توضیحات:
مبانی نظری و ادبیات پژوهشی تعاریف مفهومی تصادفات و علل تصادفات (فصل دوم) در قالب Word قابل ویرایش.
فهرست مطالب :
-1- مقدمه ..............................................................................................................................................................................11
2-2- تعاریف مفهومی.............................................................................................12
2-2-1 وسايل نقليه.................................................................................................................................................................12
2-3 تصادفات............................................................................................................................................................................14
2-3-1 تعريف تصادف رانندگي.............................................................................................................................................14
2-3-2 تصادف هاي ترافيكي..................................................................................................................................................15
2-4 تحلیل تصادف.................................................................................................................................................................16
2-4-1 شناخت تصادف.........................................................................................................................................................16
2-4-2 سطوح تحلیل..............................................................................................................................................................16
2-4-2-1 تحلیل تفصیلی........................................................................................................................................................17
2-4-2-2 سناریوهای تصادفات..............................................................................................................................................17
2-4-2-3 تحلیل آماری...........................................................................................................................................................18
2-5 پلیس و جمع آوری اطلاعات.........................................................................................................................................18
2-5-1 اطلاعات کلیدی و مطلوب.........................................................................................................................................20
2-5-2 دسته بندی تصادفات جاده ای.................................................................................................................................21
2-6 علل تصادفات.....................................................................................................................................................................21
2-6-1 علل فني تصادفات.......................................................................................................................................................21
2-6-1-1 انواع علل فني تصادفات....................................................................................................................................... 22
2-6-1-2 اجزا ء ترافيك..........................................................................................................................................................22
2-7 تعريف علل واسط.............................................................................................................................................................23
2-8 تصادفات جاده اي.............................................................................................................................................................24
2-8-1 عوامل موثر بر تصادفات جاده اي.............................................................................................................................25
2-9 تاثيرات فني خودرويي.....................................................................................................................................................25
2-9-1 علل فني........................................................................................................................................................................25
2-9-2 عيب و نقص فنی حادث............................................................................................................................................26
2-9-3 عيب و نقص فنی مستمر...........................................................................................................................................26
2-10 تاثيرات غيرفني خودرويي............................................................................................................................................27
2-10-1 علل غير فني.............................................................................................................................................................27
2-10-2 تعداد محورهاي خودرو...........................................................................................................................................27
2-11 عوامل انسانی تصادفات............................................................................................................................................... 28
2-11-1آموزش و فرهنگ سازي رانندگان......................................................................................................................... 28
2-11-1-1تكنولوژي آموزشي.............................................................................................................................................. 28
2-11-2 تاثيرات خستگي و خواب آلودگي رانندگان....................................................................................................... 29
2-11-3 ساعات رانندگي.........................................................................................................................................................29
2-12 نقش فاكتورهاي زمان و نوع راه................................................................................................................................ 30
2-12-1 زمان........................................................................................................................................................................... 30
2-12-2 نوع راه...................................................................................................................................................................... 31
2-13 مهندسی ترافیک.......................................................................................................................................................... 32
2- 14 عوامل جاده ای تصادفات.......................................................................................................................................... 33
2-15 تاثيرات ناشی از شرايط آب و هوايی........................................................................................................................ 35
2- 16 نصب علائم و تجهيزات ايمني راه........................................................................................................................... 35
2-17 پیشینه داخلی............................................................................................................................................................. 38
2-18 پیشینه خارجی............................................................................................................................................................. 39
2-1 مقدمه
نیاز به حمل و نقل، به تاریخ تمدن بر می گردد.اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل ، گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر ، در جنگل ها ساخته شدند . و نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و پهنتر گردیدند . با اختراع چرخ و استفاده از آن راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه های اولیه به واسطه رومیها ساخته شد . تا قرن هفده و هجده روشهای راه سازی رومیان در بسیاری از کشورها و به ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت . اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله تل فورد مکدام[1] و تری ساجت[2] توسعه یافت . این افراد روشهای سنتی راه را بهبود بخشیدند . حوادث ترافيکي در سراسر دنيا به عنوان علت اصلي معلوليت و مرگ و مير شناخته شده است(جرج و همکاران ،2006ص16). تخمين زده مي شود سالانه ۱/۲ميليون نفر در سراسر دنيا در اثر حوادث ترافيكي مي ميرند و ۵۰ ميليون نفر دچار جراحت مي شوند (سازمان سلامت جهانی ،2004) از بعد اقتصادي، صدمات ناشي از سوانح رانندگي در كشورهاي با درآمد پايين يك درصد، و در كشورهاي با درآمد بالا و در كشورهاي با در آمد متوسط ۵/۲ درصد از توليد ناخالص ملي اين كشورها را تشکيل مي دهد(پدن ،2004).
