توضیحات :
مبانی نظری و پیشینه آموزش الکترونیکی و مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات در 60 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
بخش اول :
آموزش الکترونیکی
2-1) مقدمه
امروزه آموزش الکترونیکی با انواع و مدل های متنوع به عنوان یادگیری و آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای سازمان ها و مردم با تمام وسعت اش بر پایه تجارب، تمرینها و یادگیری های عمدتاً انفرادی پذیرفته شده است. آموزش الکترونیکی در واقع انتقال دانش از طرق و شیوه های مختلف مانند تحت اینترنت(آنلاین و آفلاین)، تحت اینترانت(شبکه های کامپیوتری درون سازمانی)، تحت سیستمهای اندرویدی (موبایل و تبلت)، تحت بسته های آموزشی(لوح های فشرده) و یا بسیاری دیگر از انواع و اشکال مختلف، بسته به گستردگی و میزان تمایل و درک استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف و نیازهای جوامع مطرح می شود.
این تحولات و نفوذ سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شد تا به راحتی محیط های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق یافته و به دنبال آن ارتباطات به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود. نیازهای روز افزون مردم و سازمان ها به آموزش، منجر به تحت پوشش قرار گرفتن جمعیت گسترده ای از مردم در بسیاری مناطق حتی مناطق محروم که با عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی معتبر، کمبود منابع اقتصادی، فقدان آموزشگران مجرب و اینچنین مسایلی درگیر هستند نیز با کمک فناوری اطلاعات و روش های جدید آموزش، مخصوصاً آموزش مجازی، شد. (ترجمان 1390)
از دیگر مهمترین کاربردهای این شیوه نوین آموزش که منشاء آن از پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان محسوب می شود، بخشهای مختلفی از اجتماع اعم از شرکتها، صنایع، سازمان ها و موسسات آموزشی را مجذوب خود کرده است. دراین راستا طراحی و برنامه ریزی های متنوع و زیادی صورت گرفته است تا بتوان پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقمندان به آموزش و انعطاف پذیری بیشتر در امر آموزش باشد. به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته(آمریکا و اروپا) رشد گرایش سازمان ها، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و حتی مردم به آموزش های الکترونیکی به مراتب بیشتر از آموزش سنتی و یا حضوری می باشد.(اناری نژاد 1391)
در واقع آموزش الکترونیکی که زیر مجموعه ای از آموزش از راه دور می باشد نوعی سازماندهی فرایند یاددهی-یادگیری با درجه انعطاف بالا، فرصت دهی برابر به همگان، از میان برداشتن موانع دسترسی بویژه فواصل جغرافیایی و ایجاد فرصت یادگیری مستقل در همه سطوح می باشد. (بورا 1390)
این آموزش ها به واسطه فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات بسیار مفید خواهد بود زیرا از طریق ایجاد و توسعه محیط های آموزشی که محدود به زمان و مکان نیستند بسیار مثمرثمر بوده و افراد به هنگام استفاده از آنها تحت تاثیر اطلاعات و تعامل های درون آن قرار می گیرند. از اینرو توسعه زیرساختها و بزرگراه های اطلاعاتی، همچنین رشد و گسترش چشمگیر رایانه های متصل به اینترنت و شبکه های انتقال اطلاعات در سالهای اخیر به نقطه عطفی در بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف زندگی از جمله آموزش و یادگیری تبدیل شده است.(پاپزن 1390)
این آموزش ها، فرصت یادگیری مادام العمر و پایدار را برای همگان فراهم نموده است. آموزش از راه دور در قرن بیست و یکم به عنوان راهی برای غلبه بر چالشهای موجود، دستاوردهای نوینی را در عرصه های آموزشی به ارمغان آورده و راهی نو را در نظام آموزش گشود. این آموزش ها نه تنها مکمل آموزش های حضوری بوده بلکه فرصت خوبی برای بروز رسانی محتوایی و انعطاف بخشی به روش های یادگیری و یاددهی به ارمغان آورده است.
