توضیحات :
مبانی نظری عدم تقارن اطلاعاتی در 38 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
عدم تقارن اطلاعاتی
گزارشهاي مالي ، منابع مهم اطلاعاتي براي تصميم گيري هاي اقتصادي به شمار مي روند كه مديران، سرمايه گذاران، اعتباردهندگان و ساير استفاده كنندگان جهت رفع نيازهاي اطلاعاتي خود از آن ها استفاده مي كنند. از آنجايي كه اطلاعات به صورت يكسان در اختيار استفاده كنندگان قرار نمي گيرد، بين مديران و سرمايه گذاران عدم تقارن اطلاعات ايجاد مي شود. عدم تقارن اطلاعات وضعيتي است كه مديران در مقايسه با سرمايه گذاران، داراي اطلاعات افشا نشده بيشتري در مورد عملیات و جوانب مختلف شركت در آينده مي باشند. همين امر سبب مي شود كه مديران انگيزه و فرصت مديريت سود را داشته باشند. [14]
(2-3 اطلاعات متقارن
در صورتی وجود دارد که مدیران و بازار اطلاعات یکسانی درباره شرکت دارند بنابراین مدیران و بازار عدم اطمینان درباره شرکت را بطور یکسان تحمل میکنند. [14]
(2-4اطلاعات نامتقارن [1]
در بازارهای کارای اوراق بهادر تصور براین است که اطلاعات در دسترس همگان قرار می گیرد.
یک عضو فعال در بازار(فروشنده) همواره درمورد دارایی مورد معامله چیزهایی می داند که عضو دیگر(خریدار)از آن آگاه نیست.در چنین وضعی بازار دارای ویژگی خاص است که آن را نامتقارن بودن اطلاعات می نامند. [14]
دو نوع عمده از اطلاعات نامتقارن وجود دارد:
- گزینش نامناسب
- خطر اخلاقی
(2-4-1گزینش نادرست [2]
گزینش نادرست گونه ای از اطلاعات نامتقارن است که در یک سیستم اقتصادی یک یا چند نفر از طرف های قرارداد با یک معامله بالقوه نسبت به طرف دیگر دارای مزیت اطلاعاتی است.
یعنی برخی از اشخاص مثل مدیران و نیرو های درون شرکت نسبت به شرایط موجود و چشم انداز آینده در مقایسه با سرمایه گذاران خارجی اطلاعات بیشتری دارند. [12]
(2-4-2خطر اخلاقی [3]
خطر اخلاقی نوعی اطلاعات نامتقارن است که از این دیدگاه یک یا چند نفر از طرف های قرارداد و معامله بالقوه می تواند شاهد انجام شدن خواسته های خود در معامله باشند ، ولی طرف دیگر نمی تواند شاهد چنین رخدادی باشد .
در واقع،برای سهامداران و بستانکاران غیرممکن است که برهمه کارهای مدیر ارشد و کیفیت کار او(که از جانب آنها انجام می دهد)نظارت مستقیم داشته باشند.از این رو امکان دارد مدیر وسوسه شود کم کاری کند و گناه کاهش یافتن عملکرد را به گردن عواملی بگذارد که ورای کنترل وی می باشند. [12]
[1] Asymmetric Information
[2] Adverse selection
[3] Moral hazard
فهرست مطالب :
عدم تقارن اطلاعاتی
(2-3 اطلاعات متقارن
(2-4اطلاعات نامتقارن
(2-4-1گزینش نادرست
(2-4-2خطر اخلاقی
( 2-6-1كيفيت افشاء و عدم تقارن اطلاعاتي
(2-5 اهمیت اطلاعات نامتقارن
(2-6-2 اندازه شركت
(2-6-3 ميزان مخارج تحقيق و توسعه
(2-6-4 فرصت هاي رشد
(2-6-5 تعداد تحليلگران پي گير شركت
(2-6-6تعداد سهام داران شركت
(2-7معيارهاي سنجش عدم تقارن اطلاعاتي
(2-9 بازارهای کارا و اطلاعات
(2-8تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی
( 2-10 عدم تقارن اطلاعاتی از دیدگاههای مختلف
(2-10-1مدل اکرلوف و همکاران
(2-10-2مدل تینیک
دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش
هزینه نگهداری موجودی
هزینه گزینش مغایر
تحقیق نوروش و ابراهیمی
تحقیق کاشانی پور و مومنی
تحقیق یحیی زاده فر و خرمدین
تحقیق رضازاده و آزاد
تحقیق مهراني و حصار زاده
تحقیق رحیمیان و همکاران
تحقیق خدامی پور و قدیری
تحقیق هاشمی و صادقی
تحقیق رحمانی و همکاران
تحقیق رحیمیان و همکاران
تحقیق معین الدین وهمکاران
تحقیق استول
تحقیق آمیهود و مندلسون
تحقیق فاما و فرنچ
تحقیق ایزلی و اوهارا
تحقیق چان و فاف
تحقیق ریچاردسون
تحقیق آميهود
تحقیق مارتينز و همکاران
تحقیق مارسلو و کوییروس
تحقیق دوسكار
تحقیق لانگستاف
تحقیق ایکبو و نورلی
تحقیق اکینز و همکاران
منابع فارسی
منابع انگلیسی:
مبانی نظری عدم تقارن اطلاعاتی_1581859199_37243_8524_1599.zip0.05 MB |