تعداد موارد مصدوميت و مرگ و مير ناشي ازحوادث ترافيکي درکشورهاي با درآمد پايين به طور نامتناسبي بالاست ، در حالي که فقط ۴۰ درصد از وسا يل نقليه در ا ين کشورها وجود دارد . صدمات ناشي از حوادث ترافيکي تا سال ۲۰۲۰ دومين علت معلوليت در کشورهاي در حال توسعه و سومين علت مرگ و معلوليت در سراسر د نيا خواهد بود (میکلونی ،2004،ص124). در سال هاي اخير، ميزان بالايي از حوادث ترافيکي جدي در کشورهاي حوزه خليج فارس گزارش شده است(مائوری، 1997،ص394) .در کشورهاي در حال توسعه مانند امارات متحده عربي، مرگ و مير ناشي از وسايل نقليه موتوري بالاتر از کشورهاي صنعتي شمال آمريکا و اروپا است در قطر در سال ۲۰۰۰ ، حوادث ترافيکي سومين علت مرگ و مير بوده است و ۴۳ درصد از رانندگاني که در اثر حوادث ترافيکي مي ميرند، در گروه سني ۱۰-۱۹ سال و فاقد گواهينامه رانندگي هستند(عبدالله،2004،ص33).
2-2 تعاريف مفهومي:
2-2-1 وسايل نقليه:
در قرن هجدهم ميلادي حمل و نقل بار و مسافر اغلب در مسيرهاي بين شهري با گاري و يا حيوانات انجام مي گرفت. کاروان هاي مسافرتي مسيرهاي سخت و طاقت فرسا را با زحمت و ريسک بالا طي مي کردند و مسافرين در صورتيکه در بين راه با مشکلات همچون دزدان و راهزنان يا بيماري روبرو نمي شدند، در طي سفرهاي چند روزه يا گاه چند ماهه براي تجارت، زيارت و ديدن زيبايي هاي شهرهاي مختلف به حرکت در مي آمدند. اما لذت سفر همواره در پشت اين سختي ها براي کودکان و پيران مطلوب نبوده و در اغلب موارد باعث مرگ و مير در حين سفر مي شد. در اين خصوص افراد كهنسال نقل ميكنند كه براي سفر به مشهد چندين روز يا براي سفر کربلا چندين ماه در حرکت بودند و اين سختي ها باعث مي شد که با توجه به زمان زياد و سختي سفر اغلب مشتاقين را حتي از سفرهاي زيارتي دور مي داشت.
با انقلاب صنعتي و تأثيرات شگرف آن بر علوم، سهم صنعت حمل و نقل نيز از اين تحول، ايجاد موتور هاي احتراقي و به دنبال آن ورود انواع وسايل نقليه باري و مسافري به زندگي مردم بود که تأثير بسزايي در نحوه زندگي، ساخت منازل، طراحي شهري و حمل و نقل درون شهري و برون شهري داشت. حرکت خودروها نيازمند تصويب قوانين خاص خود بود که به مرور زمان اين قوانين با توجه به مشکلات تکميل و بهينه گرديد.
[1] Telford Macadam
[2] Tri saguet
مبانی نظری و ادبیات پژوهشی تعاریف مفهومی تصادفات و علل تصادفات (فصل دوم)_1581690600_36998_8524_1564.zip0.13 MB |