الگوي حسابرسی سرمایه فکری
2-2-11-5- الگوي ترازنامه نامرئي
2-2-11-6- الگوي كنترل دارايي نامحسوس
2-2-11-7- الگوی ارزش افزوده اقتصادي
2-2-11-8- الگوی كيوي توبين
2-2-12- چرا یک چنین تغییر و گذار به سمت و سوی داراییهای نامشهود وجود داردˁ
2-2-13- سرمایه فکری و چالش های حسابداری مالی
2-2-14- گزارشگری سرمایه فکری
2-2-15- استانداردهای حسابداری و گزارشگری سرمایه فکری
2-2-16- گزارشگری خارجی سرمایه فکری
2-2-17- بررسي شاخص هاي سرمايه فكري در كشورهاي ديگر
2-2-18- بررسي شاخص هاي سرمايه فكري در ايران
2-2-19- فرق بین سرمایه فکری، مدیریت دانش و مدیریت نامشهودها
تمایز مدیریت دانش و و مدیریت سرمایه فکری
پیشینه تحقیق
فهرست منابع
منابع فارسی:
منابع انگلیسی:
سرمایه فکری
سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري
در سال 1969 آقاي جان گالبريت اولين كسي بود كه از اصطلاح سرمايه فكري استفاده كرد. اما در اواسط دهه 1980 حركت از عصر صنعت به سمت عصر اطلاعات آغاز شد و شكاف عميق بين ارزش دفتري و ارزش بازار شركت ها بوجود آمد و در اواخر دهه 1980 اولين تلاشها براي تدوين صورتهاي مالي حسابهايي كه سرمايه فكري را اندازه گيري كنند صورت گرفت و كتابهايي در اين موضوع از قبيل مديريت داراييهاي دانش توسط آميدن تاليف شد. در اوايل 1990، اولين بار نقش مديريت سرمايه هاي فكري با تخصيص يك پست رسمي، در سازمان مشروعيت يافت و آقاي ادوينسون[1] بعنوان مدير سرمايه هاي فكري شركت اسكانديا معرفي شد همچنين در اين دوره مفهوم رويكرد ارزيابي متوازن توسط كاپلان و نورتن مطرح گرديد و در مجله فورچون مقالاتي در اين زمينه منتشر گرديد. اما در اواسط دهه 1990، شركت اسكانديا اولين گزارش سرمايه هاي فكري را منتشر كرد و همايشي در سال 1996 با موضوع سرمايه فكري ترتيب داده شد. در اوايل دهه 2000، اولين مجله معتبر با محوريت سرمايه هاي فكري و اولين استانداردهاي حسابداري سرمايه فكري توسط دولت دانمارك منتشر گرديد. امروزه پروژه هاي مختلفي از قبيل انتشار كتب و برگزاري سمينارها و تهيه و تدوين مقالات متعددي در اين زمينه در حال انجام است(مجتهد زاده، 1382).
2-2-2- مفهوم و تعاريف سرمايه فكري
قبل از اینکه بخواهیم سرمایه فکری را شناسایی، مدیریت و اندازهگیری کنیم، نیاز است که مفهوم آن را درک کنیم. مفهوم سرمایه فکری همیشه مبهم بوده است و تعاریف مختلفی برای تفسیر این مفهوم مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری تمایل دارند از اصطلاحاتی مانند داراییها، منابع یا محرکهای عملکرد به جای کلمه سرمایه استفاده کنند و آنها واژه فکری را با کلماتی مانند نامشهود، بر مبنای دانش یا غیر مالی جایگزین میکنند. بعضی از حرفهها (حسابداری مالی و حرفههای قانونی) نیز تعاریف کاملاً متفاوتی مانند داراییهای ثابت غیرمالی[2] که موجودیت عینی و فیزیکی ندارند، ارائه کردهاند.
نویسندگان مختلف این واژه را به اشکال گوناگون تفسیر کرده اند، اما معنی پر کاربرد تر این واژه دانش مفید بسته بندی شده است. دانش در اینجا باید مفهومی کاملا وسیع تعبیر شود. فرایند ها، سیستم های اطلاعاتی، محصولات جدید ارائه نشده، نام های تجاری، مهارت های کارکنان و فهرست مشتریان همگی می توانند بخشی از سرمایه فکری باشند (سلیمانی، 1384). به عبارت دیگر سرمایه فکری عبارت است از: داشتن دانش، به کار بردن تجربه، تکنولوژی سازمانی، ارتباط با مشتری و عرضه کننده و نیز توانایی های حرفه ای که یک مزیت رقابتی در بازار را از آن شرکت می کند (ادوینسون و مالونه، 1997). در تعریفی دیگر به نظر ادوینسون و سالیوان سرمایه فکری دانشی است که می تواند با ارزش تبدیل شود. از طرفی سرمایه فکری را مبنایی برای درک دارایی های نا مشهود سازمان معرفی کرده اند که شامل دانش، اطلاعات، دارایی های فکری و تجربه است. سرمایه فکری عبارتست از کارکنان، مدیران، رهبران، پرستاران، کارکنان اجرائی، و بطور کلی، نیروی انسانی شرکت و غیره. این سرمایه یک شاخص کلیدی عملکرد است که باید شناخته شود، حفاظت شود و توسط کارکنان پرورش یابد، تا شرکت بتواند در بازار پر تحول اطلاعات، عملکردش را حفظ کرده و بهبود بخشد(یونی، 2000).
با بررسي هاي انجام شده بر روي تعاريف مختلف سرمايه فكري از سال 1987 م . تاكنون، برخي از آن ها به صورت منتخب در جدول (2-1) ذكر شده است. اين تعاريف تجزيه و تحليل شده و اجزاي آن شناسايي شده است(علوی، 1386، ص129).
[1] -Edvinsson
[2]- Assets Non-Financial Fixed
مبانی نظری سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري_1581869134_37251_8524_1600.zip0.22 MB |