توضیحات:
مبانی نظری مهارت های نوشتاری در 20 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب:
مهارت های زندگی
مقدمه:
تعریف مهارتهای زندگی
ویژگی های آموزش مهارتهای زندگی
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
ضرورت آموزش مهارتهای زندگی
اجزا و عناصر مهارتهای زندگی
- خودآگاهی
- همدلی
- ارتباط مؤثر
- روابط بین فردی
- تصمیم گیری
- حل مسئله
- تفکر خلاق
- مقابله با هیجان ها
- مقابله با استرس
10- تفکر انتقادی
تقسیم بندی مهارت های زندگی
- مهارت ارتباط در روابط میان فردی
- مهارت تصمیمگیری و تفکر انتقادی
- مهارت مقابله و مدیریت شخصی
شیوههای آموزش مهارتهای زندگی
منابع:
References:
بخشی از متن :
مهارت های زندگی
مقدمه:
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش تواناییهای روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواریهای زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا[1]، 2007).
برنامه مهارتهای زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بینالمللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشورهای مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیتهای مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزهها، طرز تلقیها و رفتارهای آنها شکل میگیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارتهای زندگی به نوجوانان کمک میکند تا معلومات و گرایشهایی را که برای گذر سالم و موفقیتآمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را میآموزند و رفتارهایی را تمرین میکنند که به آنها کمک میکند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواستههایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزشها موجب فراهم آوردن ابزاری میگردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارتهای زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که میتوان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیتها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارتهای لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی میشکند. کسانیکه در رقابتها موفق میشوند و به خواسته های معقول خود میرسند، از مهارتهای لازم برخوردارند. قاعدهها را میدانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).
تعریف مهارتهای زندگی
برای مهارتهای زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارتهای زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میانفردی گفته میشود که میتواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارتهای مقابلهای[2] و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارتهای زندگی میتواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).
مهارتهای زندگی شامل مجموعهای از تواناییهاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش میدهد، در نتیجه شخص قادر میشود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیتهای مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالشها و مشکلات روزانهی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).
مهارتهای زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته میشود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم میسازد. به عبارت دیگر، این مهارتها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت میشوند، افراد را در مواجهی مؤثرتر با نیازها و چالشهای زندگی روزمره توانمند میسازند (فولادی، 1383).
ویژگی های آموزش مهارتهای زندگی
- اول اینکه آموزش مهارتهای زندگی یک شکل قدرتمند از آموزش و درمان است. زیرا مراجع به طور همزمان مهارتهای جدید را در چندین حوزه فرا میگیرد.
- دوم اینکه، آموزش مهارتهای زندگی یک مدل آموزشی است که یک سری مهارتها را تدریس میکند و منجر به بازگشت و عود کمتر در مراجع میشود.
- سوم اینکه، شرکتکنندگان فعالانه در یادگیری و تکمیل مهارتهای زندگی شرکت میکنند، بنابراین احتمالاً بیشتر احساس مالکیت فرایند آموزش، و کارآمدی را حس میکنند.
[1]-Corsini& Gazda
[2]-Coping skills
مبانی نظری مهارت های زندگی_1581704614_37027_8524_1229.zip0.04 MB |