نمی توان این تغییرات عظیم پیرامون را نادیده گرفت، نمی توان دنیای در حال تغییر را نادیده گرفت و سرعت این تغییرات روز به روز بیشتر می شود، تکنولوژی های جدید ظهور می کند و اگر سازمان ها با آنها هم سو نشوند معادلات مدیریتی آنها بر هم می ریزد. سیستم های مدیریت نیز باید بتوانند خود را با تغییرات سازگار نموده و به دنبال فضایی با راه حل های بهتر، سریعتر و ارزان تر باشند. در مسیر دستیابی مدیریت تکنولوژیک به اهداف متعالی سازمان نظیر خلق ارزش، عوامل بسیاری نقش دارند و آموزش مخصوصاً به شیوه نوین تکنولوژیک یعنی الکترونیکی به بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار، نقش ویژه ای در افزایش کارایی، اثربخشی و ارتقاء سازمانی دارد.(رودپشتی 1393)
اینکه چه عواملی بر کاربرد این شیوه آموزشی در سازمان ها و موسسات آموزشی اثرگذار خواهد بود و میزان پذیرش آن بین فراگیران علوم و موضوعات مختلف چقدر می باشد سوال مهمی می باشد که این تحقیق را به طرح این سوال واداشته که چه عواملی بر قصد استفاده از آموزش های الکترونیکی در نظام آموزش های ضمن خدمت کارکنان وزارت نیرو تاثیرگذار می باشند؟
بسیاری از پژوهشگران با بررسی موضوعات و مسایل مربوط به آموزش های مجازی به تاثیر فناوری اطلاعات در حوزه آموزش و دلایل پذیرش تکنولوژی از جانب فراگیران و سازمان های متقاضی بررسی کرده اند ولی هنوز بدلیل کوتاه بودن عمر این تکنولوژی در آموزش جای تحقیق و پژوهش در این حوزه وسیع و نیاز مبرم است.
در این فصل ابتدا با مفاهیم، تعاریف و تاریخچه آموزش الکترونیکی آشنا شده و سپس به بررسی اهمیت و ضرورت آن اشاره نموده و همچنین در ادامه به مفاهیم، تعاریف و مدل های پذیرش فناوری اطلاعات در این حوزه نیز اشاره خواهد شد و جدیدترین تحقیقات داخلی و خارجی در زمینه آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
2-2) مفاهیم و تعاریف مرتبط با آموزش الکترونیکی
از زمان ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و باز شدن پای این نوظهور در حوزه آموزش، محققان از دیدگاه های مختلف به بررسی آثار و تبعات استفاده از آن پرداخته اند. با افزایش هجوم مردم، سازمان ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی به آموزش های از راه دور و شرایط اقتصادی حاکم بر جوامع و نیز بسیاری دلایل دیگر که در این فصل مورد بررسی قرار خواهند گرفت، منجر به مورد توجه قرار گرفتن این فناوری برای پژوهشگران و تحقیقات بسیار در این زمینه شد. در این قسمت ابتدا آموزش الکترونیکی و سپس تاریخچه و در نهایت اهمیت و ضرورت آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
2-2-1) آموزش الکترونیکی
نظام های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرایند آموزش بشر، جایگاه مهمی پیدا کرده اند. پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش و یادگیری در مراکز آموزشی دنیا گردید و با ظهور تکنولوژی های نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در این مراکز باز کرد. (فرجی 1390)
این پیشرفتهای سه دهه اخیر در زمینه فن آوری اطلاعات در آموزش، جهان آموزش را به سرعت دچار تغییر نموده و میزان این دگرگونی به حدی هست که صاحبنظران آن را با پدیده هایی همچون انقلاب صنعتی مترادف دانسته اند. اینترنت و به تبع آن آموزش اینترنتی که مشتق شده از فن آوری اطلاعات می باشد، تحول ژرف و عمیقی در ارتباطات و فرآیند انتقال اطلاعات ایجاد کرده، بطوریکه در حال حاضر افراد یا کارکنان سازمان ها می توانند بدون حضور فیزیکی در مکان خاصی، در محل کار خود با استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت به آموزش های موردنظر سازمان جامه عمل بپوشانند.(عبدالوند 1391)
البته ناگفته نماند با ورود آموزش الکترونیکی به دنیای آموزش، آموزش سنتی حذف نشده است، بلکه این آموزش با شعار آموزش در هر مکان و هر زمان، مکمل آموزشهای سنتی بوده و زمانی سازمانهای استفاده کننده بهرمندی و اثربخشی آن را لمس خواهد کرد که به مفهوم دقیق آن رسیده باشند. اما آنچه مشهود است با ورود آن در نظام آموزش، عدم حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی تبدیل به یک موضوع پذیرفته شده در دنیا شد و انواع مدلهای یادگیری را برای سازمان ها و مردم از منظر اقتصادی در بهترین حالات، سوال برانگیز کرده بود و اساساً چشم انداز یادگیری، سازمان های متقاضی آموزش، سازمان های آموزش دهنده و دانشگاه ها را تغییر داد. (Epignosis-LLC 2014)
مبانی نظری و پیشینه آموزش الترونیکی و مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات_1581660561_36976_8524_1072.zip0.37 MB |